Beheerscontract tussen de Waalse Regering en de ' Société publique de Gestion de l'Eau ' (Openbare Maatschappij voor Waterbeheer) (VERTALING). (NOTA : raadpleging van vroegere versies vanaf 29-03-2000 en tekstbijwerking tot 14-04-2004), de 29 février 2000

Artikel M. (Om technische redenen werd dit beheerscontract onderverdeeld als volgt : M1 - M9.)

HOOFDSTUK I. - Inleiding.

Art. M1. In de zin van dit contract wordt verstaan onder :

  1. " Minister " : de Minister van het Waalse Gewest tot wiens bevoegdheden het waterbeleid behoort.

  2. " SPGE " : de " Société publique de Gestion de l'Eau ".

  3. " Agglomeratie " : zone waar de bevolking en/of de economische activiteiten voldoende geconcentreerd zijn voor de opvang van stedelijk afvalwater dat naar een gemeenschappelijke waterzuiveringsinstallatie of een definitieve lozingsplaats moet worden afgevoerd. De agglomeratie bestaat meer bepaald uit een kernengeheel binnen een technisch bekken dat meer dan 2000 inwonerequivalenten per kern telt; het aantal inwonerequivalenten van de agglomeratie wordt verkregen door de inwonerequivalenten van de verschillende kernen op te tellen. De kernen die minder dan 2000 inwonerequivalenten tellen, worden als afzonderlijke agglomeraties beschouwd.

  4. " Technisch bekken " : geografische ruimte waar een in de gemeentelijke algemene afwateringsplannen vermeld afwaterings- en collectorennet aangesloten is op een (bestaand of gepland) zuiveringsstation; het is de invloedszone van het zuiveringsstation.

  5. " kern " : technisch onderbekken, wanneer een technisch bekken verschillende plaatsen met ruimtelijke dicontinuïteiten bedient.

  6. " Inwonerequivalent " (afgekort " IE ") : biologisch afbreekbare organische belasting met een biochemisch zuurstofverbruik van 60 g zuurstof per dag gedurende vijf dagen (BZV5);

  7. " Gezuiverd inwonerequivalent " (afgekort " gezuiverd IE ") : inwonerequivalent dat door de zuiveringsstations wordt behandeld om de volgende parameters te verminderen : DBO5, DCO, COT, MES, Ntot, Ptot.

  8. " Prioritaire afwatering " : afwatering in agglomeraties van meer dan 2 000 IE, plus eventueel de afwatering van andere agglomeraties van minder dan 2 000 IE die de Waalse Regering bepaalt op grond van de milieuprioriteiten.

  9. " Algemene beschermingsmaatregelen " : maatregelen ter bescherming van het grond- en oppervlaktewater die van toepassing zijn op het hele grondgebied van het Waalse Gewest.

  10. " Bijzondere maatregelen " : gezamenlijke maatregelen ter bescherming van het grond- of oppervlaktewater dat een bestaande winplaats van tot drinkwater verwerkbaar water zou kunnen voeden. Deze maatregelen moeten getroffen worden op en buiten de eigendom van waterproducenten :

    - voor het grondwater, in de preventie- en toezichtszones van de winplaats;

    - voor het oppervlaktewater, in de beschermingszone van de winplaats.

  11. " Collectoren " : leidingen voor de aansluiting van de rioleringsnetten op de plaatsen die voorzien zijn of worden om afvalwater te zuiveren.

  12. " Openbare sanering " : gezamenlijke verrichtingen voor de bouw of de uitbating van zuiveringsstations en collectoren.

    De beschikkingen van dit beheerscontract moeten gezien worden in een drievoudige context.

    1.1. Gewestelijke beleidsverklaring Horizon 2004.

    In deze verklaring staat het volgende te lezen :

    " Eén van de voornaamste rijkdommen van Wallonië is de waterkwaliteit. Het water moet beschermd worden en degenen die het verontreinigen, moeten voor de schade opkomen.

    Een belangrijk middel voor de waterbescherming is de geleidelijke totstandbrenging van een milieuvriendelijke landbouw. Daarnaast moet het water beschermd worden door zuiver wetenschappelijke maatregelen te nemen voor de bescherming van de winningslagen en door de kwaliteit van de waterlopen te verbeteren via een geïntegreerd beheer per bekken (oa wat de overstromingenbestrijding aangaat).

    Voor de gezinnen zal de Regering aansporen tot tarifaire en reglementaire maatregelen met het oog op een zuinig watergebruik. De Regering zal zorgen voor de harmonisatie van de waterprijs (productie en voorziening) door het solidariteitsprinciep in acht te nemen, billijke tarieven toe te passen en een minimale voorziening te waarborgen.

    Om de investeringskosten voor de afvalwaterzuivering te verminderen wordt de verwezenlijking van het plan van de zuiveringsinstallaties voorafgegaan door studies voor de optimalisering van het geïntegreerd beheer van de bekkens of onderbekkens, waarbij hetzij de individuele of de semicollectieve zuivering in landbouwgebieden, hetzij de gedeeltelijke en geleidelijke realisatie van scheidingsnetten in bepaalde stedelijke zones wordt geïntegreerd. Deze studies kunnen op termijn de herziening van de gemeentelijke afwateringsplannen tot gevolg hebben.

    Het decreet betreffende de kringloop van het water en houdende oprichting van een " Société publique de Gestion de l'Eau " beoogt de responsabilisering van alle actoren. De Regering zal zorgen voor een vermeerdering van de investeringen om de creatie van een industrïele waterfilière in Wallonië te bevorderen. De watersector moet ervoor zorgen dat actoren uit de privé-sector medezeggenschap krijgen binnen de diensten voor afvalwaterzuivering.

    Er moet gezocht worden naar samenwerkingsverbanden met het Brusselse Gewest en met de aangrenzende regio's. "

    1.2. Het toekomstcontract voor Wallonië.

    Het toekomstcontract bevat oa de volgende doelstellingen :

    - de harmonisatie van de waterprijs;

    - de toepassing van de Europese richtlijnen;

    - de oprichting van een Waals sociaal fonds voor het water;

    - een verplichte minimale levering;

    - de omzetting van de richtlijn betreffende de kwaliteit van het water bestemd voor menselijk verbruik;

    - de toepassing van het princiep verontreiniger-betaler;

    - het beheer per hydrografisch bekken en onderbekken;

    - een aanzienlijke vermeerdering van de investeringen inzake afwatering en zuivering;

    - de operationele totstandbrenging van de " SPGE ".

    1.3. Decreet van 15 april 1999 betreffende de kringloop van het water en houdende oprichting van een " SPGE "

    Het decreet van 15 april 1999 betreffende de kringloop van het water en houdende oprichting van een " SPGE " is de basiswetstekst die ten grondslag ligt aan het beheerscontract.

    Om de in bovenvermeld decreet bedoelde princiepen na te streven en om ze toe te passen volgens de geest van de gewestelijke beleidsverklaring en van het toekomstcontract voor Wallonië heeft de Regering besloten een beheerscontract met de " SPGE " aan te gaan overeenkomstig artikel 9 van het decreet.

    Het beheerscontract bevat de aan de " SPGE " toegewezen opdrachten, met inachtneming van de volgende princiepen :

    - de winplaatsen van tot drinkwater verwerkbaar water beschermen en voor de openbare afvalwaterzuivering zorgen;

    - meewerken aan de verrichtingen betreffende de waterkringloop alsmede de coördinatie ervan bevorderen en tegelijkertijd de optimalisatie en de harmonisatie van de wateractiviteiten in het Waalse Gewest nastreven;

    - bijdragen tot een constante doorzichtigheid van de diverse kosten van de waterkringloop;

    - onderzoeken uitvoeren om de haar opgelegde doelstellingen te halen;

    - opdrachten in de watersector vervullen die haar door de Waalse Regering zijn toegewezen, zoals ze in de statuten omschreven worden.

    Het beheerscontract regelt bovendien :

    - het programma van de investeringen te verrichten inzake de openbare sanering en de bescherming van winplaatsen;

    - het financiële plan van de werkingskosten van de zuiveringsstations;

    - de uit te werken en aan te wenden technische middelen zoals richtnormen inzake productie, zuivering en prioritaire afwatering, standaardmethodes voor kostenberekening en de uniformering van de bestekken;

    - de beginselen voor de bezoldiging van de diensten die instaan voor de bescherming van de winplaatsen en voor de zuivering;

    - de doelstellingen inzake de coördinatie van de actoren en de versnelling van de besluitvormingen.

    Daarnaast bepaalt het beheerscontract :

    - de administratieve, reglementaire en sociale verbintenissen van het Gewest;

    - de winstdeling van de " SPGE " in de haar toegewezen doelstellingen alsmede de financiële sancties in geval van niet-nakoming van een deel van haar verbintenissen waarin het beheerscontract voorziet;

    - de gegevens die het in artikel 11 van het decreet bedoelde bedrijfsplan moet bevatten en de termijnen voor de mededeling en de goedkeuring van het plan;

    - de voorschriften voor de herziening en de aanpassing van het contract rekening houdende met :

    - onvoorziene gebeurtenissen;

    - de actualisatie van het actieprogramma voor de waterkwaliteit;

    - dringend te nemen maatregelen.

    Het eerste beheerscontract wordt gesloten voor een periode die op 31 december 2005 afloopt.

    De Regering wil ook dat in het contract precies aangegeven wordt hoe de " SPGE " haar prioritaire opdrachten moet vervullen, met name de bescherming van de winplaatsen, de openbare sanering en de prioritaire afwatering van de agglomeraties van meer dan 2 000 IE (krachtens richtlijn 91/271/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen inzake de behandeling van stedelijk afvalwater). Deze opdrachten kunnen aangevuld worden met andere opdrachten die de Regering bepaalt naar gelang van de milieuprioriteiten.

    De " SPGE " heeft bovendien de verplichting resultaten voor te leggen, zowel op financieel als op ecologisch vlak.

    De Regering zal toezicht houden op de " SPGE " en zal als enige beslissen over de reglementaire maatregelen die eventueel moeten worden getroffen in de watersector.

    HOOFDSTUK II. - Algemeenheden.

    Art. M2. 2.1. Doel van het contract.

    A. Het contract bepaalt de lijst van de doelstellingen en verbintenissen die aan de partijen worden toegewezen na onderhandelingen in het kader van het geïntegreerd beheer van de watersector.

    De contractuele relatie steunt op de samenhang tussen de financiële, menselijke en technische middelen die ter beschikking worden gesteld van de " SPGE " of die door haar moeten worden vrijmaken, en de op middellange en lange termijn nagestreefde doelstellingen; daartoe wordt de " SPGE " een financiële autonomie gewaarborgd die verenigbaar is met de specificiteiten van haar statuut.

    B. Het beheerscontract zal jaarlijks geëvalueerd worden. Er zal worden nagegaan of de partijen hun...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT