19 MAART 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende stedenbouwkundige attesten, projectvergaderingen en stedenbouwkundige inlichtingen

De Vlaamse Regering,

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 1.1.5, 5.2.7, 5.3.1 en 5.3.2;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 18 mei 2001 tot uitvoering van artikel 134, §§ 2 en 3 van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2005 tot bepaling van de nadere regels voor de aanvraag en de afgifte van het stedenbouwkundig attest;

Gelet op het ministerieel besluit van 7 februari 2003 houdende bepaling van het model van het uittreksel uit het plannenregister;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 30 maart 2009;

Gelet op het advies van de strategische adviesraad Ruimtelijke Ordening, gegeven op 30 april 2009;

Gelet op het advies nr. 46.746/1 van de Raad van State, gegeven op 25 juni 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport;

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK 1. - Stedenbouwkundige attesten

Artikel 1. Het stedenbouwkundig attest doet een uitspraak op stedenbouwkundig en ruimtelijk vlak in de zin van artikel 5.3.1, § 1, eerste lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, en sorteert de rechtsgevolgen, vermeld in artikel 5.3.1, § 2, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Het stedenbouwkundig attest kan uitdrukkelijk aangeven onder welke voorwaarden een overwogen project in redelijkheid de toets aan de stedenbouwkundige voorschriften, de eventuele verkavelingsvoorschriften en een goede ruimtelijke ordening doorstaat.

Art. 2. § 1. Het stedenbouwkundig attest wordt aangevraagd door middel van het formulier, gevoegd als bijlage I bij dit besluit, en de bewijsstukken, vermeld op dit formulier, in tweevoud te bezorgen aan het bevoegde vergunningverlenende bestuursorgaan. Die overheid kan bijkomende exemplaren eisen, om de adviezen, bedoeld in artikel 3, § 1, in te winnen.

§ 2. De aanvraag gebeurt per aangetekend schrijven, via afgifte tegen ontvangstbewijs of op de wijze vermeld in paragraaf 3 en 4 van dit artikel.

§ 3. Gemeenten kunnen bepalen dat de aanvraagdocumenten geheel of gedeeltelijk elektronisch kunnen worden ingediend.

§ 4. Aanvragen bij de Vlaamse Regering, de gedelegeerde stedenbouwkundige ambtenaar of de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar kunnen elektronisch worden ingediend.

De website van het beleidsveld ruimtelijke ordening geeft hierover nadere aanwijzingen.

Art. 3. § 1. In de gevallen waarin krachtens artikel 4.7.16, § 1, of artikel 4.7.26, § 4, eerste lid, 2°, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening advies moet worden gevraagd over de aanvragen tot een stedenbouwkundige vergunning of een verkavelingsvergunning, wordt ook advies gevraagd bij de behandeling van de aanvraag van een stedenbouwkundig attest.

In de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT