10 AUGUSTUS 2001. - Koninklijk besluit betreffende de arbeidsduur van de werklieden wegvervoerders in het paritair comité voor de houtnijverheid (1)

ALBERT II, Koning der Belgen,

Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de arbeidswet van 16 maart 1971, inzonderheid op artikel 19, derde lid, 1°, en artikel 24, § 1, 2°, gewijzigd bij het koninklijk besluit nr. 225 van 7 december 1983 en bij de wet van 22 januari 1985;

Gelet op het advies van het paritair comité voor de houtnijverheid;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen door de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat het past, om een betere organisatie van het werk toe te laten, de werkgevers en de werklieden wegvervoerders die onder het paritair comité voor de houtnijverheid ressorteren, onverwijld in te lichten over de wijze waarop de tijd gedurende welke het personeel ter beschikking is van de werkgever, bepaald wordt;

Op de voordracht van Onze Minister van Werkgelegenheid,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op de werklieden wegvervoerders van de ondernemingen die onder het paritair comité voor de houtnijverheid ressorteren en op hun werkgevers.

Wordt beschouwd als werkman wegvervoerder, de werknemer die houder is van een rijbewijs type C of C+E, die de functie uitoefent van bestuurder van een voertuig met een gewicht gelijk aan of hoger dan 3,5 ton en die bij het uitoefenen van deze functie gewoonlijk geconfronteerd wordt met het probleem van de onproductieve tijden opgesomd in artikel 2, a) van dit koninklijk besluit.

Art. 2. Worden voor de bepaling van de arbeidsduur niet als tijd beschouwd gedurende dewelke de werkman ter beschikking van de werkgever staat, de volgende twee categorieën van onproductieve tijden :

  1. de onproductieve tijden die betaald worden in de vorm van overbruggingsvergoedingen op basis van het overeengekomen uurloon :

    - de wachttijd die verband houdt met de tol-, quarantaine of medische aangelegenheden, wegcontroles, onderhoud en/of herstelling van het voertuig door een derde;

    - de tijd gedurende dewelke de autobestuurder aan boord of in de nabijheid van het voertuig verblijft, ten einde de veiligheid van het voertuig te verzekeren of voor het toezicht op het laden of lossen, zonder het verrichten van prestaties;

    - de tijd doorgebracht in de couchette of naast de autobestuurder tijdens de reis, met uitsluiting van de tijd...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT