14 APRIL 2013. - Koninklijk besluit houdende goedkeuring van de geplande investeringen ten behoeve van de databank bedoeld in artikel 22, § 2, van de bijlage bij de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie voor de jaren 2012 en 2013

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Algemeen :

Krachtens de bepalingen in de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie bestaat het sociale element van de universele dienst in de levering aan de consumenten van bijzondere tariefvoorwaarden aan sommige categorieën van personen. Deze begunstigden zijn hoofdzakelijk ouderen of personen met een handicap met een laag inkomen, alsook personen die een leefloon ontvangen.

Tot de inwerkingtreding van de wet van 10 juli 2012 houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie was elke operator die de consumenten openbare telefoondiensten aanbood, verplicht om bijzondere tarieven te verstrekken. Sedert de inwerkingtreding van de wet van 10 juli 2012 rust deze verplichting enkel nog op de operatoren die aan de consumenten een openbare elektronische-communicatiedienst aanbieden en van wie de omzet met betrekking tot de openbare elektronische-communicatiediensten hoger is dan vijftig miljoen euro. De overige operatoren mogen deze bijzondere tarieven verstrekken, voor zover ze daarvan een kennisgeving hebben ingediend bij het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (hierna Instituut).

Overeenkomstig artikel 22, § 2, van de bijlage bij de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie, is bij het Instituut een databank opgericht.

Deze databank vervult een aantal functies ten behoeve van de operatoren die sociale tarieven toekennen.

Zo gaat zij, nadat de aanvrager van een sociaal tarief zijn aanvraag bij de operator van zijn keuze heeft ingediend, na of de aanvrager aan de wettelijke voorwaarden voldoet om het recht te genieten. Dankzij de databank worden de formaliteiten die de operator bij de toekenning van een sociaal tarief moet vervullen, dus aanzienlijk verminderd. In werkelijkheid vergemakkelijkt het gebruik van de databank dus onmiskenbaar de commerciële betrekkingen tussen de operatoren en hun klanten die een sociaal tarief genieten.

De databank centraliseert de identificatiegegevens van alle begunstigden. Zij maakt het mogelijk om fraude te voorkomen, waarvan de operatoren slachtoffer zouden kunnen zijn. Het bestaan van de databank belet immers dat eenzelfde persoon aanspraak kan maken op het sociale tarief bij twee verschillende operatoren, bijvoorbeeld een operator die vaste diensten aanbiedt en een operator die mobiele diensten aanbiedt.

Wegens de talrijke voordelen die de databank voor de operatoren inhoudt, stelt de wet van 17 januari 2003 met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector een mechanisme in dat het mogelijk maakt om de investeringskosten en de onderhoudskosten die worden gemaakt met het oog op de goede werking van de databank, te laten dragen door de operatoren.

Artikel 30, § 5, tweede lid, van de wet van 17 januari 2003 schrijft echter voor dat de kosten voor investering en onderhoud van de databank die dateren van na 31 december 2006 maar mogen worden geëist van de aanbieders van sociale tarieven die op de markt voor openbare telefonie een omzet hebben van meer dan 1.240.000 euro, voor zover de betreffende investeringen zijn goedgekeurd bij een koninklijk besluit dat vastgesteld is na overleg in de Ministerraad.

Het onderhavige koninklijk besluit heeft tot doel door het Instituut geplande investeringen ten voordele van de databank voor de periode van 1 januari 2012 tot 31 december 2013 goed te keuren, zodat de terugbetaling wordt toegestaan.

De terugbetaling van de kosten in verband met deze investeringen en het onderhoud zal vervolgens door het BIPT worden gevraagd op basis van een besluit waarin de methode wordt vastgesteld voor de verdeling van de kosten met betrekking tot de databank en de specifieke berekeningselementen voor de jaren 2012 en 2013 worden bepaald.

Dat besluit van het Instituut zal ook het precieze bedrag vaststellen dat elke operator zal moeten betalen, overeenkomstig de bepalingen van artikel 30, § 2, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie. Eerst moet de databank in staat zijn om rekening te houden met de wijzigingen die door de wet van 10 juli 2012 houdende diverse bepalingen...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT