15 APRIL 2004. - Besluit betreffende het beheer van afgedankte voertuigen

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,

Gelet op de ordonnantie van 7 maart 1991 betreffende de preventie en het beheer van afvalstoffen, inzonderheid op de artikelen 3, 4 en 11;

Gelet op artikel 4 van de ordonnantie van 5 juni 1997 betreffende de milieuvergunningen;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 september 2001 betreffende de erkenning van de exploitanten van verwijderingscentra voor afgedankte voertuigen die ertoe gemachtigd zijn een vernietigingsattest af te geven en betreffende de exploitatievoorwaarden van die centra;

Gelet op het besluit van 18 juli 2002 tot invoering van een terugnameplicht voor sommige afvalstoffen met het oog op hun nuttige toepassing of hun verwijdering;

Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu, gegeven op 10 maart 2004;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 18 maart 2004;

Gelet op de gecoördineerde wetten op de Raad van State, inzonderheid op artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, 1;

Gelet op de hoogdringendheid voortvloeiend uit de noodzaak te voorkomen dat België voor een slechte omzetting van richtlijn 2000/53/EG wordt veroordeeld;

Gelet op het feit dat die hoogdringendheid gerechtvaardigd wordt door het feit dat de memorie van antwoord van België eind februari is ingediend en de procedure voor het Hof van Justitie eerlang zal worden afgesloten;

Gelet op het feit dat de hoogdringendheid ook ingegeven wordt door het feit dat de milieuovereenkomst betreffende het beheer van afgedankte voertuigen die in verband staat met dit besluit, begin april door de 3 Gewesten en de representatieve koepelorganisaties van de ondernemingen uit die sector moet worden ondertekend;

Gelet op advies nr 36.863/3 van de Raad van State, gegeven op 5 april 2004;

Op voorstel van de Minister van Leefmilieu;

Na beraadslaging,

Besluit :

Afdeling I. - Algemene bepalingen

HOOFDSTUK 1. - Werkingssfeer en definities

Artikel 1. Dit besluit beoogt de omzetting van richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 september 2000 betreffende autowrakken.

Te dien einde stelt dit besluit maatregelen vast die in de eerste plaats gericht zijn op de preventie van afvalstoffen van voertuigen, en daarenboven op hergebruik, recycling en andere vormen van nuttige toepassing van afgedankte voertuigen en onderdelen daarvan, teneinde de hoeveelheid te verwijderen afval te verminderen, alsmede op verbetering van de milieuprestatie van alle ondernemingen die betrokken zijn bij de levenscyclus van voertuigen, in het bijzonder die welke rechtstreeks betrokken zijn bij de verwerking van afgedankte voertuigen.

Art. 2. In dit besluit wordt verstaan onder :

  1. Voertuig : elk motorvoertuig op ten minste vier wielen van categorie M1 of N1 zoals bepaald in artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. Wat categorie N1 betreft, worden niet bedoeld de voertuigen waarvan de oorspronkelijke bovenbouw gewijzigd werd.

    Het gaat met name om voor het vervoer van personen bestemde voertuigen met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend (cat. M1), en voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met een maximummassa van ten hoogste 3,5 ton (cat. N1), (met bovenvermelde uitzondering voor cat. N1).

  2. Afgedankt voertuig :

    § 1. Elk voertuig dat niet meer overeenkomstig zijn oorspronkelijke bestemming wordt gebruikt of kan worden gebruikt en waarvan de houder zich ontdoet, voornemens of verplicht is zich te ontdoen, of dat niet over alle volgende boorddocumenten beschikt :

    -het inschrijvingsbewijs van de DIV,

    - het gelijkvormigheidsattest,

    - het schouwingsbewijs, afgegeven door een instelling van de technische keuring van een EU-lid-Staat.

    § 2. Elk voertuig dat niet over een geldig schouwingsbewijs beschikt, waarvan het schouwingsbewijs sedert ten minste twaalf maanden vervallen is, dat ten minste een jaar geleden voor het eerst op de technische keuring had moeten worden aangeboden of waarvan het chassisnummer in het repertorium van de DIV geblokkeerd is, is een afgedankt voertuig.

    § 3. Worden niet beschouwd als afgedankte voertuigen :

    - oldtimers die in het repertorium van de voertuigen en de aanhangwagens ingeschreven zijn;

    - voertuigen die als verzamelstuk in een voor hen bestemd afgesloten lokaal worden bewaard;

    - voertuigen die voor didactische doeleinden worden gebruikt en die op een voor hen bestemde afgesloten locatie zijn opgeslagen;

    - voertuigen die voor tentoonstellings- of herdenkingsactiviteiten bestemd zijn;

    - voertuigen die het voorwerp uitmaken van een gerechtelijk onderzoek of een inbeslagname.

  3. Ondernemingen : bedrijven waar voertuigen, met inbegrip van de daarin aanwezige onderdelen en materialen, worden geproduceerd, verdeeld, ingezameld, verzekerd, gedemonteerd, in een shredder verwerkt, nuttig toegepast, gerecycleerd of anderszins verwerkt.

  4. Demonteren van voertuigen of delen van voertuigen : handelingen waardoor de voertuigen ongeschikt worden voor hun oorspronkelijke bestemming, door het verwijderen van mechanische onderdelen of nuttig toepasbare koetswerkonderdelen, met inbegrip van wisselstukken, met het oog op hun hergebruik. Worden niet beschouwd als demontage : de handelingen die de herstelling of de wijziging van het voertuig tot doel hebben en die dit voertuig opnieuw rijklaar maken en in overeenstemming met het verkeersreglement.

  5. Preventie : elke maatregel die ertoe leidt zowel de hoeveelheid afval afkomstig van afgedankte voertuigen en van onderdelen of materialen die ze bevatten te verminderen, als de schadelijkheid van deze afvalstoffen te beperken.

  6. Verwerking : iedere behandeling die het afgedankte voertuig ondergaat, inzonderheid elke activiteit van depollueren, zuiveren, demonteren of ontmantelen, verkleinen, shredderen (verbrijzelen/vermalen), nuttig toepassen en verwijderen van de shredderafval, en iedere andere activiteit met het oog op de scheiding en de nuttige toepassing van onderdelen, materialen, grondstoffen of energie uit het afgedankte voertuig.

  7. Hergebruik : elke behandeling waarbij onderdelen van een voertuig bij een ander voertuig worden gebruikt voor hetzelfde doel als dat waarvoor ze werden ontworpen.

  8. Recycling : het verwerken van afval in een productieproces van materiaal met een positieve handelswaarde, met uitzondering van energieterugwinning.

  9. Nuttige toepassing : alle handelingen opgenomen in bijlage 7 bij dit besluit, overeenkomstig de geldende Europese wetgeving.

  10. Verwijdering : alle handelingen opgenomen in bijlage 6 bij dit besluit, overeenkomstig de geldende Europese wetgeving.

  11. Ondoordringbaar : met een dynamische permeabiliteitscoëfficiënt ten opzichte van koolwaterstoffen van minder dan 2* 10-9 cm/s, of een totale statische waterabsorptiecoëfficiënt (NBN B15-215) van minder dan 7,5 %.

  12. Shredder : toestel dat voor het stuktrekken of versnijden van autowrakken wordt gebruikt, ook om direct herbruikbaar schroot te verkrijgen.

  13. Vaste vernietigingsinstallatie : een hydraulische snijmachine, een hydraulische pers of een vermaalmachine.

  14. Minister : de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Leefmilieu.

  15. Producent : elke natuurlijke of rechtspersoon die voertuigen vervaardigt of laat vervaardigen en deze direct of indirect in België op de markt brengt.

  16. Invoerder : elke natuurlijke of rechtspersoon die als officiële vertegenwoordiger van de voertuigproducent voertuigen invoert en deze in België op de markt brengt.

  17. Kleinhandelaar : persoon die de consument een voertuig te koop aanbiedt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

  18. BIM : het Brussels Instituut voor Milieubeheer, opgericht bij het koninklijk besluit van 8 maart 1989 en bekrachtigd door artikel 41 van de wet van 16 juni 1989 houdende diverse institutionele hervormingen.

  19. Beheersorganisatie : organisatie voor het beheer van afgedankte voertuigen die is opgericht om op duurzame wijze de doelstellingen te bereiken van de gewestelijke overeenkomst betreffende afgedankte voertuigen die op 30 maart 1999 met de bedrijfsfederaties uit de automobielsector is gesloten.

    Art. 3. Werkingssfeer

    Dit besluit bestrijkt voertuigen en afgedankte voertuigen, met inbegrip van de daarin verwerkte onderdelen en materialen. Dit geldt ongeacht hoe het voertuig tijdens het gebruik werd onderhouden of gerepareerd en ongeacht of het werd uitgerust met door de producent geleverde onderdelen dan wel met andere onderdelen die als vervangings- of inbouwonderdeel in overeenstemming met de relevante gemeenschaps- of interne bepalingen werden aangebracht.

    HOOFDSTUK 2. - Terugnameplicht

    Art. 4. De afvalstoffen die aanwezig zijn in de afgedankte voertuigen en die onderworpen zijn aan de terugnameplicht, zoals banden, afvalolie of loodaccu's, moeten in overeenstemming met de geldende wetgeving betreffende bedoelde afvalstoffen worden verwerkt.

    HOOFDSTUK 3. - Informatieverspreiding

    Art. 5. De betrokken ondernemingen maken elk jaar informatie bekend over :

  20. de milieuvriendelijke verwerking van afgedankte voertuigen, en met name over de verwijdering van alle vloeistoffen en over de demontage;

  21. de ontwikkeling en optimalisering van methodes voor hergebruik, recycling en nuttige toepassing van afgedankte voertuigen en onderdelen ervan;

  22. de vooruitgang inzake nuttige toepassing en recycling ter vermindering van het te verwijderen afval en ter verhoging van de percentages van nuttige toepassing en recycling.

    Art. 6. § 1. Voor elk nieuw voertuigtype verstrekken de producenten binnen zes maanden nadat het op de markt is gebracht informatie met betrekking tot de demontage ervan. In die informatie worden de verschillende voertuigonderdelen en -materialen en de plaats van alle gevaarlijke stoffen in de voertuigen aangegeven, voorzover de verwerkingscentra die gegevens nodig hebben om aan de verplichtingen van dit besluit te voldoen, in het bijzonder met het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT