Algemeen Lastenkohier van de MIVB., de 18 juillet 1996

HOOFDSTUK 1. - Algemene kenmerken van het algemeen lastenkohier van de MIVB.

Artikel 1. : Voorwerp.

1.1. In dit algemeen lastenkohier worden de volgende taken van de MIVB bepaald en nader omschreven :

- de taken ten opzichte van haar klanten (hoofdstuk 2);

- de taken ten opzichte van haar bestaansmiddelen (hoofdstuk 3);

- de taken ten opzichte van haar milieu (hoofdstuk 4);

- de aanvullende, specifiek door het Gewest naar de MIVB gedelegeerde taken (hoofdstuk 5).

Ook het opgezette controleproces wordt hierin omschreven.

De hier gegeven volgorde van de taken houdt geen onderlinge hiërarchie in : iedere taak moet onafhankelijk van de andere worden verricht.

Art. 1.2. De specificaties waaraan :

- de MIVB moet voldoen, in het bijzonder, bepaalde verplichtingen van de MIVB, tegenover het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, de partners-klanten en derden;

- bepaalde elementen van het milieu van de MIVB (Gewest, Gemeenten, klanten,...) zich moeten onderwerpen;

worden gepreciseerd in de context van elk van de functies die beschreven worden in dit algemeen lastenkohier, wanneer de Regering het nuttig en noodzakelijk geacht heeft voor de realisatie van de doelstellingen die ze gesteld heeft.

Art. 1.3. Artikel 19. 4.1.e) uitgezonderd, heeft geen enkele beschikking van onderhavig algemeen lastenkohier tot doel de aansprakelijkheid van de MIVB t.o.v. derden en gebruikers te regelen; deze aansprakelijkheid blijft door de wetten en reglementen bepaald. De MIVB staat alleen voor deze aansprakelijkheid in, met volledige ontlasting van het Gewest.

Art. 2. Taken van openbare dienstverlening.

De taken van openbare dienstverlening van de MIVB worden gegarandeerd, waarbij rekening wordt gehouden met de basisprincipes van de openbare diensten (gelijkheid, continuïteit, neutraliteit), en met de van toepassing zijnde, principes die hieruit voortvloeien (helderheid en verantwoordelijkheid, eenvoud, toegankelijkheid, vertrouwen en betrouwbaarheid, deelname en aanpassing). In het beheerscontract worden de modaliteiten voor de concretisering van deze principes uiteengezet.

Art. 3. Opheffing.

Deze exploitatievoorwaarden vervangen het algemeen lastenkohier dat door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op 6 december 1990 is vastgesteld.

Art. 4. Auteur.

In overeenstemming met de ordonnantie betreffende de organisatie van het openbaar vervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt dit algemeen lastenkohier door de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest goedgekeurd.

Art. 5. Geval van overmacht.

Indien de MIVB dit algemeen lastenkohier niet kan naleven omwille van overmacht, brengt zij de Minister daarvan dadelijk op de hoogte, waarbij ze de oorzaken aangeeft en de gevolgen van deze afwijking van het lastenkohier precies uiteenzet.

In geval van overmacht behoudt het Gewest zich het recht voor de middelen van de MIVB volledig of gedeeltelijk op te eisen zonder de MIVB daarbij enig specifiek middel op te leggen dat met een dergelijke situatie verbonden is.

De MIVB dient zich zodanig te organiseren dat haar installaties en haar inrichtingen in geval van staking van haar personeel veilig gesteld worden.

HOOFDSTUK 2. - De taken van de MIVB ten opzichte van haar klanten.

Art. 6. Opsomming van de taken van de MIVB ten opzichte van haar partners-klanten.

De MIVB dient ten opzichte van haar partners-klanten :

- openbaar vervoer en dienstverlening aan de partners-klanten;

- verkoop van vervoerbewijzen aan potentiële partners-klanten;

- aanpassing van haar diensten en middelen aan de evoluties van het milieu;

- reactie op vandalisme en aanrandingen;

- strijd tegen de fraude;

- coördinatie van het aanbod van de MIVB met het aanbod van de andere openbare vervoersmaatschappijen en met de andere vervoerswijzen;

- informatie aan de dienst voor bemiddeling;

- rekening houden met de groepen die klanten of potentiële klanten vertegenwoordigen.

Art. 7. Openbaar vervoer en dienstverlening aan de partner-klanten.

De hoofdtaak van de MIVB bestaat erin in te staan voor het verkeer van het openbaar vervoer binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Hiertoe exploiteert ze een netwerk dat het hele Gewest bestrijkt.

In het beheerscontract worden, in overeenstemming met artikel 3, 1ste alinea, 2° van de ordonnantie betreffende de organisatie van het openbaar vervoer binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de principes betreffende het oprichten, wijzigen, uitbreiden en opheffen van lijnen door de MIVB bepaald.

De door de MIVB voor personenvervoer gewaarborgde diensten worden in het beheerscontract bepaald. Bij het organiseren van deze diensten wordt rekening gehouden met de verkeersstromen (volume, tijdstip van de dag, vertrekpunt en bestemming, vervoerswijze, motivering) .

De kwaliteit van deze diensten kan enkel gemeten worden in vergelijking met de kilometerproductie.

Ze worden op globale wijze opgevat, met inbegrip van de technische beheersing van het instrument en de ontwikkeling van een benadering die het mogelijk maakt een nieuwe dimensie te introduceren. Hierin vinden we in het bijzonder onthaal, informatie, gebruiksgemak, duur van de globale verplaatsing, gebruik in functie van de uurschijven, betrouwbaarheid, veiligheid, netheid, leesbaarheid, regelmaat, stiptheid, intermodaliteit met daarbij onderlinge afstemming van de tarieven tussen de vervoersmaatschappijen en, meer in het algemeen, een organisatie die volledig gericht is op de verwachtingen van de klant en vooral als deze ten opzichte van het product in een moeilijke situatie verkeert.

Onder de vervoersdienst voor de klant wordt verstaan de dienst vanaf de instaphalte (of de binnenkomst in het instapstation) tot aan de halte waar de klant de diensten van de MIVB verlaat (of het vertrek uit het station van aankomst).

In het beheerscontract worden de te bereiken doelstellingen in functie van de beschikbare middelen om te voldoen aan de expliciete en impliciete verwachtingen van de huidige en potentiële klanten uiteengezet.

In een "charter voor de klant" worden de verbintenissen van de MIVB jegens haar klanten en de verwachtingen van de MIVB jegens haar klanten uiteengezet.

Art. 8. Verkoop van vervoerbewijzen aan potentiële partners-klanten.

De principiële keuze om de partners-klanten van de diensten van de MIVB financieel te doen bijdragen in de kost van de geleverde dienst, wordt door de Regering bevestigd; dientengevolge kan de MIVB slechts klanten vervoeren die over een geldig vervoerbewijs beschikken, overeenkomstig het tariefsysteem beschreven in het beheercontract.

De vervoerbewijzen zijn het materiële bewijs van de betaling van de vervoerdienst door de klanten.

Het vervoerbewijs dat door de gebruiker rechtstreeks of onrechtstreeks werd verworven, verleent hem het recht op het gebruik van de vervoerdienst, binnen de grenzen bepaald door het tariefsysteem dat beschreven wordt in het beheercontract.

De MIVB gaat over tot de verkoop van biljetten en tot het beheer van de hieruit voortvloeiende inkomsten .

De MIVB zet een rechtstreeks verkoopsysteem op voor potentiële klanten. Dit systeem dient te beantwoorden aan de verwachtingen en kenmerken van potentiële klanten.

Dit systeem wordt opgevat om te beantwoorden aan situaties waarin de potentiële klant :

  1. actief is (hij komt naar de MIVB of de afgevaardigden ervan om ten minste één vervoersbewijs te kopen); in dit geval houdt het verkoopsysteem in het bijzonder rekening met :

    - de verwachtingen van de klant op het vlak van onthaal en type service die hem worden aangeboden;

    - de betaalmiddelen waarover hij beschikt;

    - zijn motivatie tot aankoop;

    - de plaats van verkoop;

  2. passief, in welk geval er een dynamisch verkoopsysteem opgezet dient te worden, dat de potentiële klanten of toonaangevers (d.w.z. de personen die tot aankoop van vervoerbewijzen kunnen aansporen) identificeert, die de MIVB nu probeert te benaderen, die een gelegenheid tot verkoop bij haar potentiële klanten bieden, en in de mate van het mogelijke de verkoop gerealiseerd wordt.

    Art. 9. Aanpassing van diensten en middelen aan de evolutie van de omgeving van de MIVB.

    1. De MIVB past haar diensten en haar actiemiddelen aan aan de ontwikkelingen van haar omgeving. Hiertoe stelt ze een strategisch plan op.

    2. Om toevallige gebeurtenissen te ondervangen die de MIVB mogelijk zouden beletten de continuïteit van haar openbare dienstverlening te garanderen, bepaalt en zet ze alternatieve plannen door die het mogelijk maken deze veranderingen het hoofd te bieden, teneinde de negatieve gevolgen ervan voor de klanten tot een minimum te beperken.

      Het gaat in het bijzonder om :

      - voorlopige trajectwijzigingen (werken, manifestaties, ...);

      - sociale gebeurtenissen;

      - dienstonderbrekingen te wijten aan externe redenen (ongevallen, opstoppingen, ...).

      Preventieve acties worden gevoerd in functie van de waargenomen gebeurtenissen.

    3. Wat de evoluties op middellange termijn betreft, stelt de MIVB de nodige middelen in het werk om :

      - de te verwachten ontwikkelingen te identificeren;

      - de gevolgen te evalueren van de veranderingen op haar werking;

      - het belang te evalueren van vastgelegde procedures of de aangenomen technieken te wijzigen of van preventieve acties te ontwikkelen;

      - te besluiten of een aanpassing al dan niet noodzakelijk is, zonder afbreuk te doen aan artikel 7 met betrekking tot de diensten en de Regering hiervan op de hoogte te stellen;

      - deze laatste te realiseren;

      - na te gaan of de doorvoering overeenstemt met de vooruitzichten.

      Art. 10. Reactie op uitingen van vandalisme en aanrandingen.

    4. Het is aan de gemeentelijke politie dat de hoofdtaak toekomt de onveiligheid op het bovengrondse net en in het metro en premetronet te bestrijden.

    5. In de mate dat de politie niet op elk ogenblik aanwezig is, is de MIVB gehouden voldoende toezicht te houden op het metronet.

      De bijzondere brigade van de metropolitie (of van de rijkswacht) kan er politietoezicht uitoefenen en in overeenstemming met de commerciële taak van de MIVB overgaan tot interventies .

    6. De beëdigde...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT