Raad voor de Mededinging. - Auditoraat. - Beslissing nr. 2007-P/K-39-AUD van 20 december 2007. - Zaak CONC-I/O-94/0010 : VZW Airline Operators Committee (AOC) - Board of Airlines Representatives (BAR)

Raad voor de Mededinging. - Auditoraat. - Beslissing nr. 2007-P/K-39-AUD van 20 december 2007. - Zaak CONC-I/O-94/0010 : VZW Airline Operators Committee (AOC) - Board of Airlines Representatives (BAR)/ NV Belgian Airport Terminal Company (BATC) - NV Restair

  1. Gelet op de Wet tot bescherming van de economische mededinging, gecoˆrdineerd op 15 september 2006 (Belgisch Staatsblad van 29 september 2006, hierna de ´ WBEM ª);

  2. Gelet op de klacht op 20 juli 1994 ingediend bij de Dienst voor de Mededinging overeenkomstig artikel 23, ß 1 van de wet van 5 augustus 1991 tot bescherming van de economische mededinging, door VZW Airline Operators Committee (hierna ´ AOC ª), met zetel te 1930 Zaventem, Brussels National Airport Bus 78 en Board of Airlines Representatives (hierna ´ BAR ª), met zetel te 1083 Brussel, Rue Oscar Maesschalk 25, b5 tegen NV Belgian Airport Terminal Company (hierna ´ BATC ª) met zetel te 1210 Brussel, Vooruitgangstraat 80 en tegen NV Restair, met zetel te 9051 Sint-Denijs-Westrem, Maaltekouter 3;

  3. Gelet op de stukken van het onderzoeksdossier;

    1. Uiteenzetting van de klacht en procedure

  4. BIAC heeft aan Restair een 10-jaar durende concessieovereenkomst verleend waardoor voor alle vliegtuigmaatschappijen, met uitzondering van het toenmalige Sabena, de catering service in de lounges beperkt wordt tot ÈÈn caterer, namelijk Restair. De exclusieve concessie werd afgesloten voor 10 jaar. Volgens AOC en Bar schakelt dit de concurrentie voor een te lange periode uit waardoor dit uiteindelijk een negatief effect heeft voor de consument.

  5. BIAC stelt dat zij m.b.t. het in huur geven van ruimte voor het inrichten van lounges enkel wenst te contracteren met vliegtuigmaatschappijen die minstens 25 % van het totaal aantal te behandelen passagiers leveren. De criteria zijn echter zo gesteld dat de facto enkel het toenmalige Sabena in aanmerking komt. Al de andere vliegtuigmaatschappijen dienen ruimte te huren van Restair die de volledige concessie heeft gekregen van BIAC. Volgens de klagers zijn in deze zaak geen objectieve redenen voorhanden waardoor BIAC haar weigering kan verdedigen. BIAC echter voert de volgende argumenten aan: tekort aan beschikbare ruimte, vermeerdering van dode ruimte en veiligheid.

  6. Restair bindt de huur van ruimte voor het houden van een lounge aan een afnameverplichting van haar catering service.

  7. Restair wijst volgens de klagers arbitrair ruimtes toe aan vliegtuigmaatschappijen en zij bepaalt dus arbitrair wie...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT