10 FEBRUARI 2006. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot afwijking van de rationalisatienormen voor sommige instellingen voor secundair onderwijs

Regering van de Franse Gemeenschap,

Gelet op het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs, inzonderheid op artikel 5quinquies, ingevoegd bij het decreet van 5 augustus 1995;

Gelet op het advies van de Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs, gegeven op 17 november en 15 december 2005;

Overwegende dat het « Athénée royal de Comines » de enige niet-confessionele instelling is gelegen op het territorium van Comines en dat nieuwe projecten ingeleid worden om die instelling dynamiek terug te geven;

Overwegende dat het « Athénée royal d'Ixelles » voor de eerste keer een afwijking aanvraagt, dat het gaat om een instelling voor positieve discriminatie die een moeilijke situatie gekend heeft en dat de nieuwe directie die door de onderwijsgemeenschap gesteund wordt, een nieuw vestigingsproject ontwikkelt teneinde opnieuw positieve dynamiek in te blazen, zowel wat de opvoeding als de pedagogie betreft;

Overwegende dat het « Athénée royal de Mouscron » voor de tweede keer een afwijking aanvraagt en het aantal leerlingen tegelijkertijd stijgt om de norm te naderen en dat een dynamiek bestaat binnen de instelling, die hoofdzakelijk algemeen onderwijs organiseert, om innoverende projecten toe te passen;

Overwegende dat het « Institut technique de métiers de l'alimentation » te Doornik voor de eerste keer een afwijking aanvraagt, dat deze daling voortvloeit uit een toevallige situatie en dat de onderwijsploeg van die monosectoriële instelling originele initiatieven ontwikkelt in direct verband met de professionele realiteit;

Overwegende dat het « Centre d'enseignement d'Etterbeek Ernest Richard », het « Institut René Cartigny » te Elsene en het « Institut communal des techniques de l'industrie et de l'automobile » te Luik voor de derde keer een afwijking aanvragen, dat zij voordien als prioritair erkend waren onder de instellingen voor positieve discriminatie en dat ze daarvoor een vaste norm genoten van 250 leerlingen; dat ze door het feit dat ze dat statuut verloren hebben bij de herziening van de lijst van de instellingen in positieve discriminatie, ertoe gehouden worden een striktere norm te bereiken (400 leerlingen); dat zij een stijging van het aantal leerlingen kennen en dat de Algemene raad besloten heeft hen drie jaar te laten om de nodige aanwerving te laten gebeuren;

Overwegende dat het « Athénée Ganenou » de enige instelling in de Franse Gemeenschap is die Joods en leek onderwijs verstrekt voor...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT