Besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie houdende toepassing van het decreet van 5 maart 2009 betreffende het aanbod van ambulante diensten in het domein van de sociale actie, het gezin en de gezondheid. - Tweede lezing (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 22-07-2009 en tekstbijwerking tot, de 4 juin 2009

http://www.juridat.be"/cgi_loi/arch_a.pl?N=&=&sql=(text+contains+(''))&rech=1&language=nl&tri=dd+AS+RANK&numero=1&table_name=wet&cn=2009060420&caller=archive&fromtab=wet&la=N&ver_arch=001"

TITEL 1. - Toepassingsgebied en algemene bepalingen

Artikel 1. Onderhavig besluit regelt een materie bedoeld in artikel 128 van de Grondwet, krachtens artikel 138 van de Grondwet.

Art. 2. Voor de toepassing van onderhavig besluit verstaat men onder :

  1. Het decreet : het decreet van 5 maart 2009 betreffende het aanbod van ambulante diensten in het domein van de sociale actie, het gezin en de gezondheid;

  2. Het NM-besluit : het besluit van de Franse Gemeenschapscommissie van 18 oktober 2001 betreffende de toepassing van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 12 juli 2001 tot wijziging van diverse wetgevingen betreffende de toelagen toegekend in de sector van het beleid inzake gezondheid en bijstand aan personen en betreffende de wijziging van diverse toepassingsbesluiten betreffende de sectoren van de bijstand aan personen, de gezondheid, de gehandicapte personen en de socioprofessionele inschakeling;

  3. Het bevoegd lid van het College : het lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie bevoegd voor Gezondheid of het lid van het College bevoegd voor de Sociale Actie en het Gezin;

  4. Het Bestuur : de diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie;

  5. De ploeg : de door de Franse Gemeenschapscommissie erkende ploeg;

  6. VTE : voltijds equivalent.

    TITEL II. - Erkenning, normen, toelagen, toezicht en inspectie

    HOOFDSTUK 1. - Programmering

    Art. 3. In toepassing van artikel 32 van het decreet stelt het College, minstens om de vijf jaar en per dienst, het maximum aantal erkende ambulante diensten vast evenals het aantal nieuwe diensten die het mag erkennen.

    In het kader van die programmering neemt het College, uiterlijk bij het verstrijken van het eerste legislatuurjaar, een programmeringsbesluit aan dat zowel het bestaand aanbod als de waargenomen behoeften analyseert en motiveert het zijn beslissing om het aantal ambulante diensten te vergroten.

    HOOFDSTUK II. - Erkenningsprocedure

    Art. 4. In toepassing van artikel 64 van het decreet dient de ambulante dienst zijn aanvraag om erkenning d.m.v. een gewone brief in bij het bevoegd lid van het College. Het bevoegd lid onderzoekt de aanvraag om erkenning en de procedures voor de toekenning, de weigering, de wijziging en de intrekking van de erkenning of voor de gedwongen wijziging van de erkenning en de vrijwillige sluiting overeenkomstig de artikelen 64 tot 96 van het decreet.

    HOOFDSTUK III. - Normen en bepalingen

    Afdeling 1. - Algemene normen en bepalingen

    Onderafdeling 1. - Algemene werkingsnormen

    Art. 5. § 1. In toepassing van artikel 97 van het decreet, bevat het dossier van elk lid van de ploeg :

  7. een kopie van zijn diploma en, in voorkomend geval, de door de Minister toegekende afwijking op de kwalificaties;

  8. het arbeidscontract en zijn aanhangsels, met vermelding van de in de ambulante dienst beklede functie en de gepresteerde arbeidstijd;

  9. in voorkomend geval, een document waarop de ventilering vermeld staat van de verschillende toelagen of eigen middelen die voor het loon bestemd zijn;

  10. het rijksregisternummer;

  11. de attesten die de anciënniteit aantonen;

    § 2. Die documenten en hun wijzigingen moeten, d.m.v. een gewone brief, aan het Bestuur worden overgemaakt zodra zij uitwerking hebben.

    Art. 6. In toepassing van artikel 99 van het decreet hangt de dienst het maximumbedrag van de raadplegingen uit in een voor het publiek toegankelijk lokaal. In voorkomend geval informeert de ambulante dienst op geschikte wijze over de kosteloosheid van zijn prestaties. Wat betreft de ambulante diensten die een opleidingsopdracht buitenshuis vervullen, kan het zijn dat die opleidingsopdracht niet ten kosteloze titel wordt uitgevoerd. De ambulantge dienst deelt de toegepaste tarieven mee aan het Bestuur en hangt ze uit in voorkomend geval.

    Art. 7. In toepassing van artikel 100 van het decreet en behoudens een met redenen omklede en door het bevoegd lid van het College toegestane afwijking, hangt de ambulante dienst, op een voor het publiek zichtbare plaats, zijn openingsuren uit evenals de gegevens van andere diensten die aan noodsituaties kunnen beantwoorden buiten zijn eigen openingsuren. Die gegevens worden eveneens verstrekt via een antwoordapparaat.

    Art. 8.§ 1. In toepassing van artikel 102 van het decreet houdt de ambulante dienst, in zijn hoofd-activiteitenzetel, een administratief dossier ter beschikking van het Bestuur, dat alle in artikel 64 van het decreet voorziene stukken bevat.

    § 2. De wijziging van die stukken, uitgezonderd deze voorzien in artikel 77 van het decreet, [1 is]1 het voorwerp van een informatie van het bestuur d.m.v. een gewone brief.

    ----------

    (1)

    Onderafdeling II. - Algemene personeelsnormen

    Art. 9. § 1. In toepassing van artikel 109 van het decreet komen de voor het personeel van de erkende ploeg vereiste vormingen en kwalificaties voor in bijlage III NM van het NM-besluit onder de titel : "Door de sector betoelaagde functies - vereiste diploma's en toegangsvoorwaarden".

    § 2. Andere kwalificaties kunnen door het bevoegd lid van het College erkend worden, na gemotiveerd advies van de adviesraad. Hiertoe dient de ambulante dienst, d.m.v. een gewone brief, een met redenen omklede aanvraag om afwijking bij het Bestuur in. Deze aanvraag is het voorwerp van een bewijs van ontvangst.

    Onderafdeling III. - Algemene architectuurnormen.

    Art. 10. In toepassing van artikel 113 van het decreet voorziet de ambulante dienst, indien hij begunstigden in zijn lokalen ontvangt :

  12. een wachtkamer;

  13. minstens één onthaal- en luisterplaats die de vertrouwelijkheid van de gesprekken garandeert.

    Onderafdeling IV. - Algemene bepalingen betreffende de toelagen

    Art. 11. In toepassing van de artikelen 115 en 116 van het decreet, wordt de toelage voor personeelskosten van de erkende ploeg van alle ambulante diensten berekend op basis van de in bijlage I NM van het NM-besluit vastgelegde barema's en omvat de werkgeversbijdragen en andere in bijlage V NM van het NM-besluit vastgelegde voordelen op basis van de in bijlage IV NM van het NM-besluit vastgelegde anciënniteit. De baremaschalen die overeenstemmen met elke functie worden vastgelegd in bijlage II NM van het NM-besluit. De betoelaagde functies en de toegangsvoorwaarden die specifiek zijn voor deze functies worden vastgelegd in bijlage III NM van het NM-besluit waarvan de wijziging de erkende nieuwe ambulante diensten omvat, hetzij de diensten voor schuldbemiddeling en de diensten "Ontmoetingsruimten".

    Art. 12.In toepassing van artikel 126 van het decreet, worden de toelagen voor personeelskosten geïndexeerd volgens de bepalingen van artikel 112 van het NM-besluit en de toelagen voor werkingskosten worden jaarlijks aangepast op 1 januari rekening houdend met de index van de consumptieprijzen bedoeld in hoofdstuk II van het koninklijk besluit van 24 december 1993 houdende uitvoering van de wet van 6 januari 1989 tot vrijwaring van 's Lands concurrentievermogen, hierna de gezondheidsindex genoemd, volgens de volgende formule :

    Basisbedrag x gezondheidsindex van december van het voorgaande jaar/Gezondheidsindex van december 2008

    [1 De prestaties van het hulppersoneel en zelfstandigen wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de index van het openbaar ambt van kracht op 1 januari volgens de formule :

    basisbedrag x index van januari van het lopende jaar/index van januari 2010]1

    ----------

    (1)

    Art. 13. § 1. De in artikel 122 van het decreet bedoelde bewijsstukken zijn conform het door het Bestuur verschafte model en moeten tenminste de volgende elementen omvatten :

  14. de individuele rekening van elk lid van de ploeg;

  15. het attest dat de betaling van de RSZ-bijdragen aantoont;

  16. het attest dat de betaling van de bedrijfsvoorheffing aantoont;

  17. het bewijs van de betaling van de honoraria aan zelfstandigen;

  18. een kopie van de door de algemene vergadering goedgekeurde rekening van ontvangsten en uitgaven en van de balans;

  19. in voorkomend geval, het bewijs van de neerlegging van de rekeningen en de balans bij de handelsrechtbank;

  20. het door de algemene vergadering goedgekeurd activiteitenverslag.

    § 2. Het bedrag van het saldo van de toelage wordt definitief afgesloten uiterlijk aan het einde van het derde trimester van het jaar dat volgt op het jaar van de toelage. Het is het voorwerp van een schriftelijke goedkeuring van de ambulante dienst of van de instelling bij het Bestuur vóór de vereffening ervan.

    Art. 14. De bepalingen van de artikelen 84, 85, § 1 en § 2, 85bis en 89 van het NM-besluit zijn van toepassing voor alle ambulante diensten.

    Afdeling II. - Sectorale normen en bepalingen

    Onderafdeling 1. - Normen en bepalingen aangaande de diensten voor geestelijke gezondheid.

    Art. 15. In toepassing van artikel 109 van het decreet, beschikt de in artikel 34 van het decreet bedoelde minimumploeg minstens over een VTE psycholoog, een VTE maatschappelijk assistent en een VTE in de psychiatrie gespecialiseerde arts. De VTE arts-specialist in de psychiatrie mag voor maximum 0.5 VTE worden ingenomen door een arts uit het 3e, 4e of 5e jaar van een aanvullende master in volwassenen-psychiatrie.

    Art. 16. De dienst geestelijke gezondheid brengt, d.m.v. een gewone brief, het Bestuur op de hoogte van de naam van de arts-specialist in de psychiatrie onder wiens verantwoordelijkheid de ploeg zijn therapeutische activiteit uitoefent.

    Art. 17. § 1. In toepassing van artikel 100 van het decreet is de opvang-permanentie een gepersonaliseerde opvang in de lokalen van de dienst voor geestelijke gezondheid. Zij verzekert eveneens een tele-onthaal. Het opvangpersoneel is in staat de opdrachten van de ambulante dienst uitdrukkelijk te formuleren, een eerste opvang te bieden en onverwijld, een eerste analyse- en oriëntatieraadpleging te voorzien.

    § 2. De dienst geestelijke gezondheid is alle werkdagen open van 10 tot 17 u., zonder...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT