7 DECEMBER 2023. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van artikel 15, § 2 van de gezamenlijke decreten en ordonnanties van 16 mei 2019 betreffende de Brusselse ombudsman. - Erratum

In het Belgisch Staatsblad van 21 december 2023, numac 2023/48163, blz. 120717, moet het volgende worden toegevoegd:Verslag aan de Brusselse Hoofdstedelijke RegeringBetreft: ontwerpbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende uitvoering van artikel 15, § 2 van gezamenlijk decreet en ordonnantie met betrekking tot de Brusselse ombudsman van 16 mei 2019 - Klokkenluiders.I. ContextHet gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 betreffende de Brusselse ombudsman belasten de Brusselse regering, voor wat haar diensten betreft, met de taak om de modaliteiten te bepalen met betrekking tot de oprichting, de organisatie en de werking van het interne luik van het systeem voor de melding van een vermoedelijke integriteitsschending(1).De regering moet in het bijzonder de modaliteiten bepalen voor de communicatie, de verwerking en het onderzoek naar aanleiding van een interne melding, evenals de modaliteiten met betrekking tot de verantwoordelijkheden, bevoegdheden, rollen, functies en keuze van het interne luik van het systeem voor de melding van een vermoedelijke schending van de integriteit.II. Samenvatting• Art. 1: dit artikel herinnert aan het voorwerp van het besluit, dat, overeenkomstig het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 betreffende de Brusselse ombudsman (DOC 2019), de modaliteiten beoogt te bepalen voor de communicatie, de verwerking en het onderzoek naar aanleiding van een interne melding, evenals de modaliteiten met betrekking tot de verantwoordelijkheden, bevoegdheden, rollen, functies en keuze van het interne luik van het systeem voor de melding van een vermoedelijke schending van de integriteit.Het herinnert er tevens aan dat het om een gedeeltelijke omzetting van Richtlijn (EU) 2019/1937 gaat.• Art. 2: dit artikel definieert het persoonlijke toepassingsgebied van het besluit.Hieronder vallen de personeelsleden van de administratieve overheden en ministeriële kabinetten die onder het Brussels Gewest ressorteren, van de overheden die bevoegdheden uitoefenen die aan de Agglomeratie Brussel zijn toegekend, van de intercommunales waarop het Brussels Hoofdstedelijk Gewest toezicht houdt en de gemeenten (met uitzondering van de OCMW's, die onder de bevoegdheid van de GGC vallen) die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelegen zijn, alsook elk orgaan dat specifiek is opgericht om een opdracht van algemeen belang te vervullen, dat rechtspersoonlijkheid heeft en waarvan de activiteit voor minstens 50% wordt gefinancierd door de andere hierboven vermelde organen of overheden, en ten slotte de verenigingen die zijn opgericht door een of meer van de hierboven vermelde organen.Voor het begrip "personeelslid" verwijzen we naar de definities vermeld in artikel 15, § 1, lid 1 tot 3 van het DOC 2019.• Art. 3: dit artikel heeft betrekking op de elementen van de definitie die noodzakelijk zijn voor een goed begrip van dit besluit.• Art. 4: dit artikel bepaalt dat de integriteitsschending die wordt gemeld, kan hebben plaatsgevonden, aan het plaatsvinden is, of op het punt staat plaats te vinden en op een redelijk vermoeden moet berusten.• Art. 5: dit artikel bepaalt dat een personeelslid dat overweegt een vermoedelijke integriteitsschending te melden, informatie en advies over de inhoud en toepassing van dit ontwerpbesluit kan krijgen van de vertrouwenspersoon integriteit die bevoegd is voor zijn instelling.• Art. 6: dit artikel vertrouwt aan elke instantie die aan dit besluit onderworpen is de verantwoordelijkheid toe om wat haar betreft kanalen op te zetten voor het ontvangen van meldingen, die zodanig zijn ontworpen, opgebouwd en worden beheerd dat de vertrouwelijkheid van de identiteit van de melder en van elke in de melding vermelde derde gewaarborgd is en dat onbevoegden geen toegang hebben tot deze kanalen.Deze kanalen voor het opvangen van signalen maken zowel schriftelijke als mondelinge meldingen mogelijk en garanderen de vertrouwelijkheid en, indien nodig, de anonimiteit van de persoon die de melding doet en van elke derde partij die in de melding wordt genoemd.In dit opzicht en gelet op de beperkingen met betrekking tot het opzetten van deze kanalen wordt een deling van de kosten voor de ontwikkeling van deze kanalen tussen deze entiteiten aangemoedigd, met dien verstande dat elke entiteit inzake vrij mag kiezen en onafhankelijk is.• Art. 7: dit artikel bepaalt dat personeelsleden een schending van de integriteit op basis van een redelijk vermoeden kunnen melden aan de interne actoren die bevoegd zijn voor de ontvangst van de meldingen voor hun instantie.Als er gegronde vrees bestaat voor inertie of represailles, dan kan het personeelslid de vermoedelijke integriteitsschending melden bij de bevoegde dienst van de Brusselse ombudsman.Er wordt eveneens aan herinnerd dat zowel de melder als elke andere betrokken persoon - met inbegrip van de personen die bevoegd zijn voor de ontvangst van de meldingen - bescherming tegen represailles zullen genieten zoals vastgelegd in het DOC 2019.• Art. 8: dit artikel stelt dat meldingen schriftelijk en/of mondeling en anoniem kunnen worden gedaan.Het bepaalt eveneens dat, als de melder hierom vraagt, er een persoonlijke ontmoeting georganiseerd wordt met de interne persoon die bevoegd is voor het ontvangen van de meldingen. Deze ontmoeting moet binnen de 15 dagen na het verzoek plaatsvinden.Ze wordt zo georganiseerd dat de identiteit van de melder en van elke derde partij die in de melding wordt genoemd, vertrouwelijk blijft.Paragraaf 3, tweede lid van de tekst wordt geïntegreerd in artikel 6 van het project, aangezien het beter is dat artikel 9, § 1, a) van Richtlijn (EU) 2019/1937 omgezet wordt in een enkele bepaling (vroeger werd dit artikel zowel omgezet door artikel 8, § 3 van het ontwerp als door artikel 6 van het ontwerp).• Art. 9: dit artikel legt de inhoud van de schriftelijke melding of van het schriftelijk bewijs van de mondelinge melding vast.Het voorziet eveneens in de mogelijkheid, voor de interne actor die bevoegd is voor het ontvangen van de meldingen, om aan de melder te vragen deze melding aan te vullen binnen een door hem bepaalde termijn als er essentiële elementen ontbreken.Deze mogelijkheid is niet van toepassing bij anonieme meldingen.• Art. 10: dit artikel bepaalt dat de interne actor die bevoegd is voor de ontvangst van de meldingen beschikt over een termijn van zeven dagen na de schriftelijke melding of het bewijs van de mondelinge melding om de ontvangst ervan te bevestigen. Het bepaalt eveneens dat ook de voormelde beveiligde kanalen moeten toelaten de ontvangst te bevestigen.De melding moet eveneens binnen de zeven dagen na de ontvangstbevestiging ingeschreven worden in een specifiek en beveiligd register door de vertrouwenspersonen integriteit of door de bevoegde interne auditdienst.• Art. 11: als de interne actor die bevoegd is voor de ontvangst van de meldingen het nodig acht, kan hij de melder uitnodigen voor een onderhoud om uitleg te geven bij de elementen van de vermoedelijke schending en dit ten laatste de vijftiende dag volgend op het ontvangstbewijs van de melding.Het bepaalt eveneens dat de melder kan vragen om schriftelijk uitleg te verstrekken binnen een termijn van 15 dagen die begint te lopen op de datum dat hij de uitnodiging voor het onderhoud ontvangt.Dit artikels is niet van toepassing bij anonieme meldingen.• Art. 12: de voor de ontvangst van de meldingen bevoegde interne actor die de melding in het bovengenoemde register heeft ingeschreven, geeft de melding vervolgens door aan een van de actoren bevoegd voor de verwerking van de melding.In het artikel staat welke actoren bevoegd zijn voor het verwerken van de meldingen.Het bepaalt eveneens dat er samenwerkingsprotocollen tussen verschillende instanties kunnen worden gesloten voor de verwerking van de meldingen.• Art. 13: De actor die bevoegd is voor de verwerking van de melding voert een voorafgaand ontvankelijkheidsonderzoek uit en stelt uiterlijk binnen een termijn van drie maanden volgend op de ontvangstbevestiging een schriftelijk en gemotiveerd advies op over het gevolg dat moet worden gegeven aan de melding.Aan de melding kan een van onderstaande gevolgen worden gegeven:1° onontvankelijk verklaren: bij gebrek aan voldoende elementen om te spreken van een redelijk vermoeden van een integriteitsschending;2° de opening van een intern onderzoek;3° doorverwijzen naar de bevoegde dienst van de Brusselse ombudsman bij een vermoeden van een integriteitsschending die:a) onderzoeksmiddelen vereist die verder gaan dan die welke kunnen worden ingezet in het kader van een intern onderzoek;b) niet het voorwerp kan uitmaken van een intern onderzoek gezien het risico op belangenconflicten voor de door de bevoegde interne auditdienst gemachtigde onderzoekers of op inmenging van het personeelslid of de personeelsleden die bij de gemelde feiten betrokken zijn.• Art. 14: dit artikel bepaalt dat het advies waarvan sprake in artikel 13 binnen de drie maanden na de ontvangstbevestiging meegedeeld wordt aan de melder.De hoogste hiërarchisch verantwoordelijke van de betrokken instantie wordt binnen dezelfde termijn in kennis gesteld van de melding, behalve als er een redelijk vermoeden bestaat dat hij of zij betrokken is bij melding. In dit geval wordt ofwel de bevoegde minister of staatssecretaris ofwel het bevoegde beheersorgaan in kennis gesteld.In geen van deze gevallen mag er enige informatie worden verstrekt die toelaat de melder rechtstreeks of onrechtstreeks de identificeren.Daarnaast wordt ook de bevoegde dienst van de Brusselse ombudsman op de hoogte gebracht van de melding en het gevolg dat eraan gegeven wordt, wordt ingeschreven in het voormeld register.• Art. 15: dit artikel bepaalt dat de melder te allen tijde contact kan opnemen met de bevoegde dienst van de Brusselse ombudsman als hij/zij van mening is dat de verwerking van deze melding kan worden bemoeilijkt door een gebrek aan vertrouwelijkheid of garanties van onafhankelijkheid. Art. 16: dit...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT