7 APRIL 2019. - Koninklijk besluit betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

De structuur van dit KB is opgebouwd in functie van de belangrijkste machtigingen die de wet van 8 juli 2018 "houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest" (hierna de "CAP-wet") aan de Koning toevertrouwt ter uitvoering ervan.

Dit besluit heeft tot doel het drempelbedrag voor de mededeling van financiële verrichtingen en contracten aan het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten (CAP) (hoofdstuk 2) vast te leggen, alsook de modaliteiten van de mededeling van gegevens aan het CAP door de informatieplichtigen (hoofdstuk 3), de modaliteiten van de gegevensuitwisseling met de informatiegerechtigden en de duurtijd van de bewaring van de gegevens in het CAP met inachtneming van de bepalingen inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer t.o.v. de verwerking van persoonsgegevens (hoofdstukken 4 en 5), de financieringsmodaliteiten van het CAP (hoofdstuk 6), de modaliteiten van de oplegging van de administratieve geldboetes in geval van niet naleving van artikel 4 van de CAP-wet (hoofdstuk 7) en tot slot de overgangsmaatregelen die een naadloze overgang van het huidige CAP naar het nieuwe CAP mogelijk moeten maken (hoofdstuk 8).

De CAP-wet heeft immers het CAP volledig uit de fiscale sfeer gehaald. Het koninklijk besluit van 17 juli 2013 (hierna het "oude CAP-KB") betreffende de werking van het CAP voert enkel artikel 322, § 3, van het WIB92 uit, waarvan het toepassingsgebied sedert de inwerkingtreding van de CAP-wet louter aanvullend is geworden t.o.v. dat van de CAP-wet zelf. Dit impliceert dat de meeste bepalingen van het oude CAP-KB die van toepassing zijn op de modaliteiten van de mededeling van gegevens aan het CAP door informatieplichtigen en op de modaliteiten van de gegevensuitwisseling met de informatiegerechtigden, alsook op de duurtijd van de bewaring van de gegevens in het CAP, in een nieuw koninklijk besluit tot uitvoering van de CAP-wet moeten worden overgenomen.

Als antwoord op een opmerking van de Raad van State in het advies nr. 65.232/2 van 20 februari 2019, wordt vermeld dat het oude CAP-KB volgens dezelfde logica opgeheven en vervangen moet worden door een nieuw koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 322, § 3, van het WIB(92), dat de voormelde praktische modaliteiten voortaan zal vastleggen door middel van een eenvoudige verwijzing naar die welke in het voorliggende besluit worden bepaald. Een dergelijk koninklijk besluit is thans nog in voorbereiding.

HOOFDSTUK 1. - Definities

Hoofdstuk 1 van het voorliggend koninklijk besluit behandelt de definities die hierin worden gehanteerd.

Bovenop de definities in de wet zelf worden er nog acht bijkomende definities toegevoegd die tot doel hebben de inhoud van bepaalde delen van het KB, hoofdzakelijk inzake de financiering van het CAP, tegelijk beknopter en nauwkeuriger te maken.

De mededeling van de gegevens per batch van één burgerlijk jaar onder het huidige, statische CAP wordt onder het nieuwe, dynamische CAP vervangen door een mededeling telkens er een significante gebeurtenis plaatsvindt. Dit verantwoordt de opname van een specifieke definitie van een "gebeurtenis" in artikel 2.

De definitie van "werkdag" is toegevoegd aan de zeven oorspronkelijk voorziene definities om aan de opmerking van de Raad van State in het voormeld advies 65.232/2 tegemoet te komen.

HOOFDSTUK 2. - Drempelbedrag voor de mededeling van financiële verrichtingen en contracten

Hoofdstuk 2 is de uitvoering van de machtiging in artikel 4, 5de lid, van de CAP-wet.

De drempels inzake financiële verrichtingen waarbij contanten worden betrokken, werden in nauw overleg met de Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI) en de FOD Financiën vastgesteld. De drempels inzake financiële contracten zijn dezelfde als in het oude CAP-KB, maar verwijzen voortaan naar de drempels bepaald in het Wetboek van Economisch recht. Een eventuele wijziging van deze laatste drempels zal bijgevolg automatisch die van de drempels in het voorliggende besluit impliceren.

HOOFDSTUK 3. - Modaliteiten van de mededeling van gegevens aan het CAP door informatieplichtigen

Hoofdstuk 3 is de uitvoering van de machtiging in artikel 5, § 1, van de CAP-wet.

De standaardtermijn voor de mededeling van gegevens door informatieplichtigen bedraagt 5 werkdagen vanaf de datum van de betrokken gebeurtenis. Het leveringstempo zelf is aan het oordeel van de informatieplichtige zelf overgelaten, voor zover dat voormelde mededelingstermijn nageleefd wordt. De informatie kan dus dagelijks, tweemaal per week of zelfs wekelijks geleverd worden.

Een uitzondering wordt gemaakt voor de verzekeringsmaatschappijen, die de informatie binnen een maximumtermijn van 90 kalenderdagen aan het CAP moeten bezorgen. Deze uitzondering wordt gemotiveerd door een aantal specifieke regels waaraan spaar- en beleggingsverzekeringen gebonden zijn, die afwijken van die van de andere (bancaire) producten die onder het toepassingsgebied van het CAP vallen. Deze specifieke regels hebben belangrijke consequenties voor een correcte rapportering aan het CAP:

- voor alle spaar- en beleggingsverzekeringen geldt een opzegrecht van 30 dagen. De verzekeringnemer heeft bijgevolg het recht om de overeenkomst op te zeggen binnen 30 dagen vanaf de inwerkingtreding ervan. De opzeg heeft tot gevolg dat het verzekeringscontract wordt geacht nooit te hebben bestaan. In zo'n geval zou het contract nooit aan het CAP aangegeven mogen worden zolang voormelde opschortende voorwaarde nog loopt;

- bovendien geldt voor tak 23-verzekeringen verbonden aan een gestructureerd fonds in de regel een inschrijvingsperiode van minstens 30 dagen alvorens de gelden daadwerkelijk in het fonds kunnen worden geïnvesteerd. Indien de marktomstandigheden na deze inschrijvingsperiode niet gunstig blijken, wordt het fonds niet opengesteld en zal er geen zakenrelatie tot stand komen. Indien het fonds wel wordt opengesteld, geniet de verzekeringnemer vanaf dat moment voormeld opzegrecht.

Dit leidt ertoe dat een nieuwe klantenrelatie voor een spaar- of beleggingsverzekering pas met zekerheid kan worden aangegeven aan het CAP 30 tot 60 dagen na de onderschrijving van dit product door deze klant.

De aangifte aan het CAP door verzekeringsmaatschappijen wordt beperkt tot twee types van financiële contracten:

- de levensverzekeringsovereenkomst die onder tak 21, als bedoeld in bijlage II van de wet van 13 maart 2016 op het statuut van en het toezicht op de verzekerings- of herverzekeringsondernemingen valt, alsook de verzekeringsovereenkomst die onder de takken 23, 25 of 26 als bedoeld in voormelde bijlage II valt en waarbij het beleggingsrisico door de verzekeringnemer wordt gedragen, met uitzondering evenwel van de overlijdensverzekeringen alsook van de contracten gesloten in het kader van één van de drie pijlers van het Belgisch pensioenstelsel (artikel 4, 1ste lid, 3°, b), van de CAP-wet),

- het hypothecair krediet, als bedoeld in artikel I.9, 53/3°, van het Wetboek van economisch recht, ongeacht de benaming of de vorm, toegekend aan een natuurlijke persoon die hoofdzakelijk handelt met een oogmerk dat geacht kan worden vreemd te zijn aan zijn handels-, beroeps- of ambachtelijke activiteiten (artikel 4, 1ste lid, 3°, d), van de CAP-wet).

Eens afgesloten, blijken dergelijke contracten zeer stabiel over de duurtijd te zijn. Vandaar dat een licht uitgestelde mededeling van het bestaan ervan aan het CAP weinig problemen stelt.

De overige bepalingen uit dit hoofdstuk 4 werden van het oude CAP-KB overgenomen.

HOOFDSTUK 4. - Modaliteiten van de gegevensuitwisseling met de informatiegerechtigden

Hoofdstuk 3 is de uitvoering van de machtiging in artikel 7, tweede lid, van de CAP-wet.

Ook de meeste bepalingen uit dit hoofdstuk 4 werden van het oude CAP-KB overgenomen, echter met dien verstande dat de communicatie tussen de Nationale Bank van België (NBB) en de informatiegerechtigden of hun centraliserende organisatie voortaan enkel via een beveiligd elektronisch kanaal mag gebeuren, krachtens artikel 7 van de CAP-wet. Artikel 17 beschrijft in details de gegevens die respectievelijk door de informatiegerechtigde, door diens centraliserende organisatie en door de NBB moeten worden geregistreerd, teneinde een opspoorbaarheid van alle aanvragen om informatie uit het CAP mogelijk te maken met het oog op de uitoefening van het inzagerecht bepaald door artikel 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/679 van 27 april 2016 (AVG) en artikel 8, § 1, van de CAP-wet.

Hierbij dient te worden opgemerkt dat artikel 17 aan het voorschrift van artikel 15 van de AVG voldoet. Immers, doordat het nieuwe CAP een dynamische database is, is de NBB in staat, niet enkel de allerlaatste stand van zaken m.b.t. de rekeningen en financiële contracten van een bepaalde natuurlijke persoon te geven, doch ook een volledig overzicht van alle persoonsgegevens geregistreerd op naam van de betrokkene voor een bepaalde periode of zelfs sedert het opstarten van het huidige CAP. Bij een raadpleging van het CAP wordt alle informatie die hierin voorkomt met betrekking tot de gevraagde periode aan de vragende centraliserende organisatie of, bij gebrek hiervan, aan de informatiegerechtigde geleverd. Het is aan deze laatste om de informatie die niet nodig is voor de uitvoering van haar opdracht van algemeen nut te verwijderen en te vernietigen. Deze filtering maakt deel uit van de informatiesysteembeveiligingsmaatregelen die in de overeenkomst moeten worden opgenomen welke de NBB krachtens art. 9 van de CAP-wet met de betrokken centraliserende organisatie of, bij gebrek hiervan, met de betrokken informatiegerechtigde sluit vooraleer deze toegang te geven tot het CAP. De NBB deelt het volledige overzicht sedert het opstarten van het huidige CAP mee aan iedere hierin...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT