7 APRIL 2019. - Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Wetteren, teneinde de aanleg en inrichting van een bufferbekken, de hydraulische ontsluiting ervan en de toegangswegenis langs de spoorlijn nr. 50A te realiseren

FILIP, Koning der Belgen,

Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962 betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte, artikel 1;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, de artikelen 1, § 4, 10, §§ 1 en 2, 2°, en 199;

Overwegende het koninklijk besluit van 23 april 2015 houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeenten Lede en Sint-Lievens-Houtem, teneinde de aanleg van twee bufferbekkens en hun toegangswegenis langs de spoorlijn nr. 50A te realiseren;

Overwegende dat beleidsmatig wordt gestreefd naar meer duurzame mobiliteit en dat het spoor daarin een belangrijke rol speelt;

Overwegende dat het noodzakelijk is te beschikken over een infrastructuur die is aangepast aan de huidige eisen van de spoordienst en van haar omgeving;

Overwegende dat de spoorwegbedding van de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid gelegen is in een natuurlijke insnijding van het landschap en bijgevolg een deel van het regenwater van omliggend hoger gelegen gebied opvangt, naast de afwatering van de spoorbedding zelf;

Overwegende dat de toevloed van regenwater is toegenomen door het uitmonden van afwatering van wegenis, beken en grachten in de langsgrachten naast de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid, door de toenemende bebouwing en de toegenomen regenintensiteit tijdens het laatste decennium;

Overwegende dat de toegenomen toevloed van regenwater reeds tot overbelasting van de langsgrachten langs het spoor, de overstroming van de spoorwegbedding en zelfs tot verzakkingen van het spoorwegtalud heeft geleid, en bijgevolg tot verschillende onderbrekingen van het spoorverkeer aanleiding heeft gegeven;

Overwegende dat de waterhuishouding op en langsheen de spoorlijn nr. 50A tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel-Zuid reeds verbeterd werd door de aanleg van twee bufferbekkens op het grondgebied van de gemeenten Lede en Sint-Lievens-Houtem en dat de aanleg van een derde bufferbekken op het grondgebied van de gemeente Wetteren het sluitstuk van dit project zou zijn;

Overwegende dat het voorstel van Infrabel, zoals weergegeven in het plan met nr. HY_208_309_-0503_040000_PLV_001, toelaat deze werken uit te voeren;

Overwegende dat bovengenoemde werken het voorwerp...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT