19 JUNI 2014. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van 'Wallonie-Bruxelles International'

De Regering van de Franse Gemeenschap,

Gelet op het samenwerkingsakkoord van 20 maart 2008 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", de artikelen 3 en 14;

Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschap van 9 mei 2008 houdende instemming met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", gesloten op 20 maart 2008;

Gelet op het samenwerkingsakkoord tussen de Waalse Regering en de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende het getuigschrift van overheidsmanagement voor de toegang tot de betrekkingen die bij mandaat worden toegekend binnen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, gesloten op 20 september 2012;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008 tot vaststelling van het administratieve en bezoldigingsstatuut van het personeel van " Wallonie-Bruxelles International ",

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24 april 2014;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 24 april 2014;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Ambtenarenzaken van 24 april 2014;

Gelet op het protocol nr. 653 van het Comité van sector XVI, opgemaakt op 6 mei 2014;

Overwegende dat de Raad van State, in zijn arrest nr. 227.085 van 10 april 2014, het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 december 2012 tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van "Wallonie-Bruxelles International" heeft vernietigd, met uitzondering van de bepalingen ervan die werden gewijzigd bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 27 maart 2014;

Overwegende dat "Wallonie-Bruxelles-International" zich, ingevolge die vernietiging, voor een juridische leemte bevindt;

Overwegende immers dat het administratief statuut en het geldelijk statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International", krachtens artikel 4 van het samenwerkingsakkoord van 20 maart 2008 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", moeten worden vastgesteld bij twee identieke besluiten van de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest;

Overwegende dat er bij toepassing van wat voorafgaat bijgevolg geen mandatenregeling meer bestaat die toepasselijk is op "Wallonie-Bruxelles International", aangezien er geen twee identieke teksten bestaan die geldig zijn in het Waalse Gewest en in de Franse Gemeenschap;

Overwegende dat het bijgevolg noodzakelijk is, om die juridische leemte te verhelpen, een besluit van de Franse Gemeenschap goed te keuren tot hervorming van de mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van "Wallonie-Bruxelles International", dat in alle opzichten identiek is met het besluit dat door de Raad van State werd vernietigd en met het besluit dat op 13 december 2012 door het Waalse Gewest werd goedgekeurd;

Overwegende dat de dringende noodzakelijkheid een dergelijk besluit definitief goed te keuren, wordt gemotiveerd door de noodzaak de huidige juridische leemte te verhelpen, om onverwijld een statuut te geven aan de mandaathouders die nu benoemd zijn in "Wallonie-Bruxelles International;

Gelet op het advies nr. 56.397/2 van de Raad van State, gegeven op 28 mei 2014 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3° van de op 12 januari 1973 gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister bevoegd voor de internationale betrekkingen en van de Minister van Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

HOOFDSTUK 1. - Mandatenregeling

Artikel 1. In boek II van het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008 tot vaststelling van het administratieve en bezoldigingsstatuut van het personeel van " Wallonie-Bruxelles International ", wordt titel II, die de artikelen 269 tot 290 inhoudt, vervangen door hetgeen volgt :

"TITEL II. - Mandatenregeling

HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied en toegangsvoorwaarden

Art. 269. Overeenkomstig de bepalingen van deze titel worden bij mandaat de betrekking van leidend ambtenaar en de betrekking van adjunct-leidend ambtenaar van rang A2 toegekend.

Art. 270. De kandidaat voor een mandaat moet, uiterlijk op de datum bepaald voor de indiening van de kandidaturen, lid zijn van de in artikel 271/8 bepaalde kandidatenpool.

Art. 271. In afwijking van artikel 19, kan niemand tot een mandaat worden aangesteld als hij niet voldoet aan de volgende voorwaarden :

  1. een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van het ambt;

  2. de burgerlijke en politieke rechten genieten;

  3. door geen niet doorgehaalde definitieve tuchtsanctie worden getroffen;

  4. aan de dienstplichtwetten voldoen;

  5. het bewijs leveren van de medische geschiktheid die vereist is voor het uit te oefenen ambt;

  6. geen politiek mandaat uitoefenen dat, voor een ambtenaar, een politiek verlof van ambtswege van meer dan vier dagen per maand met zich mede brengt;

  7. geen van de volgende politieke mandaten uitoefenen : schepen, burgemeester, of voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn;

  8. geen dienstvrijstellingen of facultatieve politieke verloven met toepassing van de artikelen 409 en 410 genieten, die, met het politiek verlof van ambtswege gecumuleerd, ertoe zouden leiden dat een totaal van vier werkdagen afwezigheid per maand zou worden overschreden.

    HOOFDSTUK II. - Selectie en aanstelling

    Afdeling I. - Getuigschrift van overheidsmanagement

    Art. 271/1. § 1. Het getuigschrift van overheidsmanagement wordt uitgereikt nadat de kandidaat geslaagd is voor het examen georganiseerd op het einde van de opleiding bedoeld bij het op 10 november 2011 gesloten samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest tot oprichting van een " Ecole d'Administration publique " (School voor overheidsbestuur) die gemeenschappelijk is voor de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest.

    § 2. De opleiding bestaat uit een interuniversitair getuigschrift van executive master overheidsmanagement of een interuniversitair getuigschrift overheidsmanagement bedoeld in artikel 6, § 1, 6° van het decreet van de Franse Gemeenschap van 31 maart 2004 betreffende de organisatie van het hoger onderwijs ter bevordering van de integratie in de Europese ruimte van het hoger onderwijs en betreffende de herfinanciering van de universiteiten, hierna "het interuniversitair getuigschrift" genoemd. Het interuniversitair getuigschrift wordt door de universiteiten van de Franse Gemeenschap toegekend.

    Het getuigschrift van overheidsmanagement wordt met cyclussen georganiseerd.

    Een cyclus duidt het geheel aan, bestaande uit :

    - het vergelijkende examen voor de toegang tot de in artikel 271/4, § 2 bedoelde opleiding;

    - de cursussen, gevallenstudies, praktische oefeningen, seminaries, scripties en examens die leiden tot het uitreiken van het interuniversitair getuigschrift;

    - het examen bedoeld in artikel 271/7.

    § 3. Op de voordracht van de School voor overheidsbestuur, die in overleg met de universiteiten handelt, stelt de Regering het programma van het interuniversitair getuigschrift vast, dat noodzakelijk is voor het behalen van het getuigschrift van overheidsmanagement. Dat programma omvat de doelstellingen van de cursussen en het profiel van de leerkrachten die ermee zullen worden belast.

    § 4. Het programma van het interuniversitair getuigschrift is multidisciplinair en van hoog niveau. Het heeft als doel de bekwaamheid op het gebied van het overheidsmanagement te ontwikkelen en de kandidaten de competenties bij te brengen die vereist zijn voor de uitoefening van een mandaat. Behalve sommige theoretische delen wordt het vooral gericht op een praktische opleiding die steunt op een interactieve pedagogie tot bevordering van de persoonlijke deelneming van de aanwezige personen. Het omvat gevallenstudies en analysen van dossiers in verband met de administratieve realiteit. Het theoretische en praktische leerproces legt de nadruk op de concrete problemen betreffende het beheer van de overheidsdiensten en op de oplossingen die eraan kunnen worden gebracht.

    Het programma van het interuniversitair getuigschrift heeft betrekking op ten minste de volgende aangelegenheden :

    - ethiek en waarden van de overheidsdienst;

    - strategisch beheer van de organisatie;

    - beheer van de kwaliteit, de verandering, de creativiteit en de innovatie;

    - human resources management;

    - dialoog en sociale betrekkingen;

    - communicatie;

    - Europees beleid;

    - modernisering van de administratie;

    - management en leadership;

    - politieke economie;

    - overheidsfinanciën, fiscaliteit en overheidscomptabiliteit;

    - overheidsopdrachten.

    Het programma van het interuniversitair getuigschrift omvat de verwezenlijking door elke kandidaat van een scriptie. Die scriptie heeft betrekking op de grondige studie van een transversaal praktisch geval. Dat geval wordt gezamenlijk door de School en de universiteiten vooraf goedgekeurd.

    § 5. Het aantal lesuren voor het behalen van het interuniversitair getuigschrift bedraagt ten minste tweehonderd veertig. De uren besteed aan de scriptie zijn niet bij die tweehonderd veertig uren inbegrepen.

    Art. 271/2. Niemand kan tot de cyclus voor het behalen van het getuigschrift van overheidsmanagement worden toegelaten als hij, op het einde van de termijn voor de indiening van de kandidaturen bepaald in artikel 271/3, § 3, niet voldoet aan de volgende voorwaarden :

  9. houder zijn van een diploma dat toegang verleent tot niveau A, of geslaagd zijn voor een vergelijkend examen voor overgang naar niveau A of een ermee gelijkgesteld niveau of houder zijn van een...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT