5 JUNI 2015. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 2 en van de bijlage van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 mei 1997 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs

De Vlaamse Regering,

Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 44, vervangen bij het decreet van 14 februari 2003 en gewijzigd bij het decreet van 21 december 2012;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 mei 1997 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs, bekrachtigd bij het decreet van 27 juli 1997;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 16 januari 2015;

Gelet op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad, gegeven op 25 februari 1997;

Gelet op advies 57.476/1 van de Raad van State, gegeven op 27 mei 2015 met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs;

Na beraadslaging,

Besluit :

Artikel 1. In artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 mei 1997 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs wordt het tweede lid opgeheven.

Art. 2. In de bijlage bij hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van 15 juli 1997, 15 december 2006 en 13 februari 2009, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  1. de "ontwikkelingsdoelen wereldoriëntatie" worden vervangen door de ontwikkelingsdoelen, opgenomen in bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd;

  2. de "eindtermen wereldoriëntatie" worden vervangen door de eindtermen, opgenomen in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 3. Artikel 2 treedt in werking op 1 september 2015.

Art. 4. De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 5 juni 2015.

De minister-president van de Vlaamse Regering,

  1. BOURGEOIS

    De Vlaamse minister van Onderwijs,

  2. CREVITS

    Bijlage 1 bij het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 2 en van de bijlage van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 mei 1997 tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs

    BIJLAGE 1. - Ontwikkelingsdoelen als vermeld in artikel 2, 1°

    ONTWIKKELINGSDOELEN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK

    1. Natuur

      Algemene vaardigheden

      De kleuters

      1.1. kunnen verschillen onderscheiden in geluid, geur, kleur, smaak en voelen;

      1.2. tonen een explorerende en experimenterende aanpak om meer te weten te komen over de natuur;

      1.3. kunnen met hulp van een volwassene, eenvoudige bronnen hanteren om meer te weten te komen over de natuur.

      Levende en niet-levende natuur

      De kleuters

      1.4. kunnen organismen en gangbare materialen ordenen aan de hand van eenvoudige, zelf gevonden criteria;

      1.5. kunnen in verband met voortplanting van mensen en dieren, illustreren dat een levend wezen steeds voortkomt uit een ander levend wezen van dezelfde soort;

      1.6. kunnen illustreren dat de geboorte van mens en dier wordt voorafgegaan door een periode van gedragen worden door de moeder of door de ontwikkeling in een ei;

      1.7. kunnen bij zichzelf aangeven welk lichaamsdeel instaat voor het horen, zien, ruiken, proeven en voelen;

      1.8. kunnen verschillende weersomstandigheden waarnemen, vergelijken en benoemen en voorbeelden geven van de gevolgen voor zichzelf.

      Gezondheid

      De kleuters

      1.9. kunnen bij zichzelf en bij anderen het verschil tussen ziek, gezond en gewond zijn herkennen;

      1.10. kunnen in concrete situaties gedragingen herkennen die bevorderlijk of schadelijk zijn voor hun gezondheid;

      1.11. tonen goede gewoonten in hun dagelijkse hygiëne;

      1.12. weten dat ze door de inname van sommige producten en planten ziek kunnen worden.

      Milieu

      De kleuters

      1.13. tonen een houding van zorg en respect voor de natuur.

    2. Techniek

      Kerncomponenten van techniek

      De kleuters

      2.1. kunnen van technische systemen die ze zelf vaak gebruiken, aangeven of ze gemaakt zijn van metaal, steen, hout, glas, papier, textiel of kunststof;

      2.2. kunnen van een eenvoudig technisch systeem uit hun omgeving aantonen dat verschillende onderdelen ervan in relatie staan tot elkaar in functie van een vooropgesteld doel.

      Techniek als menselijke activiteit

      De kleuters

      2.3. kunnen in een eenvoudige situatie nagaan welk technisch systeem best tegemoet komt aan een behoefte;

      2.4. kunnen ideeën bedenken voor een eenvoudig technisch systeem;

      2.5. kunnen geschikt materiaal en gereedschap kiezen voor het realiseren van een eenvoudig technisch systeem;

      2.6. kunnen een eenvoudig technisch systeem maken, al dan niet aan de hand van een stappenplan;

      2.7. kunnen nagaan of het doel werd bereikt met een zelfgemaakt technisch systeem.

      2.8. zijn bereid hygiënisch, veilig en zorgzaam te werken;

      2.9. tonen een experimentele en explorerende aanpak om meer te weten te komen over techniek.

      Techniek en samenleving

      De kleuters

      2.10. kunnen aangeven dat een technisch systeem dat ze gebruiken nuttig, gevaarlijk en/of schadelijk kan zijn.

      Voor het realiseren van bovenstaande ontwikkelingsdoelen gelden volgende begripsomschrijvingen.

      Kerncomponenten van techniek

      De vier kerncomponenten van techniek zijn: technisch systeem, technisch proces, hulpmiddelen en keuzen.

      - Technisch systeem

      Een technisch systeem is een geheel van elkaar wederzijds beïnvloedende elementen en onderdelen die gericht zijn op het bereiken van (een) bepaald(e) doel(en).

      In een technisch systeem kunnen zich natuurkundige, scheikundige of biologische fenomenen voordoen.

      De term technisch systeem kan betrekking hebben op het systeemaspect alleen of op alle aspecten (de 4 kerncomponenten) van het technisch object. De gekozen toepassing van het ontwikkelingsdoel bepaalt welke van de twee benaderingen aangewezen is.

      - Technisch proces

      Een proces kent een geleidelijk verloop van een reeks acties om een technisch systeem in te zetten, te ontwikkelen of te verbeteren.

      Kenmerkend voor techniek is het technisch proces.

      Het technisch proces vertrekt vanuit een behoefte en verloopt volgens 5 stappen:

      - probleem stellen;

      - ontwerpen;

      - maken;

      - in gebruik nemen;

      - evalueren.

      - Hulpmiddelen

      De kerncomponent `hulpmiddelen' omvat alles wat nodig is om technische systemen efficiënter te laten functioneren, te verwezenlijken en hun werking te doorgronden. Daarmee worden onder andere bedoeld: materialen en grondstoffen, energie, machines en gereedschappen, meetinstrumenten, mensen, kapitaal, tijd, ...

      - Keuzen

      Keuzen zijn afhankelijk van criteria waaraan technische systemen moeten voldoen. Die criteria kunnen door de maatschappij of vanuit de techniek worden bepaald. Criteria kunnen norm worden en normen kunnen wet worden.

      ONTWIKKELINGSDOELEN MENS EN MAATSCHAPPIJ

    3. Mens

      Ik en mezelf

      De kleuters

      1.1. kunnen bij zichzelf onderkennen wanneer zij bang, blij, boos of verdrietig zijn en kunnen dit op een eenvoudige wijze uitdrukken.

      1.2. kunnen in een eenvoudige taal een recent gebeurde situatie waarbij zij betrokken waren in dialoog met een volwassene, beschrijven en vertellen hoe zij zich daarbij voelden.

      1.3. tonen in concrete...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT