Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen, de 21 mars 2013

Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder :

  1. " Administratie " : Administratie Uitrusting en Vervoer - Mobiel Brussel - Directie Beleid;

  2. " Agentschap " : het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap, zoals bepaald in hoofdstuk VI van de ordonnantie van 22 januari 2009 houdende de organisatie van het parkeerbeleid en de oprichting van het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap;

  3. " Ordonnantie " : de ordonnantie van 22 januari 2009 houdende de organisatie van het parkeerbeleid en de oprichting van het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap;

  4. " Dienst voor gedeelde motorvoertuigen " of " carsharing " : dienst waarbij motorvoertuigen in de zin van artikel 2.16 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg ter beschikking worden gesteld van geabonneerde gebruikers voor occasionele verplaatsingen;

  5. " Operator " : verstrekker van de dienst voor gedeelde motorvoertuigen;

  6. " Erkenning " : door het Agentschap verleende toelating aan de operator van het gedeelde motorvoertuigen om de voorbehouden parkeerplaatsen op de weg in de zin van artikel 2,2° van de ordonnantie te gebruiken;

  7. " Parkeerplaats voor carsharing " : voorbehouden parkeerplaats in de zin van artikel 2, 2° van de ordonnantie op de openbare weg voor een motorvoertuig voor gedeelde motorvoertuigen dat toebehoort aan een erkende operator en dat wordt gebruikt in een dienst voor gedeelde motorvoertuigen;

  8. " Carsharingstandplaats " : geheel van één of meer parkeerplaatsen voor carsharing;

  9. " Uitrusting van de carsharingstandplaatsen " : al het materiaal dat nodig is voor het gebruik van de parkeerplaatsen die voorbehouden zijn voor het systeem van gedeelde motorvoertuigen en voor de werking van de carsharingstandplaatsen, dat geen betrekking heeft op de fysieke inrichting van de standplaatsen, noch op hun reglementaire signalisatie;

  10. " Fysieke aanleg van de carsharingstandplaatsen " : grondmarkeringen zoals voorzien door het Reglement van de Wegbeheerder in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

  11. " Onderhoud van de carsharingstandplaatsen " : in goede staat behouden van de fysieke aanleg van de carsharingstandplaatsen door de wegbeheerder;

  12. " Ecoscore " : in de zin van artikel 1, 6° van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 mei 2009 betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de gewestelijke instanties, globale score voor een voertuig ter kenmerking van de milieuschade die de uitstoot in de lucht veroorzaakt voor de verschillende componenten van de natuurlijke, menselijke en bebouwde omgeving;

  13. " voertuig van het type stadswagen " : voertuig van categorie M1 met maximaal vijf zitplaatsen, met inbegrip van de chauffeur, met uitzondering van voertuigen van het type monovolume;

  14. " voertuig van het type gezinswagen " : voertuig van het type mono-volume of voertuig van categorie M1 met meer dan 5 zitplaatsen, met inbegrip van de bestuurder;

  15. " voertuig van het type bedrijfsvoertuig " : voertuig geschikt voor goederenvervoer met een minimum volume van 2,5 m3.

  16. Sponsor : fysieke of rechtspersoon die een samenwerkingsakkoord heeft afgesloten met een operator van gedeelde voertuigen met het oog op het gebruik van de dienst voor carsharing.

    Art. 2. § 1. Dit besluit stelt de nadere regels vast voor het gebruik van de voorbehouden parkeerplaatsen voor het systeem van gedeelde motorvoertuigen, in de zin van artikel 2,2° van de ordonnantie, die gelegen zijn op de weg op het grondgebied van de 19 gemeenten.

    § 2. Alleen de operatoren die overeenkomstig dit besluit zijn erkend, beschikken over het recht om de voorbehouden parkeerplaatsen voor gedeelde motorvoertuigen te gebruiken.

    Art. 3. De aanvraag tot erkenning voor het gebruik van de voorbehouden parkeerplaatsen op de weg moet worden ingediend bij het Agentschap

    Art. 4. § 1. Om te worden erkend, moet de operator van gedeelde motorvoertuigen aan de volgende voorwaarden voldoen :

  17. de gebruikers beschikken over een abonnement dat hen een wagenpark voor gedeelde motorvoertuigen ter beschikking stelt, dat alternerend en systematisch verspreid is over het volledige grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

  18. in het tarief zijn alle kosten van de dienst inbegrepen : brandstof, onderhoud, herstellingen, verzekeringen, en andere kosten;

  19. de dienst wordt opengesteld voor alle gebruikers met inachtneming van het principe van gelijke toegang onverminderd de voorwaarden opgelegd door de operatoren betreffende het bezit en de duur van het rijbewijs.

    De voorwaarden opgelegd door de operatoren betreffende het bezit van het rijbewijs van categorie B mogen de 2 jaar niet overschrijden.

  20. elk gedeeld motorvoertuig beschikt over een vaste standplaats waar de gebruiker het voertuig dat hij heeft gereserveerd ophaalt en terugbrengt na elk gebruik;

  21. de gedeelde motorvoertuigen zijn beschikbaar voor gelijk welke gebruiksduur met een minimumtarificatie van een uur;

  22. de gebruikskost is strikt evenredig met de afstand en de gebruiksduur;

    Hij kan variëren in functie van het type van voertuig en van de periode van de dag.

  23. a) het ontwikkelingsplan van het aanbod van de operator beoogt de dekking van het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

    1. De territoriale dekking omvat de verspreiding van de standplaatsen op het grondgebied van elk van de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

      Het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestaat uit drie zones :

      zone 1 (laag)

      zone 2 (gemiddeld)

      zone 3 (goed)

      De Regering bepaalt de grootte van de zones, aan de hand van een kaart opgenomen in bijlage 2, gebaseerd op de toegankelijkheidszones met het openbaar vervoer van de GSV.

      Voor elke carsharingstandplaats wordt een score vastgelegd op basis van haar ligging :

      - Een carsharingstandplaats in zone 1 komt overeen met een score 0;

      - Een carsharingstandplaats in zone 2 komt overeen met een score 2;

      - Een...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT