Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, de 21 décembre 2012

Artikel 1. Artikel 14 van het koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen voor bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen wordt als volgt gewijzigd :

  1. in het tweede lid worden 2° en 3° opgeheven;

  2. in 4°, dat 2° wordt, van het tweede lid worden de woorden " in gebruik genomen voor 1 augustus 2012 " ingevoegd tussen de woorden " zonne-energie " en " : 150 euro/MWh ";

  3. het vroegere tweede lid, 5°, dat het tweede lid, 3° wordt, wordt vervangen als volgt :

" 3° voor installaties die elektriciteit produceren uit water of stromen, bedoeld in artikel 6 van de wet : 20 EUR/MWh ".

Art. 2. Dit besluit heeft uitwerking op 1 augustus 2012, met uitzondering van artikel 1, 3°.

Art. 3. De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 21 december 2012.

ALBERT

Van Koningswege :

De Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken,

Mevr. J. MILQUET

De Staatssecretaris voor Energie,

M. WATHELET

Aanhef

ALBERT II, Koning der Belgen,

Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, inzonderheid op artikel 7, § 1;

Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 5 oktober 2005 en 31 oktober 2008;

Gelet op het overleg met de Gewestregeringen van 14 september 2012;

Gelet op het voorstel van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas, gegeven op 1 augustus 2012;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 3 september 2012;

Gelet op het verwachte effect op de transporttarieven van de uitvoering van het Vlaams Decreet van 13 juli 2012 tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 betreffende de productie van groene energie;

Gelet op de dringende spoed om het regime van de minimumprijs voor de groenestroomcertificaten toegekend op grond van regionale wetgeving af te schaffen teneinde een opwaartse impact op de transporttarieven te vermijden;

Gelet op het feit dat voorliggend koninklijk besluit genomen wordt zonder afbreuk te doen aan de verworven rechten van producenten die zonne-energie, met name fotovoltaïsche panelen, in gebruik namen voor 1 augustus 2012 en die genoten hebben en nog steeds genieten, voor een periode van 10 jaar vanaf de ingebruikname, van het tarief van 150 /MWh bij de aankoop van het groenestroomcertificaten;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 18 september 2012 met toepassing van artikel 84, § 3, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze Staatssecretaris voor Energie en op advies van Onze in Raad vergaderde Ministers,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Verslag aan de Koning

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Artikel 7, § 1, vierde lid, van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt (B.S., 11/05/1999) zoals ingevoegd door artikel 25 van de wet van 29 maart 2012 houdende diverse bepalingen (I) (B.S., 30/03/2012) laat Uwe Majesteit toe om bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, op voorstel van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (hierna " Commissie ") de bepalingen van het koninklijk besluit van 16 juli 2002 betreffende de instelling van mechanismen voor de bevordering van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, bekrachtigd bij artikel 427 van de programmawet (I) van 24 december 2002, te wijzigen, te vervangen of op te heffen. Het koninklijk besluit van 16 juli 2002 zoals gewijzigd zal vervolgens bij wet moeten worden bekrachtigd binnen twaalf maanden na de datum van zijn inwerkingtreding, zoals bepaald in artikel 7, § 1, derde lid, van dezelfde wet.

Dit ontwerp van koninklijk besluit volgt op de aanneming van het Vlaamse Gewest van het Vlaamse decreet van 13 juli 2012 houdende wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 wat betreft de milieuvriendelijke energieproductie (B.S., 20/07/2012) (hierna, " Vlaamse decreet van 13 juli 2012 ") dat in werking getreden is op 30 juli 2012 en dat ertoe strekt zich in de regel te stellen met de bevoegdheidsverdeling tussen de Gewesten en de Federale Staat wat de mechanismes ter bevordering van de elektriciteitsproductie op basis van hernieuwbare energiebronnen betreft.

Dit ontwerp van koninklijk besluit beoogt enerzijds het regime van minimumprijzen ten voordele van de groenestroomcertificaten die worden toegekend krachtens gewestelijke wetgevingen af te schaffen teneinde een stijging van de transmissietarieven te vermijden en anderzijds de verworven rechten te eerbiedigen van de producenten die zonne-energie - fotovoltaïsche panelen - vóór 1 augustus 2012 in gebruik hebben genomen, dewelke gedurende een periode van 10 jaar vanaf de ingebruikname genieten van het tarief van 150 /MWh voor de overname van hun groenestroomcertificaten.

Aldus schaft artikel 1, 1° van het ontwerp van koninklijk besluit artikel 14, lid 2, 2°, 3° en 5°, die respectievelijk betrekking hebben op on-shore windenergie, waterkracht en andere hernieuwbare energiebronnen (waaronder biomassa) af.

Wat zonne-energie daarentegen betreft, en bijgevolg energie die wordt opgewekt door middel van fotovoltaïsche panelen, voorziet dit ontwerp van koninklijk besluit in een uitzondering. In het Vlaamse Gewest heeft Elia (elektriciteitstransmissienetbeheerder), sinds 2006, jaarlijks effectief groenestroomcertificaten aangekocht voor een totaalbedrag van ongeveer 160.000- in 2011 die hoofdzakelijk afkomstig waren van fotovoltaïsche installaties die vóór 2006 in werking werden genomen. In het Waals Gewest werd minstens één grote installatie die van het federale steunsysteem geniet in gebruik genomen eind 2011. Dit ontwerp van koninklijk besluit moet dus rekening houden met deze realiteit die met name voortspruit uit de discussies in de schoot van het Overlegcomité tussen de Federale Staat en de gefedereerde entiteiten. Om die reden behoudt het ontwerp van koninklijk besluit een regime dat van toepassing is op de producenten van zonne-energie die de zonne-energie in werking hebben genomen vóór 1 augustus 2012. Zulke uitzondering niet voorzien zou enerzijds het beginsel van rechtmatige verwachtingen van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT