31 MAART 2017. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende voorlopige vaststelling van de ontwerpkaart met meest kwetsbare waardevolle bossen als vermeld in artikel 90ter van het Bosdecreet van 13 juni 1990, tot vaststelling van nadere regels voor de technische invulling van de criteria en de multicriteria-analyse en tot vaststelling van nadere regels voor de organisatie van het openbaar onderzoek

VERSLAG AAN DE VLAAMSE REGERING

Betreft: Ontwerp van besluit van de Vlaamse Regering houdende voorlopige vaststelling van de ontwerpkaart met meest kwetsbare waardevolle bossen als vermeld in artikel 90ter van het Bosdecreet van 13 juni 1990, tot vaststelling van nadere regels voor de technische invulling van de criteria en de multicriteria-analyse en tot vaststelling van nadere regels voor de organisatie van het openbaar onderzoek

  1. INLEIDING

    Dit verslag aan de Vlaamse Regering is er op gericht een systematische en algemeen kenbaar gemaakte toelichting te verschaffen bij het besluit van de Vlaamse Regering houdende voorlopige vaststelling van de ontwerpkaart met meest kwetsbare waardevolle bossen als vermeld in artikel 90ter van het Bosdecreet van 13 juni 1990, tot vaststelling van nadere regels voor de technische invulling van de criteria en de multicriteria-analyse en tot vaststelling van nadere regels voor de organisatie van het openbaar onderzoek.

  2. ALGEMENE SITUERING

    2.1. Algemeen

    Met het decreet van 18 december 2015 houdende diverse bepalingen inzake omgeving, natuur en landbouw en energie is in het Bosdecreet een nieuw artikel 90ter ingevoegd. Dit artikel heeft tot doel een proactieve bescherming op Vlaams niveau in te voeren van `de zonevreemde bossen', die volgens een specifieke waarderingsmethode als meest waardevol kunnen worden gekenmerkt. Met dit besluit van de Vlaamse Regering wordt de in paragraaf 1 van dat artikel bedoelde kaart voorlopig vastgesteld. Ten behoeve van het openbaar onderzoek wordt tevens de formule, waarmee de multicriteria-analyse is doorgevoerd, vastgesteld en worden enkele uitvoeringstechnische bepalingen met betrekking tot het openbaar onderzoek geregeld.

    De aanleiding voor de nieuwe regelgeving is terug te brengen tot de beslissing van de Vlaamse Regering van 31 januari 2014 omtrent het 'Plan van aanpak ruimtelijk bedreigde bossen' (VR 2014 3101 DOC.0147). Hierin heeft de Vlaamse Regering op basis van een voorbereidende studie de volgende beslissingen genomen omtrent een problematiek die beter bekend staat als `de zonevreemde bossen'.

    1) Er werd een waarderingsmethodiek goedgekeurd waarbij op basis van een multicriteria-analyse de `zonevreemde bossen' een waarde toegekend krijgen. Deze waarde reflecteert hun ecologische betekenis en ontstaat op basis van meerdere criteria. Om de populatie zonevreemde bossen op basis van hun ecologische waarde te groeperen, wordt vervolgens een statistische analyse op de waarden van deze bossen toegepast. Na verdere uitzuivering wordt een zogenaamde `toplaag' bekomen met meest waardevolle zonevreemde bossen.

    2) Voor bossen gelegen in deze `toplaag' zou het Vlaamse niveau een proactief beleid voeren. Voor andere `zonevreemde bossen' zou een omzendbrief de lokale besturen informeren over dit traject en handvaten aanreiken om met de problematiek van ruimtelijke bedreiging van deze bossen om te gaan, zowel in een planologische als in een vergunningscontext.

    3) Het proactief beleid op Vlaams niveau zou gestalte krijgen via verschillende sporen.

    i. Voor bossen gelegen in de toplaag gaat het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) strenger om met het toestaan van ontheffingen op het verbod tot ontbossen en adviseert het ontbossingen strenger in de context van stedenbouwkundige en verkavelingsvergunningen.

    ii. Voor bossen gelegen in de toplaag zal onderzocht worden of door middel van bestaande of nieuw op te starten planologische processen een wijziging van de planologische situatie van bossen of delen van bossen kan helpen om deze een betere rechtsbescherming te bieden.

    iii. Met het besluit van de Vlaamse Regering van 5 september 2014 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 februari 2001 tot vaststelling van nadere regels inzake compensatie van ontbossing en ontheffing van het verbod op ontbossing is het juridisch kader bijgesteld, zodat ontbossingen groter dan 3 ha alleen nog in natura kunnen gecompenseerd worden en Europees te beschermen boshabitattypes in geval van ontbossing een compensatiefactor 3 opgelegd krijgen.

    Artikel 90ter van het Bosdecreet geldt als bijkomende maatregel, omdat vooral het planologisch spoor onvoldoende snel tot resultaat zou leiden. Daarom is voorzien de `toplaag' een duidelijk beschermingsstatuut te geven waar bij de voorlopige vaststelling van de kaart een ontbossingsverbod geldt, waarvan afwijking kan worden gegeven door de Vlaamse Regering. De voorlopig vastgestelde kaart wordt onderworpen aan een openbaar onderzoek, waarbij de kaart ter controle zal worden voorgelegd.

    2.2. Rechtsgronden

    De ontworpen regeling vindt rechtsgrond in artikel 90ter, § 1, vierde lid, en § 2, eerste en derde lid Bosdecreet.

    Wat specifiek de omschrijving van de situaties betreft die moeten worden beschouwd als "beleidsmatige beslissingen" in de zin van artikel 90ter, § 1, derde lid, van het Bosdecreet, kan de Vlaamse Regering rechtsgrond vinden in de algemene bevoegdheid die haar in artikel 20 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen wordt verleend om decreten uit te voeren, gelezen in samenhang met het voornoemde artikel 90ter, § 1, derde lid Bosdecreet.

  3. ARTIKELSGEWIJZE BESPREKING

    Het besluit bestaat uit vier delen:

    1) de artikelen 1 en 2: duiding omtrent de technische invulling van de criteria vermeld in artikel 90ter Bosdecreet;

    2) artikel 3: het voorlopig vaststellen van de kaart die als bijlage wordt gevoegd;

    3) artikel 4: een beperkt aantal bepalingen voor de organisatie van het openbaar onderzoek;

    4) artikel 5: slotbepaling.

    Artikel 1 omschrijft de toepassing van de in artikel 90ter Bosdecreet vermelde criteria onder de vorm van een multicriteriaformule waarbij de onderlinge weging van de criteria wordt beschreven.

    Artikel 1, § 1, vermeldt de bronnen die worden gebruikt om te beslissen of een bos gelegen is in de ruimtelijke bestemming "bos", "parkgebied" of "reservaat en natuur". De in artikel 90ter, § 1 Bosdecreet vermelde gebiedsaanduidingen komen evenwel niet overeen met de systematiek zoals beschreven in artikel 2.2.3, § 2, tweede lid Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). Om tot de kaart te komen zijn volgende categorieën gebruikt om bospolygonen uit te sluiten op grond van ruimtelijke bestemming:

    1) "bos": artikel 2.2.3, § 2, tweede lid, 5° VCRO;

    2) "overig groen": artikel 2.2.3, § 2, tweede lid, 6° VCRO (wat dus ook de categorie "parkgebied" omvat);

    3) "reservaat en natuur": artikel 2.2.3, § 2, tweede lid, 7° VCRO;

    4) bossen met bestemming "militair domein": niet meegenomen in de kaart (zie verder onder beslist beleid).

    Attributen uit de digitale bestanden van de gebruikte ruimteboekhouding zijn evenwel niet eenduidig in hun omschrijving om toegewezen te worden aan deze rubrieken. Daarom is een noodzakelijke interpretatie gedaan om voorkomende gebiedsomschrijving uit de ruimteboekhouding te classificeren als een gebied waar bos `niet ruimtelijk bedreigd' is. De toetsing is gebeurd aan de ruimteboekhouding versie 1 januari 2016 om enkel de bospolygonen te weerhouden die niet gelegen zijn in de gebiedscategorieën "natuur en reservaat", "bos" of "overig groen".

    Artikel 1, § 2, eerste lid, beschrijft de multicriteriaformule die de in het decreet vermelde criteria samen neemt in een formule waarbij enkele criteria een hoger gewicht krijgen. Dezelfde formule werd reeds beslist door de Vlaamse Regering bij de goedkeuring van de conceptnota.

    Artikel 1, § 2, tweede lid, beschrijft de specifieke quotering per criterium. Deze quotering dient dan in de formule gevoegd om tot de multicriteria-analyse te komen. De gebruikte werkwijze bij het maken van de kaart is dezelfde als deze die werd gevolgd tijdens de voorbereidende studie waarvan de resultaten werden gebruikt in de conceptnota. Met dit verschil dat nu gebruik werd gemaakt van het meest recente materiaal dat cartografisch in GIS-formaat beschikbaar was. Bovendien werden grenscorrecties doorgevoerd zodat de meeste randsituaties afkomstig uit de Boswijzer werden weggeselecteerd om tot een duidelijker leesbare ontwerpkaart te komen.

    De scoring per criterium is gebeurd op basis van de bossen zoals die voorkomen op de verschillende bronkaarten die werden gebruikt. De MCA-score is gemaakt op het geheel van het boscomplex of afzonderlijke delen indien het gecombineerd kaartmateriaal daar informatie over heeft. Het berekenen van de MCA is de allereerste stap. De uitsnijding volgens ruimtelijke bestemming komt daarna. Als laatste stap is dan nog een technische uitzuivering gebeurd om rechtere begrenzingen te bekomen op de kaart.

    Door de kaart op een dermate schaal af te drukken en te plaatsen tegenover een leesbare achtergrond, bekomen we een kaart per perceelniveau. Belangrijk om te weten is dat de kaart niet is afgestemd op kadasterpercelen zelf, omdat dit tot een te sterke vertekening zou leiden. Maar de kaart is wel leesbaar en interpreteerbaar op perceelniveau. Hierdoor is voldaan aan de bepaling uit artikel 90ter Bosdecreet en bijhorende memorie van toelichting, dat het een kaart op perceelniveau moet zijn.

    Artikel 1, § 2, derde lid, beschrijft de minimale score die moet gehaald worden om opgenomen te worden in de kaart. De formule luidt als volgt: multicriteriaformule = [Oppervlaktescore] * 2 + [Historiek] * 2 + [Gemiddelde BWK] + [ligging GNBS] + [Basiskaart INBO] * 2. De quotering per criterium is als volgt:

    Score criterium `Oppervlakte'

    Score ha1 2 1,5 - 53 5 - 104 10 - 305 > 30

    Om de kaart een grotere consistentie te geven, werden bossen die voorkomen op de basiskaart die gegenereerd werd uit de Boswijzer en kleiner zijn dan 1 ha, niet opgenomen in de MCA-analyse.

    Score criterium `Biologische waarde'

    Score biologische waardering volgens de biologische waarderingskaart en Natura 2000-habitatkaart, 2014, van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (Rapport INBO.R.2014. 1698392)1 minder waardevol0Blanco2 minder waardevol met waardevolle elementenminder waardevol met zeer waardevolle elementenminder waardevol...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT