31 MAART 2017. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende wijziging van artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 betreffende lage-emissiezones
DE VLAAMSE REGERING,
Gelet op het decreet van 27 november 2015 betreffende lage-emissiezones, artikel 4 en 5;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 betreffende lage-emissiezones;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 2 februari 2017;
Gelet op advies 61.028/1 van de Raad van State, gegeven op 22 maart 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Omgeving, Natuur en Landbouw;
Na beraadslaging,
Besluit :
Artikel 1. Artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 betreffende lage-emissiezones wordt vervangen door wat volgt:
"Art. 2. § 1. Ter uitvoering van artikel 4, § 1, van het decreet van 27 november 2015 is de toegang tot een LEZ toegestaan voor de voertuigen die vallen onder een of meer van de volgende categorieën:
-
de motorvoertuigen die niet behoren tot de motorvoertuigen van de categorie M, N of T, vermeld in artikel 1, § 1, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968;
-
de motorvoertuigen van de categorie M en N, vermeld in artikel 1, § 1, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968, en die voldoen aan de volgende voorwaarden:
-
vanaf 1 maart 2016 tot en met 31 december 2019: een van de volgende soorten motorvoertuigen:
1) motorvoertuigen waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm IV of 4;
2) motorvoertuigen waarvan de dieselmotor voldoet aan Euronorm III of 3, op voorwaarde dat die voertuigen uitgerust zijn met een door de bevoegde instantie gecertificeerde roetfilter die minstens 30% van het roet opvangt;
3) motorvoertuigen waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm I of 1;
-
vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2024: een van de volgende soorten motorvoertuigen:
1) motorvoertuigen waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm V of 5;
2) motorvoertuigen waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm II of 2;
-
vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 augustus 2027: motorvoertuigen waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm 6;
-
vanaf 1 september 2027: motorvoertuigen waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm 6d;
-
vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2027: een van de volgende soorten motorvoertuigen:
1) motorvoertuigen waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm VI;
2) motorvoertuigen waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm III of 3;
-
vanaf 1 januari 2028: een van de volgende soorten motorvoertuigen:
1) motorvoertuigen waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan Euronorm VI;
2) motorvoertuigen waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan Euronorm IV of 4;
-
-
de motorvoertuigen van de categorie T, vermeld in artikel 1, § 1, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968, en die voldoen aan de volgende voorwaarden:
-
vanaf 1 januari 2016 tot en met 31 december 2019: motorvoertuigen waarvan de motor ten minste voldoet aan emissienorm van fase IIIa;
-
vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2024: motorvoertuigen waarvan de motor ten minste voldoet aan emissienorm van fase IIIb;
-
vanaf 1 januari 2025: motorvoertuigen waarvan de motor ten minste voldoet aan de emissienorm van fase IV;
-
-
in afwijking van punt 1°, 2° en 3° zijn alle voertuigen behorende tot de hiernavolgende opsomming steeds toegelaten:
-
de...
-
Pour continuer la lecture
SOLLICITEZ VOTRE ESSAI