30 NOVEMBER 2016. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2017-2018

De Regering van de Franse Gemeenschap,

Gelet op het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan, inzonderheid op artikel 15;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 oktober 2013 houdende toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan voor de schooljaren 2014-2015, 2015-2016 en 2016-2017;

Gelet op de voorstellen van de Sturingscommissie betreffende de prioritaire studierichtingen en thema's voor de opleiding tijdens de loopbaan van de leerkrachten en van de personeelsleden van de psycho-medisch-sociale centra voor alle onderwijsnetten, van 20 september 2016;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;

Na beraadslaging,

Besluit :

Artikel 1. De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de netoverschrijdende opleiding tijdens de loopbaan van de personeelsleden van het gewoon secundair onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs gedurende het schooljaar 2017-2018, hebben tot prioritair doel het implementeren van een Pact voor excellentieonderwijs voor het onderwijs en bevatten, in elk geval, de volgende elementen :

Bijwerking van de kennis : zijn kennis verrijken om een inhoud beter te beheersen :

- wetenschappelijke kennis : voorbeeld : bijdrage van de laatste onderzoeken op het vlak van de cognitiewetenschappen;

- disciplinair : voorbeeld : lectuur, wetenschappen, wiskunde, opvoeding tot filosofie en burgerzin;

- ten opzichte van een onderwijsniveau : vakontdekking, eigenaardigheden van het gespecialiseerd onderwijs, specifieke stoornissen, nieuwe hervormingen, integratie, taalbad;

- ten opzichte van een ambt : veiligheidsmoeilijkheden die specifiek zijn aan sommige ambten of disciplines, opleidingen voor de stagemeesters;

- recht en onderwijs;

o Vragen over de algemene pedagogie en didactiek : individueel plan, ontwikkelen van de leerling, motivering, studierichting, analyse van het leerproces, zicht op de fout, evaluatie, beantwoording aan...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT