30 JULI 2018. - Koninklijk besluit betreffende het aanleggen en bijhouden van de kadastrale documentatie en tot vaststelling van de modaliteiten voor het afleveren van kadastrale uittreksels

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Dit koninklijk besluit geeft uitvoering aan artikelen 472 en 504 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 dat aan de Koning de bevoegdheid verleent om:

- het bewaren en bijhouden van de kadastrale bescheiden door de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te regelen;

- de regels en de tarieven vast te stellen voor het vervaardigen en het uitreiken van uittreksels of afschriften van de kadastrale bescheiden.

Het is belangrijk dat de wetgeving rekening houdt met de aan de gang zijnde modernisering en de nieuw ontwikkelde geautomatiseerde toepassingen. Dit alles met het oog op:

- het vereenvoudigen en het uniformiseren van de werkprocessen;

- het verkleinen van het risico op fouten;

- een efficiënte en effectieve werking van de diensten;

- een correcte en tijdige dienstverlening aan de burger, federale en regionale overheden en de voornaamste stakeholders actief in de onroerendgoedsector.

Dit nieuwe besluit beoogt aldus de vervanging van twee oude besluiten:

- het Koninklijk besluit van 26 juli 1877 dat het reglement vaststelt voor de bewaring van het kadaster: deze tekst is zeer technisch van aard en behandelt tot in detail de wijze van kadastreren. Door de invoering van nieuwe werkmethoden, hoofdzakelijk gelinkt aan het dagdagelijks gebruik van informaticatoepassingen, zijn talrijke artikelen van dit koninklijk besluit volledig achterhaald. De tekst is bijgevolg onbegrijpelijk en ontoegankelijk geworden. Met het oog op meer transparantie is het opportuun deze regels te herschrijven zodat zij in overeenstemming zijn met de geïnformatiseerde werkmethoden die vandaag worden gebruikt en gebaseerd zijn op gedigitaliseerde documenten;

- het Koninklijk besluit van 20 september 2002 tot vaststelling van de vergeldingen en de nadere regels voor de afgifte van kadastrale uittreksels: van bij de aanvang werd deze tekst aangenomen in het vooruitzicht dat hij zou ophouden van toepassing te zijn op 31 december 2006. Deze tekst vertrekt dus van het idee dat de erin bepaalde tarieven regelmatig zouden moeten worden herzien opdat zij zo goed mogelijk zouden overeenstemmen met de productiekosten. De toepassing van dit koninklijk besluit werd verlengd in de tijd, zonder evenwel te worden geactualiseerd. Het is vanzelfsprekend dat sedertdien de werkmethoden werden gemoderniseerd en het thans noodzakelijk is tarieven vast te stellen die beter afgestemd zijn op de reële kostprijs van het vervaardigen van de documenten die ter beschikking worden gesteld van het publiek. Ook de behoeften van het publiek zijn gewijzigd: een actualisering van de lijst van de beschikbare producten, meer duidelijk en verstaanbaar, is noodzakelijk. Bovendien is het wetgevend kader dat van invloed is, sterk geëvolueerd. Zo moet er rekening worden gehouden met de regelgeving inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, het hergebruik van overheidsinformatie, het ter beschikking stellen van geografische informatie en de openbaarheid van bestuur.

Dit nieuwe koninklijk besluit dat er in eerste instantie is op gericht de achterhaalde teksten te vervangen en de nieuwe werkmethoden te regulariseren, vormt een aanzet in afwachting van meer ingrijpende wijzigingen in de reglementering op het vlak van de patrimoniumdocumentatie. Aldus voorziet het regeerakkoord van 10 oktober 2014 in de opstelling van een Wetboek van de Patrimoniumdocumentatie. De overheidsopdracht hiertoe is lopende maar het project zal wellicht, gelet op zijn omvang, niet meer kunnen worden gefinaliseerd binnen de huidige legislatuur. De privacy problematiek is in dat kader een essentieel onderdeel dat wettelijk dient te worden verankerd. Het huidige koninklijk besluit is alvast een tussenstap in dit verdere traject.

Ook wordt benadrukt dat dit koninklijk besluit enkel betrekking heeft op de "kadastrale" documentatie. De kadastrale documentatie bestaat uit het geheel van de documenten, stukken, plannen, databanken en informatie waarover de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD) beschikt in het kader van de haar, in uitvoering van Titel IX van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, opgedragen taken. Deze documentatie moet worden onderscheiden van de informatie die wordt afgeleverd door de Administratie Rechtszekerheid op grond van de Hypotheekwet, het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten of het Wetboek der successierechten.

Het besluit is onderverdeeld in vier delen en een bijlage:

Titel I: Algemene bepalingen en definities;

Titel II: Het aanleggen en bijwerken van de kadastrale documentatie;

Titel III: Het afleveren van kadastrale uittreksels;

Titel IV: Overgangs-, opheffings- en slotbepalingen;

Bijlage: tabel tot bepaling van de verschuldigde retributies voor het afleveren van kadastrale uittreksels.

Titel I

Enerzijds is het noodzakelijk bepaalde concepten te moderniseren, inzonderheid ingevolge de invoering van de transversale behandeling van de mutatieve akten tussen de Administratie Rechtszekerheid en de Administratie Opmetingen en Waarderingen via de geautomatiseerde toepassing STIPAD (Système de Traitement Intégré Patrimonium Documentatie).

Anderzijds is de noodzaak tot het herdefiniëren van een reeks begrippen een vereiste opdat deze op een uniforme en duidelijke wijze zouden worden geïnterpreteerd door de personeelsleden van de beide voormelde administraties. Ook naar derden toe en om redenen van rechtszekerheid dringt zich een duidelijke definiëring op van de begrippen die worden gehanteerd.

Titel II

Dit deel heeft als doel de vervanging van het Koninklijk besluit van 26 juli 1877 dat het reglement vaststelt voor de bewaring van het kadaster. De modernisering van deze tekst is noodzakelijk, gelet inzonderheid op de nieuwe werkmethoden die werden ingevoerd:

  1. De transversale behandeling van de mutatieve akten tussen de Administratie Rechtszekerheid en de Administratie Opmetingen en Waarderingen via de geautomatiseerde toepassing STIPAD.

    Door de invoering van deze transversale werkmethode, is het meer dan noodzakelijk gebleken:

    - te beschikken over een coherente identificatie van de goederen en dit inzonderheid wat de privatieve delen betreft vermeld in basisakten;

    - de verschillende statussen te definiëren van de kadastrering van percelen;

    - het onderscheid te maken tussen kadastrale percelen en niet kadastreerbare objecten;

    - de informatiebronnen die aan de basis liggen van de kadastrale documentatie te actualiseren en te herdefiniëren.

  2. De inwerkingtreding van het Koninklijk besluit van 18 november 2013 tot aanvulling van de identificatieregels van onroerende goederen in een aan de hypothecaire openbaarmaking onderworpen akte of stuk, en tot regeling van de voorafgaande neerlegging van een plan bij de AAPD en van de aflevering door die algemene administratie van een nieuwe identificatie (Precad).

    Dit besluit bepaalt de modaliteiten die moeten worden nageleefd voor de eenduidige aanduiding van een perceel dat in een akte of document voorwerp van de hypothecaire bekendmaking, nieuw wordt gecreëerd. Het organiseert eveneens de voorafgaandelijke neerlegging van een plan bij de AADP alsook de regels die moeten worden gevolg voor de aflevering door de AAPD van een nieuwe identificatie.

    Door de toekenning van deze perceelsidentificatie engageert de AAPD zich ertoe dit perceel later ook effectief te creëren. Om dit te kunnen doen moet zij zich er van verzekeren over alle noodzakelijke informatie te beschikken vereist voor deze creatie. Aldus wordt voorafgaandelijk aan de mededeling van de perceelsidentificatie, de aanlevering geëist van een plan van afbakening.

    Aan externe landmeters wordt dus gevraagd om hun kadastrale projecten voor te stellen rekening houdende met bepaalde modaliteiten. Om hun werk te vergemakkelijken is het noodzakelijk de regels zoals initieel gedefinieerd in het Koninklijk besluit van 26 juli 1877, te vereenvoudigen.

    Titel III

    Dit deel beoogt de vervanging van het Koninklijk besluit van 20 september 2002 tot vaststelling van de vergeldingen en de nadere regels voor de afgifte van kadastrale uittreksels.

    Bij de redactie van deze titel werd rekening gehouden met de gecombineerde toepassing van de regels en beginselen die gelden op het vlak van de privacy of die er onrechtstreeks op van invloed zijn, zoals onder andere bepaald bij:

    - de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;

    - de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;

    - de wet van 15 december 2011 tot omzetting van de Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2007 tot oprichting van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Gemeenschap (INSPIRE);

    - de wet van 3 augustus 2012 houdende bepalingen betreffende de verwerking van persoonsgegevens door de FOD Financiën in het kader van zijn optreden;

    - de wet van 5 mei 2014 houdende verankering van het principe van de unieke gegevensinzameling in de werking van de diensten en instanties die behoren tot of taken uitvoeren voor de overheid en tot vereenvoudiging en gelijkschakeling van elektronische en papieren formulieren;

    - de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG);

    - de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie.

    Op basis van de voormelde reglementering wordt, zonder enige afbreuk te doen aan het begrip persoonsgegeven, de terbeschikkingstelling van de kadastrale documentatie afgestemd op de taak van algemeen belang die zij vervult in de democratische samenleving (onderscheid tussen artikel 38 en 40). De eenduidige identificatie van een onroerend goed en zijn ligging met het oog op meer rechtszekerheid vormt in dit kader een essentieel aspect.

    De...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT