30 JULI 2018. - Koninklijk besluit betreffende de werkingsmodaliteiten van het UBO-register

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Ik heb de eer aan Uwe Majesteit een besluit ter ondertekening voor te leggen dat tot doel heeft de werkingsmodaliteiten vast te leggen van het register van de uiteindelijke begunstigden (UBO-register, hierna het "Register", zoals bedoeld in artikelen 73 tot 75 van de wet van 18 september 2017 betreffende de voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en de beperking van het gebruik van contanten (hierna de "Wet" genoemd), ter omzetting van richtlijn 2015/849 inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of terrorismefinanciering, tot wijziging van verordening (EU) nr. 648/2012 van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van richtlijn 2005/60/EG van het Europees Parlement en de Raad en richtlijn 2006/70/EG van de Commissie (hierna de "Richtlijn"), zoals gewijzigd bij het Richtlijn (EU) 2018/843 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 tot wijziging van Richtlijn (EU) 2015/849 inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of terrorismefinanciering en tot wijziging van Richtlijnen 2009/138/EG en 2013/36/EU.

Dit register heeft tot doel te beschikken over een gecentraliseerde databank van alle personen die één van de juridische entiteiten geïdentificeerd in de Wet bezitten of er controle over uitoefenen

Een dergelijke identificatie is immers een noodzakelijke maatregel om de daadwerkelijke transparantie van de eigendomsstructuren van deze juridische entiteiten te kunnen garanderen en zo op een efficiënteremanier de strijd aan te gaan tegen het witwassen van geld en terrorismefinanciering, wat de voornaamste doelstellingen zijn bedoeld in artikel 2 van de Wet.

Door het oprichten van een dergelijk register en de precieze identificatie van de uiteindelijke begunstigden van deze juridische entiteiten kan België eveneens tegemoet komen aan en zich conformeren met aanbevelingen 24 en 25 van de Financiële Actiegroep ("FAG"). Een dergelijk instrument laat België bovendien toe te reageren op de vereisten en werkzaamheden van het Wereldforum inzake transparantie en gegevensuitwisseling voor belastingdoeleinden van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling ("OESO").

Artikelsgewijze bespreking

Artikel 2

Dit artikel definieert de sleutelbegrippen waarnaar in dit koninklijk besluit verwezen wordt.

De definitie van informatieplichtige omvat alle juridische entiteiten bedoeld in artikel 75 van de Wet.

De begrippen rechtstreekse en onrechtstreekse uiteindelijke begunstigde beogen de uiteindelijke begunstigden te identificeren die beschikken over een effectief belang of over controle over de informatieplichtige via andere informatieplichtigen of buitenlandse juridische entiteiten. Dit onderscheid moet het mogelijk maken de eigendomsstructuren te identificeren die door de uiteindelijke begunstigde of begunstigden werden ingevoerd om te beschikken over effectieve controle of een effectief belang in de informatieplichtige.

Het begrip bevoegde autoriteiten begrip omvat de controleautoriteiten bedoeld in artikel 85 van de wet, de CFI en alle overheidsinstanties die instaan voor de strijd tegen het witwassen van geld, de financiering van het terrorisme of de daarmee verband houdende basisdelicten. België kan zich met dit concept richten naar bovengenoemde Europese richtlijnen door deze overheden toegang te verstrekken tot het Register. De definitie van dit begrip wordt ontleend aan de bovenvermelde Europese bepalingen.

Artikel 3

Artikel 3 van het ontwerp somt de informatie betreffende elk van hun uiteindelijke begunstigden op die de informatieplichtigen die een vennootschap, een vereniging zonder winstoogmerk, een internationale vereniging zonder winstoogmerk of een stichting zijn zullen moeten meedelen aan het register. Het verplicht meedelen van die informatie ten laste van de informatieplichtigen en niet van de uiteindelijke begunstigden zelf is bepaald in de artikelen 14/1 van het Wetboek van Vennootschappen en 58/11 van de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de stichtingen, de Europese politieke partijen en de Europese politieke stichtingen, beide ingevoegd door de artikelen 143 en 154 van de Wet.

Dit artikel specificeert de informatie die moet worden overgemaakt aan het Register en vervolledigt het minimumpakket van informatie die moet worden ingezameld krachtens artikel 58/11, leden 3 en 4, van de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de stichtingen, de Europese politieke partijen en de Europese politieke stichtingen en artikel 14/1, leden 2 en 3, van het Wetboek van Vennootschappen.

De overeenkomstig paragraaf 1 voorgeschreven informatie maakt het mogelijk om de uiteindelijke begunstigden van de vennootschappen nauwkeurig te identificeren.

De nationaliteit(en) van de uiteindelijke begunstigden maakt deel uit van de informatie die vereist is om te voldoen aan de voorschriften van artikel 30, § 5, al. 2 van de richtlijn.

Punten 7° en 8° betreffen respectievelijk het land van verblijf en het volledige verblijfadres. Dit onderscheid is er gekomen om in artikel 9, § 1 een duidelijke verwijzing mogelijk te maken naar de informatie die voor elke burger toegankelijk is.

De punten 11° tot 15° van paragraaf 1 hebben tot doel om de aard en de omvang van het uiteindelijk belang van de uiteindelijke begunstigde te identificeren.

De informatieplichtigen moeten dus vermelden:

i. Of hun uiteindelijke begunstigden rechtstreeks of onrechtstreeks een toereikend percentage van de stemrechten of van het eigendomsbelang in deze vennootschap houden, met inbegrip van het houden van aandelen aan toonder;

ii. Of hun uiteindelijke begunstigden door andere middelen de controle over deze vennootschap uitoefenen;

iii. Indien na uitputting van alle mogelijke middelen en op voorwaarde dat er geen gronden voor verdenking bestaan, geen van de personen als bedoeld onder i) of ii) is geïdentificeerd, of indien er enige twijfel bestaat of de geïdentificeerde persoon of personen de uiteindelijke begunstigde(n) is, respectievelijk zijn, de natuurlijke persoon of personen die de functie van hoofdbestuurder uitoefent of uitoefenen.

De vennootschappen moeten overigens aangeven of de uiteindelijke begunstigde alleen of in coördinatie met andere uiteindelijke begunstigde onder één van de in punt 12° bedoelde categorieën valt. Eén van de hier bedoelde situaties is bijvoorbeeld het geval van een aandeelhouder die 10 % van de aandelen in het kapitaal van de vennootschap bezit, maar die met andere aandeelhouders waarmee een overeenkomst is gesloten een groep aandeelhouders vormt die samen meer dan 25 % van de aandelen in het kapitaal van de vennootschap bezitten. In die gevallen dienen alle personen geregistreerd te worden als "gegroepeerde" uiteindelijke begunstigde.

Punt 13° heeft tot doel de identificatie van de intermediaire juridische entiteiten mogelijk te maken. Deze bepaling moet toelaten de tussenpersonen te identificeren via dewelke de uiteindelijke begunstigde de informatieplichtige controleert.

In het geval van onrechtstreekse uiteindelijke begunstigden, stelt punt 14° dat de informatieplichtigen de identificatiegegevens van de tussenkomende juridische entiteiten vrijgeven, ongeacht of deze Belgisch of buitenlands zijn. Het doel van deze bepaling is een nauwkeurigere kwalificatie van de aard van het economische belang van de uiteindelijke begunstigden.

Punt 15° heeft tot doel het percentage te identificeren van het kapitaal of van de stemrechten waarover de uiteindelijke begunstigde beschikt die toebehoort aan de in artikel 4, 27°, a), i van de Wet bedoelde categorie, met name diegene die "rechtstreeks of onrechtstreeks een toereikend percentage van de stemrechten of van het eigendomsbelang in deze vennootschap houdt/houden, met inbegrip van het houden van aandelen aan toonder".

Paragraaf 2 somt de informatie op die door (i)vzw's en stichtingen moet worden meegedeeld en beoogt, net als bij vennootschappen, om de uiteindelijke begunstigde (punten 1° tot 10° ), de aard en de omvang van hun effectief belang te identificeren (punten 11° en 12° ).

Punt 11° heeft zo tot doel te identificeren tot welke categorie van uiteindelijke begunstigden vermeld in artikel 4, 27°, c), van de Wet de uiteindelijke begunstigde behoort. Hier moet de informatieplichtige aangeven wie de uiteindelijke begunstigde is:

(i) De persoon respectievelijk bedoeld in artikel 13, lid 1, artikel 34, § 1, en in artikel 49, lid 2, van de wet van 27 juni 1921;

(ii) De persoon die krachtens artikel 13, lid 4 van dezelfde wet gemachtigd is de vereniging te vertegenwoordigen;

(iii) De persoon belast met het dagelijks bestuur van de (internationale) vereniging of stichting, respectievelijk bedoeld in artikel 13bis, lid 1, artikel 35, lid 1, en artikel 49, lid 2, van dezelfde wet;

(iv) De stichter van een stichting, bedoeld in artikel 27, lid 1, van dezelfde wet;

(v) De natuurlijke persoon of, als deze persoon nog niet werd aangeduid, de categorie van natuurlijke personen in wiens grootste belang de (internationale) vereniging zonder winstoogmerk of de stichting werd opgericht of actief is;

(vi) Een natuurlijke persoon die de uiteindelijke controle over de (internationale) vereniging of de stichting uitoefent via andere middelen.

Paragraaf 3 kent de minister de bevoegdheid toe om de technische modaliteiten voor de overmaking, de registratie en het bewaren van de informatie bedoeld in artikel 3 vast te leggen. Om aan de opmerking van de Raad van State te voldoen, heeft de Regering de woorden "op advies van de Administratie van de Thesaurie" van dit 4de lid en artikel 4, § 5, 8, § 2, alinea 3, 9, § 2, 11, § 2, 14, alinea 1, 16, § 4 et 22, alinea 2 van het ontwerp weggelaten.

Artikel 4

De eerste paragraaf somt de informatie op betreffende de uiteindelijke begunstigden van de trusts of gelijkaardige juridische entiteiten die moet worden...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT