3 MEI 2018. - Ordonnantie betreffende de bouwplaatsen op de openbare weg

Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Executieve, bekrachtigen, het geen volgt :

BOEK 1. - ALGEMENE BEPALINGEN

TITEL 1. - Machtigingen en definities

Grondwettelijke machtiging en omzetting van richtlijnen

Artikel 1. Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Ze beoogt meer in bijzonderheid de gedeeltelijke omzetting van de Richtlijn 2014/61/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 inzake maatregelen ter verlaging van de kosten van de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid.

Definities

Art. 2. Voor de toepassing van deze ordonnantie wordt begrepen onder :

  1. Bestuurder : de overheid die verantwoordelijk is voor de orde op de bouwplaats, te weten :

    1. het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, wanneer de openbare weg waarop de bouwplaats betrekking heeft een gewestweg is ;

    2. de gemeente, wanneer de openbare weg waarop de bouwplaats betrekking heeft een gemeenteweg is ;

  2. Bouwplaats : ieder geïsoleerd werk of elk geheel van werken onder, op of boven de openbare weg die een impact hebben op de leefbaarheid van de openbare weg ;

  3. Gecoördineerde bouwplaats : een bouwplaats die meerdere verzoekers heeft, en in het kader waarvan de verschil-lende administratieve en technische taken van elk van deze verzoeker gecoördineerd worden ;

  4. Terrein : de oppervlakte van de openbare weg, voorgesteld door een convexe polygoon, die de werkzone en de ruimtes omvat waarvan de leefbaarheid aangetast wordt of moet worden wegens de indirecte behoeftes van de uitvoering van de bouwplaats omgeeft, hierbij inbegrepen :

    - de los- en laadzones voor materialen en bouwplaatsmaterialen ;

    - de parkeerplaatsen voor toestellen en voertuigen voor de bouwplaats ;

    - wanneer de bouwplaats wordt uitgevoerd onder of boven de openbare weg, de orthogonaal op de oppervlakte van de openbare weg geprojecteerde zones ;

  5. Regering : de Brusselse Hoofdstedelijke Regering ;

  6. Verzoeker : elke persoon die de intentie heeft om een bouwplaats uit te voeren, uitvoert of heeft uitgevoerd of voor wiens rekening een bouwplaats zal worden, wordt of werd uitgevoerd ;

  7. Gecoördineerde verzoeker : de verzoeker die deelneemt aan een coördinatieprocedure ;

  8. Institutionele verzoeker : een van de volgende personen :

    1. de verzoekers die afhangen van een federale, gewestelijke, gemeenschaps-, provinciale of gemeentelijke administratie ;

    2. de politiezones ;

    3. de MIVB ;

    4. Vivaqua ;

    5. de Haven van Brussel ;

    6. Leefmilieu Brussel-BIM ;

    7. Beliris ;

    8. de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel ;

    9. de naamloze vennootschap van publiek recht Citeo ;

    10. de verzoekers waarvoor een wetgeving of sectorale reglementering het recht erkent om werken op de openbare weg uit te voeren ;

  9. Installaties :

    1. de kabels, wachtleidingen, bovengrondse kabels of kabelkanalen, hierbij inbegrepen de verwante uitrustingen en bouwwerken ervan ;

    2. de basisstations, steunen, antennes en telefoon- en semafoonantennesites, in de betekenis van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie ;

  10. Werkdag : elke dag met uitzondering van zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen ;

  11. Uitvoeringsperiode : de periode van het jaar tijdens welke de bouwplaats wordt uitgevoerd, bepaald in uur, dag, week, halve maand, maand of trimester ;

  12. Omwonende : iedere persoon die, voor private of professionele doeleinden, een gebouw of een gedeelte van een gebouw bezet langs het gedeelte van de openbare weg dat het voorwerp is van de bouwplaats ;

  13. Informaticasysteem : het informaticasysteem dat door artikel 9 van de huidige ordonnantie wordt ingesteld ;

  14. Dringende noodzakelijkheid : situatie waarin er

    1. een risico bestaat op aantasting :

      - hetzij van de integriteit van de personen ;

      - hetzij van de integriteit van de goederen wanneer een imminent risico inzake de stabiliteit, hygiënische toestand of veiligheid ervan wordt bevestigd door een hulpdienst, een erkende deskundige of de wegbestuurder ;

      - hetzij van de continuïteit van één van de overheidsdiensten waarvoor een recht van gebruik van de openbare weg erkend wordt door artikel 89 van de huidige ordonnantie of door een andere wettelijke bepaling ;

      - hetzij van de continuïteit van de hulpdiensten ;

      - hetzij van het milieu, op voorwaarde dat de dringende interventie toelaat het geconstateerde risico of de aanzienlijke verergering van de reeds gepleegde inbreuk te verhinderen ;

    2. een bouwplaats moet onverwijld en zonder onderbreking uitgevoerd worden. Wordt niet als een onderbreking beschouwd, het feit om de rijweg definitief opnieuw te plaveien binnen de vijf dagen die volgen op het einde van de interventie waarvoor het noodzakelijk was om de openbare weg open te maken, op voorwaarde dat, in de tussentijd, de werkzone voorlopig opnieuw in orde gemaakt is om de leefbaarheid van de openbare weg te verzekeren ;

  15. Actieve gebruikers : de voetgangers, de personen met beperkte mobiliteit, de fietsers en de gebruikers van een voertuig om zich te verplaatsen, in de zin van artikel 2.15.2 van de wegcode ;

  16. Leefbaarheid van de openbare weg : de geschiktheid van de openbare weg om alle functies voor de weggebruikers te verzekeren ;

  17. Openbare weg : de openbare verkeersweg te land en de aanhorigheden en bovengrondse en ondergrondse ruimtes ;

  18. Werkzone : de oppervlakte van de openbare weg, voorgesteld door een convexe polygoon, waarvan de leefbaarheid aangetast wordt of moet worden wegens de directe behoeftes van de uitvoering van de bouwplaats.

    TITEL 2. - Algemene beginselen

    Onafhankelijkheid

    Art. 3. De bestuurders delen aan de Commissie de identiteit en de coördinaten mee van de personen belast met hun vertegenwoordiging in het kader van de huidige ordonnantie.

    De bestuurders mogen hiervoor geen medewerkers of ambtenaren aanwijzen die voor een gewestelijke of gemeentelijke verzoeker werken.

    Berekening van de termijnen

    Art. 4. Bij gebrek aan andersluidende bepaling, worden de door de huidige ordonnantie voorziene termijnen berekend in werkdagen, te rekenen vanaf de validering, in het informaticasysteem, van de betrokken stap in de procedure.

    TITEL 3. - De Coördinatiecommissie van de bouwplaatsen

    Opdrachten

    Art. 5. § 1. Er wordt een Coördinatiecommissie van de bouwplaatsen in het leven geroepen, hierna genoemd de Commissie, die als opdracht heeft :

  19. om het register van de institutionele verzoekers bij te houden en ter beschikking te stellen van deze personen en van de bestuurders ;

  20. om een advies uit te brengen over de aanvragen voor uitvoeringsvergunningen of wijzigingsvergunning in de gevallen beoogd in artikel 32 ;

  21. om toe te zien op de invoering, de werking, de update van het informaticasysteem en op de communicatie over het gebruik van deze tool ;

  22. om de in Boek V bedoelde verzoening te organiseren via het Verzoeningscomité ;

  23. om, op eigen initiatief of op verzoek hetzij van de Regering, hetzij van een gemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest :

    - een advies uit te brengen over de aanvragen voor uitvoeringsvergunningen of wijzigingsvergunning in de gevallen die niet voorzien zijn in artikel 32 ;

    - opmerkingen te formuleren en suggesties of algemene voorstellen te doen met betrekking tot iedere vraag over de bouwplaatsen ;

  24. om hypercoördinatiezones voor te stellen en de supervisie over de hypercoördinatieprocedure te verzekeren overeenkomstig Boek II, Titel 2 ;

  25. om de aanvragen voor het opheffen van het verbod bedoeld in artikel 67, § 1, te behandelen ;

  26. om een jaarverslag over de activiteiten op te stellen ;

  27. om de eindejaarsperiode vast te leggen gedurende welke, behalve de uitzonderingen bepaald door de Regering, de bouwplaatsen die onderworpen zijn aan de uitvoeringsvergunning niet mogen beginnen of mogen geschorst worden overeenkomstig de door de Regering bepaalde modaliteiten ;

  28. de strategische kruispunten te bepalen waar de aanwezigheid van politie gewenst is om de verkeersvlotheid te waarborgen in geval van een bouwplaats die hinder veroorzaakt, en die informatie door te spelen aan de politiezones in kwestie.

    § 2. De vergaderingen van de Commissie zijn openbaar, behalve als deze bij wijze van uitzondering en op gemotiveerde wijze beslist om met gesloten deuren te werken. Het tijdschema en de agenda van de Commissie worden bekendgemaakt op de website van de Commissie.

    De Regering kan de vertrouwelijkheidsregels die de Commissie in de uitoefening van haar opdrachten moet naleven, bepalen.

    Samenstelling

    Art. 6. § 1. De Commissie bestaat uit de volgende effectieve leden, benoemd door de Regering :

  29. Leden die het Gewest vertegenwoordigen :

    1. vier leden worden voorgedragen door de minister die bevoegd is voor Openbare Werken ;

    2. een lid wordt voorgedragen door de minister die bevoegd is voor Mobiliteit ;

    3. een lid wordt voorgedragen door de minister die bevoegd is voor Ruimtelijke Ordening ;

    4. een lid wordt voorgedragen door de minister die bevoegd is voor Leefmilieu ;

    5. een lid wordt voorgedragen door de minister belast met het toezicht op de gemeenten ;

    6. een lid wordt voorgedragen door de minister die bevoegd is voor Economie ;

  30. Een lid dat de MIVB vertegenwoordigt en dat wordt voorgedragen door de minister die bevoegd is voor Mobiliteit ;

  31. Een lid dat het Gewestelijk Agentschap voor Netheid vertegenwoordigt en dat wordt voorgedragen door de minister die bevoegd is voor verwijdering en verwerking van zwerfvuil ;

  32. Zes leden die de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vertegenwoordigen en die worden voorgedragen door Brulocalis ; deze zes leden zijn afkomstig uit gemeenten die behoren tot de verschillende politiezones ;

  33. Zes leden die de politiezones van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vertegenwoordigen ; elke politieraad stelt een lid voor ;

  34. Twee leden die de Raad van de Netwerkbeheerders van Brussel vertegenwoordigen, met uitzondering van de MIVB, en die worden voorgedragen door de Raad.

    De plaatsvervangers van de effectieve leden beoogd in het eerste lid worden ook benoemd...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT