3 JULI 2015. - DECREET houdende diverse bepalingen onderwijs

Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt:

DECREET houdende diverse bepalingen onderwijs

HOOFDSTUK 1. - Algemeen

Artikel 1. Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

HOOFDSTUK 2. - Diverse bepalingen

Afdeling 1. - Lestijden buitengewoon basisonderwijs en buitengewoon secundair onderwijs

Art. 2. In artikel 173septies, § 1, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, gewijzigd bij het decreet van 21 maart 2014, worden de jaartallen "2014-2015" vervangen door de jaartallen "2013-2014".

Art. 3. In artikel 314/5, § 1, van de Codex Secundair Onderwijs, gecodificeerd op 17 december 2010, gewijzigd bij het decreet van 21 maart 2014, worden de jaartallen "2014-2015" vervangen door de jaartallen "2013-2014".

Art. 4. Aan hoofdstuk XI. Projecten van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, gewijzigd bij het decreet van 25 april 2014, wordt een afdeling 3 toegevoegd, die luidt als volgt:

"Afdeling 3. Project voor opvang van de effecten van de invoering van het decreet van 21 maart 2014 betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het schooljaar 2015-2016.

Art. 172ter. § 1. Met het oog op het opvangen van de effecten van de leerlingendaling die zich met de invoering van het decreet van 21 maart 2014 betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften al hebben voorgedaan in scholen voor buitengewoon basisonderwijs op de teldag van de eerste schooldag van februari 2015 in vergelijking met de teldag van de eerste schooldag van februari 2014, kent de regering voor het schooljaar 2015-2016 lestijden en uren toe aan het buitengewoon basisonderwijs ten belope van 2346 lestijden onderwijzend personeel en 2174 uren paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel.

Deze lestijden of uren worden beschouwd als extra lestijden of extra uren, zoals bedoeld in artikel 3, 14° en 14° bis, van dit decreet.

§ 2. De lestijden en uren worden ingericht in de scholen voor buitengewoon basisonderwijs en aangewend om leraren en lerarenteams voor gewoon basisonderwijs te ondersteunen in het onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, in het bijzonder leerlingen met een inschrijvingsverslag, verslag of gemotiveerd verslag voor type 1, type basisaanbod, type 2 of type 3.

§ 3. De lestijden en uren worden proportioneel verdeeld per onderwijsnet op basis van het aandeel van de in paragraaf 1 bedoelde effecten in de scholen van het betrokken onderwijsnet.

§ 4. Per onderwijsnet wordt telkens een commissie opgericht die in een gelijke vertegenwoordiging is samengesteld uit leden van het GO!-onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap respectievelijk de representatieve verenigingen van inrichtende machten en de representatieve groeperingen van personeelsverenigingen aangesloten bij een in de Sociaal Economische Raad van Vlaanderen vertegenwoordigde syndicale organisatie.

De regering beslist, op voorstel van deze commissie, over de toewijzing van de in paragraaf 3 bedoelde lestijden en uren aan de scholen voor buitengewoon basisonderwijs van het onderwijsnet. De commissie houdt bij het uitwerken van het voorstel van toewijzing ten minste rekening met de volgende criteria:

  1. de effecten van de leerlingendaling, vermeld in paragraaf 1, op niveau van de individuele scholen;

  2. de organiseerbaarheid van de ondersteuning van de scholen zoals bedoeld in paragraaf 2;

  3. de aanwezige expertise in de scholen voor buitengewoon basisonderwijs in functie van de aanwending voor de ondersteuningsbehoeften in scholen voor gewoon basisonderwijs zoals vermeld in paragraaf 2.

    De commissie begeleidt de samenwerkende scholen bij de aanstelling en de inzetbaarheid van personeelsleden in betrekkingen in deze lestijden en uren.

    § 5. Het personeelslid dat in een betrekking wordt aangesteld op basis van deze lestijden of uren, wordt steeds aangesteld als tijdelijk personeelslid. De bepalingen van het decreet Rechtspositie Personeelsleden Gemeenschapsonderwijs of het decreet Rechtspositie Personeelsleden Gesubsidieerd Onderwijs zijn, naargelang van het geval, van toepassing op deze aanstelling, met uitzondering van de volgende bepalingen:

  4. de betrekking is niet onderworpen aan de reglementering inzake terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie en de wedertewerkstelling. Het schoolbestuur van de school waar de betrekking wordt opgericht, kan evenwel op vrijwillige basis een personeelslid aanstellen dat ter beschikking is gesteld wegens ontstentenis van betrekking. Deze aanstelling gebeurt steeds met instemming van het ter beschikking gestelde personeelslid en is, naargelang van het geval, een reaffectatie, een wedertewerkstelling of een tewerkstelling. Indien deze aanstelling een tewerkstelling is, dan wordt ze beschouwd als een wedertewerkstelling;

  5. het schoolbestuur van de school waaraan de betrekking wordt toegewezen, is niet verplicht om in de betrekking een personeelslid aan te stellen dat het recht op een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur heeft verworven, overeenkomstig artikelen 21 en 21bis van het decreet Rechtspositie Personeelsleden Gemeenschapsonderwijs of...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT