3 DECEMBER 2020. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009 betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/10500-10650 MHz

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Algemeen

Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, heeft tot doel voldoende grote blokken in de band 3400-3600 MHz te reorganiseren om de toekomstige uitrol van 5G te vergemakkelijken.

Na de liberalisering van de Belgische telecommunicatiemarkt in 1998 hadden talrijke spelers hun interesse betoond voor vaste lokale radioverbindingen. Gezien de interesse van de markt werd een regelgevend kader uitgewerkt om de vaste lokale radioverbindingen in bepaalde frequentiebanden te introduceren, waaronder de band 3400-3600 MHz in 2000. Datzelfde jaar werd een eerste gunningsprocedure georganiseerd voor de band 3400-3600 MHz en er werden vergunningen toegewezen aan Formus Communications Belgium en Winstar Communications. Deze twee operatoren hebben nooit een netwerk aangelegd, wat geleid heeft tot de intrekking van de twee vergunningen.

In 2004 werd een tweede gunningsprocedure georganiseerd voor de band 3400-3600 MHz en er werden vergunningen toegewezen aan Clearwire Belgium (in 2012 is Clearwire Belgium b.lite geworden) en Mac Telecom.

In 2008 heeft de Europese Commissie Beschikking 2008/411/EG betreffende de harmonisering van de 3400 - 3800 MHz-frequentieband voor terrestrische systemen die elektronischecommunicatiediensten kunnen verschaffen in de Gemeenschap, aangenomen. Gelet op de beschikking van de Europese Commissie en de toenemende interesse voor de WiMax-technologie was het noodzakelijk geworden om het regelgevingskader in verband met de 3400-3600 MHz-band te wijzigen. De 3400-3600 MHz-band was immers de voornaamste frequentieband voor de invoering van de WiMax-technologie in Europa. Het koninklijk besluit van 24 maart 2009 betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500 / 3510-3600 MHz en 10150-10300 / 10500-10650 MHz (hierna "het koninklijk besluit van 24 maart 2009") werd dus aangenomen.

Een derde gunningsprocedure werd georganiseerd voor de band 3400-3600 MHz in 2010 en er werden vergunningen toegewezen aan ZapFi en Gigaweb. De vergunning van ZapFi werd ingetrokken in 2013.

Een vierde gunningsprocedure werd georganiseerd voor de band 3400-3600 MHz in 2015 en er werd een vergunning toegewezen aan Citymesh.

In 2016 werden de gebruiksrechten van b.lite en Mac Telecom overgedragen aan Broadband Belgium en de gebruiksrechten van Gigaweb aan Gridmax.

In 2017 heeft Broadband Belgium zijn gebruiksrechten ingeleverd.

Noch de technologieën van de vaste lokale radioverbindingen begin jaren 2000 noch de WiMax-technologie hebben ooit het verhoopte succes gekend. De band 3400-3600 MHz is dus relatief ondergebruikt sinds 2000.

Twee operatoren beschikken niettemin over gebruiksrechten voor de 3400-3600 MHz-band:

- Citymesh, tot 6 mei 2025;

- Gridmax, tot 6 maart 2021.

Overeenkomstig artikel 54, lid 1, a) van het Europees wetboek voor elektronische communicatie2 moeten de lidstaten uiterlijk 31 december 2020 het gebruik van voldoende grote blokken in de band van 3400-3800 MHz reorganiseren en toestaan, om de uitrol van 5G te vergemakkelijken.

In juli 2018 heeft de Ministerraad een ontwerpbesluit aangenomen dat de voorwaarden bepaalt voor het verkrijgen en uitoefenen van de gebruiksrechten die worden toegekend aan de mobiele operatoren in de frequentieband 3400-3800 MHz. Dit ontwerp bevatte ook bepalingen tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009, onder andere met betrekking tot de reorganisatie van het radionetwerk van de bestaande operatoren om voldoende grote blokken mogelijk te maken in de band 3400-3800 MHz zoals voorgeschreven door artikel 54, lid 1, a) van het Europees wetboek voor elektronische communicatie. Dat ontwerp heeft echter niet het voorwerp uitgemaakt van een akkoord binnen het Overlegcomité.

Om de toekomstige uitrol van 5G in België niet in het gedrang te brengen, is het van fundamenteel belang dat voldoende grote blokken in de band 3400-3800 MHz zo snel mogelijk worden gereorganiseerd. Vandaar worden de bepalingen tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009 uit het ontwerp goedgekeurd door de Ministerraad in juli 2018 in het voorliggende ontwerp opgenomen. Op die manier kan de vereiste reorganisatie (op basis van artikel 54, lid 1, a) van het Europees wetboek voor elektronische communicatie) reeds plaatsvinden in afwachting van de goedkeuring door het Overlegcomité van een nieuwe regeling voor gebruiksrechten in de band 3400-3800 MHz.

Artikelsgewijze bespreking

Artikel 1

Dankzij de wijziging kan de einddatum van de gebruiksrechten van Citymesh en Gridmax op 6 mei 2025 worden afgestemd. In elk geval is het niet langer mogelijk om deze gebruiksrechten na 6 mei 2025 te verlengen.

Er dient te worden opgemerkt dat het door de Ministerraad in juli 2018 aangenomen ontwerp bepaalt dat een blok van 20 MHz wordt voorbehouden aan Citymesh en Gridmax opdat ze de mogelijkheid hebben om hun netwerken na 2025 te blijven gebruiken. In elk geval zullen Citymesh en Gridmax, zoals gelijk welke andere operator, bijkomend spectrum kunnen verkrijgen in de band 3400-3800 MHz in het kader van de toekomstige procedure voor de toekenning van gebruiksrechten.

Artikel 2

Dezelfde twee niet-aaneengrenzende frequentieblokken 3430-3450 MHz en 3530-3550 MHz zijn toegewezen aan Citymesh en Gridmax. Niet-aaneengrenzende blokken zijn noch voor Citymesh en Gridmax, noch voor de toekomstige 5G-operatoren gunstig. De netwerken van Citymesh en Gridmax zullen moeten worden herschikt om slechts één blok van 40 MHz te gebruiken.

Artikel 3

De wijzigingen betreffen de heffingen voor de gebruiksrechten verleend krachtens het koninklijk besluit van 24 maart 2009. Deze wijzigingen willen vermijden dat deze jaarlijkse rechten meer bedragen dan 10.000 euro per MHz.

Artikel 4

Er zullen geen nieuwe toewijzingsprocedures meer zijn overeenkomstig het koninklijk besluit van 24 maart 2009.

Artikel 5

Aangezien er geen nieuwe toewijzingsprocedures meer zullen zijn (door de wijziging aangebracht door artikel 4) dient artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart 2009 te worden aangepast. De nieuwe werkwijze bestaat erin dat het BIPT de lijst van gemeenten waarvoor de gebruiksrechten gelden kan wijzigen.

Artikel 6

Krachtens artikel 18, § 1, tweede lid, 1°, van de wet van 13 juni 2005, gewijzigd door de wet van 27 maart 2014, worden de technische en operationele voorwaarden ter voorkoming van de schadelijke storingen vastgelegd door het BIPT.

Sedert de inwerkingtreding van de wet van 27 maart 2014 houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie heeft de bijlage bij het koninklijk besluit van 24 maart 2009 geen wettelijke grondslag meer.

Artikel 7

Dit artikel behoeft geen commentaar.

Dit zijn, Sire, de voornaamste bepalingen van het besluit dat aan Uwe Majesteit ter goedkeuring wordt voorgelegd.

Ik heb de eer te zijn,

Sire,

Van Uwe Majesteit,

de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,

De Minister van Telecommunicatie

P. DE SUTTER

_______

Nota

  1. Richtlijn 2018/1972/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie.

    RAAD VAN STATE, afdeling Wetgeving, advies 67.529/4 van 29 juni 2020 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009 betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz et 10150-10300/10500-10650 MHz'

    Op 2 juni 2020 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Bestrijding van de sociale fraude, Privacy en Noordzee verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009 betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz et 10150-10300/10500-10650 MHz'.

    Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 29 juni 2020. De kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Anne-Catherine VAN GEERSDAELE, griffier.

    Het verslag is uitgebracht door Anne VAGMAN, eerste auditeur.

    De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET.

    Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 29 juni 2020.

    Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

    Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

    GEDEELTELIJKE NIET-ONTVANKELIJKHEID VAN DE ADVIESAANVRAAG

  2. De ontworpen tekst strekt tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009 `betreffende...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT