29 MAART 2019. - Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de erkenning van competenties. - Erratum

In het Belgisch Staatsblad van 9 mei 2019 pagina 44814-44827 dient de publicatie als nietig beschouwd te worden.

29 MAART 2019. - Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de erkenning van competenties

De Vergadering van de Franse Gemeenschapscommissie heeft aangenomen en Wij, het College, bekrachtigen en verkondigen hetgeen volgt:

Artikel 1. Dit decreet regelt, krachtens artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid als bedoeld in artikel 127 ervan.

Art. 2. Er wordt ingestemd met het samenwerkingsakkoord gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de erkenning van competenties.

Brussel, 29 maart 2019.

De voorzitter

Een Secretaris

De Griffier

Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie:

F. LAANAN,

Voorzitster van het College

D. GOSUIN,

Lid van het College bevoegd voor Opleiding

Samenwerkingsakkoord van 21 maart 2019 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de erkenning van competenties

Gelet op de artikelen 1, 39, 127, 134 en 138 van de Grondwet;

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 92bis, § 1, ingevoegd bij de bijzondere wet van 8 augustus 1988 en gewijzigd bij de bijzondere wetten van 16 juli 1993 en 6 januari 2014;

Gelet op het samenwerkingsakkoord van 24 juli 2003 betreffende de erkenning van competenties op het gebied van de voortgezette beroepsopleiding, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op het decreet II van de Raad van de Franse Gemeenschap van 19 juli 1993 tot toekenning van de uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap aan het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op het decreet II van de Waalse Gewestraad van 22 juli 1993 betreffende de overheveling van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschap van 3 april 2014 betreffende de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie wordt overgedragen;

Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 4 april 2014 betreffende de overdracht van de uitoefening van de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op het decreet van het Waalse Gewest van 11 april 2014 betreffende de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening aan het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie wordt overgedragen;

Gelet op het decreet III van de Vergadering van de Franse Gemeenschapscommissie van 22 juli 1993 tot toekenning van de uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap aan het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;

Overwegende het samenwerkingsakkoord betreffende de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en het toezicht op het "Institut de Formation permanente pour les classes moyennes et les petites et moyennes entreprises" (Instituut voor permanente vorming voor de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen), gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest;

Overwegende het samenwerkingsakkoord van 26 februari 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting en het beheer van een "Cadre francophone des certifications", afgekort "C.F.C." (Franstalig certificeringskader) ;

Overwegende het samenwerkingsakkoord van 29 oktober 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de Franstalige dienst voor beroepen en kwalificaties (Service francophone des Métiers et des Qualifications, afgekort "SFMQ");

Overwegende de wet van 17 juli 2013 houdende invoeging van Boek III "Vrijheid van vestiging, dienstverlening en algemene verplichtingen van de ondernemingen", in het Wetboek van economisch recht en houdende invoeging van de definities eigen aan boek III en van de rechtshandhavingsbepalingen eigen aan boek III, in boeken I en XV van het Wetboek van economisch recht;

Overwegende het koninklijk besluit van 31 januari 2006 tot oprichting van het BELAC-accreditatiesysteem van instellingen voor conformiteitsbeoordeling;

Overwegende de adviezen van de Raad van State 64.730/2, 64.769/2 en 64.752/2 van 9 januari 2019;

Gelet op de beraadslaging van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 28 februari 2019;

Gelet op de beraadslaging van de Waalse Regering van 14 maart 2019;

Gelet op de beraadslaging van de Franse Gemeenschapsregering van 20 maart 2019;

Overwegende dat de overheden een globale strategie voor de levenslange vorming dienen uit te stippelen gebaseerd op uitgebalanceerde burgeremancipatie- en inzetbaarheidsbeginselen;

Overwegende dat die strategie wordt uitgewerkt om iedereen in de kennismaatschappij te integreren, om de toegang tot of voortzetting van het dienstverband en derhalve het economisch en maatschappelijk welzijn van iedereen te garanderen;

Overwegende dat de deelname aan de kennismaatschappij inhoudt dat verworven competenties in de maatschappij kunnen worden gevaloriseerd;

Overwegende dat sommige personen competenties hebben verworven door middel van werkervaring, onderwijs, beroepsopleiding of levenservaring, maar niet beschikken over diploma's of beroepskwalificaties die de erkenning daarvan formaliseren, hetgeen hun economische, sociale en culturele participatie hindert en dus een factor van uitsluiting van de arbeidsmarkt of zelfs van sociale uitsluiting is;

Overwegende dat de overheden, die moeten bijdragen tot de invoering van een rechtvaardige en billijke maatschappij, er om die reden voor moeten zorgen dat die competenties kunnen worden gevaloriseerd;

Overwegende dat iedereen loopbaanperspectieven moet worden aangeboden of in de werksfeer moet kunnen evolueren op grond van een door allen gedeelde erkenning van de waarde die zij in de loop van hun beroepstraject hebben verworven;

Overwegende de Aanbeveling van de Raad van de Europese Unie betreffende de erkenning van niet-formeel en informeel leren, aangenomen op 20 december 2012 en de definitie van validatie als "een procedure waarmee een erkende instantie bevestigt dat de betrokken persoon leerresultaten heeft verworven die aan een relevante norm voldoen; zij bestaat uit vier fasen: identificatie - door middel van een gesprek - van relevante ervaringen van een persoon; documentatie om de ervaringen van de betrokkene zichtbaar te maken; een formele beoordeling van deze ervaringen en certificatie van de resultaten van de beoordeling, die kan leiden tot een gedeeltelijke of volledige kwalificatie";

Overwegende dat de federale overheid overeenkomstig de programmawet van 30 december 2001 een recht van de werknemer op de competentiebalans heeft ingesteld en dat de instrumenten voor de uitoefening van dat recht bijgevolg in de Gewesten en de Gemeenschappen dienen te worden gecreëerd;

Overwegende het instellen door de federale overheid van een "individuele opleidingsrekening" overeenkomstig artikel 3 van het koninklijk besluit van 5 december 2017 houdende uitvoering van afdeling 1 van hoofdstuk 2 van de wet van 5 maart 2017 betreffende werkbaar en wendbaar werk;

Overwegende dat een erkenningsprocedure het recht van de werknemer op de competentiebalans en op de individuele opleidingsrekening, alsook op de diensten van de overheidsdiensten voor werkgelegenheid aanvult en erin bestaat om, met het oog op het beheer van de competenties op de arbeidsmarkt, de competenties van werkzoekenden en werknemers door te lichten, te vergelijken met het professionele project, met de zoektocht naar werk of het opleidingsproject van die laatste;

Overwegende dat de referentiemodellen voor de erkenning van de competenties, gebundeld in het Répertoire opérationnel des Métiers et des Emplois en de Franstalige dienst voor beroepen en kwalificaties (SFMQ), in samenwerking met de overheidsdiensten voor werkgelegenheid en de sociale partners, moeten worden gecoördineerd met de referentiemodellen voor beroepen en kwalificaties in een Europese, federale, gemeenschaps- en gewestelijke optiek;

Overwegende in het algemeen dat de erkenning van competenties, werkgelegenheid, onderwijs, beroepsopleiding en economie op elkaar moeten worden afgestemd om de op de arbeidsmarkt verworven competenties te valoriseren, de arbeidstrajecten of de zoektocht naar werk te faciliteren, de hervatting van studies of opleidingen (en in het bijzonder de toegang tot onderwijs- en beroepskwalificaties) mogelijk te maken, en de professionele identiteit en de eigenwaarde van de houders van een competentiebewijs te versterken;

Overwegende de nood aan modernisering van het eerste samenwerkingsakkoord betreffende de erkenning van competenties op het gebied van de voortgezette beroepsopleiding, op 24 juli 2003 gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewet en de Franse Gemeenschapscommissie op basis van de lessen die de contracterende partijen getrokken hebben uit vijftien jaar ontwikkeling van het ingevoerde mechanisme;

Overwegende dat het daarom van essentieel belang is dat een transparante, strikte en kwalitatief hoogstaande procedure voor de erkenning van competenties op basis van een gemeenschappelijke methode, die kan leiden tot certificering, met rechtsgevolgen, notoriëteitseffecten en onderhandelde effecten, gebaseerd is op een samenwerkingsovereenkomst tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;

Overwegende tot slot dat de totstandkoming van notoriëteitseffecten en onderhandelde effecten veronderstelt dat de sociale gesprekspartners een dergelijke procedure goedkeuren;

...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT