29 MAART 2019. - Decreet betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie (1)

Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt:

Decreet betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1. Dit decreet regelt een gemeenschaps- en gewestaangelegenheid.

Art. 2. In dit decreet wordt verstaan onder:

  1. dienstverlener: de natuurlijke persoon met ondernemingsnummer of de rechtspersoon die dienstverlening tot doel heeft;

  2. dienstverlening: de dienstverlening op het vlak van opleiding en vorming, begeleiding, arbeidsbemiddeling, competentieontwikkeling en adviesverstrekking aan burgers, ondernemingen en derden-organisaties;

  3. adviescommissie: de adviescommissie, vermeld in hoofdstuk 5.

    HOOFDSTUK 2. - Toepassingsgebied

    Art. 3. Dit decreet is van toepassing op dienstverleners die een dienstverlening verrichten in het kader van werkgelegenheidsbeleid, professionele vorming en de sociale economie en daarvoor vanuit het beleidsdomein Werk en Sociale Economie een financiering, subsidie of een andere vorm van ondersteuning ontvangen.

    De Vlaamse Regering keurt een lijst goed met maatregelen die onder het toepassingsgebied vallen.

    HOOFDSTUK 3. - Registratie van de dienstverlener

    Art. 4. Om de dienstverlening, vermeld in artikel 3, te verrichten, moet de dienstverlener geregistreerd zijn.

    Een dienstverlener wordt geregistreerd als hij aantoont dat hij voldoet aan de minimale kwaliteitsvoorwaarden op het vlak van klantgerichtheid, personeelsbeheer en financieel beheer.

    De Vlaamse Regering bepaalt de minimale kwaliteitsvoorwaarden nader.

    Art. 5. In dit artikel wordt verstaan onder:

  4. kwaliteitsbewijs: een bewijs dat is uitgereikt door een onafhankelijke organisatie waaruit blijkt dat de dienstverlener voldoet aan de minimale kwaliteitsvoorwaarden, vermeld in artikel 4, tweede lid, op het vlak van klantgerichtheid, personeelsbeheer en financieel beheer;

  5. goedkeuringsbewijs: het bewijs dat is uitgereikt door een door de Vlaamse Regering aangeduide dienst en dat stelt dat de dienstverlener voldoet aan de minimale kwaliteitsvoorwaarden, vermeld in artikel 4, tweede lid.

    De dienstverlener voldoet aan de minimale kwaliteitsvoorwaarden, vermeld in artikel 4, tweede lid, als hij zich in een van onderstaande gevallen bevindt:

  6. hij beschikt over het kwaliteitsbewijs, vermeld in het eerste lid, 1° ;

  7. hij voldoet aan de kwaliteitsvoorwaarden van een wettelijk kwaliteitssysteem ingericht door een overheid, dat in overeenstemming is met de minimale kwaliteitsvoorwaarden, vermeld in artikel 4, tweede lid;

  8. hij beschikt over het goedkeuringsbewijs, vermeld in het eerste lid, 2°.

    De Vlaamse Regering stelt de kwaliteitsbewijzen vast en bepaalt de procedure voor het aanvaarden van kwaliteitsbewijzen.

    De Vlaamse Regering bepaalt welke wettelijke kwaliteitssystemen van overheden, vermeld in het tweede lid, 2°, in overeenstemming zijn met de minimale kwaliteitsvoorwaarden.

    De Vlaamse Regering bepaalt voor het goedkeuringsbewijs:

  9. de geldigheidsduur;

  10. de aanvraagprocedure;

  11. de toepassingstermijn van artikel 5, tweede lid, 3°.

    Art. 6. De dienstverlener die overeenkomstig dit decreet en de uitvoeringsbesluiten een dienstverlening...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT