29 JULI 2019. - Koninklijk besluit houdende maatregelen inzake spoorvervoer ter verlaging van de kosten van de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Dit koninklijk besluit strekt tot gedeeltelijke omzetting van de richtlijn 2014/61 van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 inzake de maatregelen ter verlaging van de kosten van de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid, door de beheerders van fysieke infrastructuur voor het spoorwegvervoer, in het koninklijk besluit "netwerkexploitant" genoemd, de mogelijkheid te bieden aan de operatoren van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid toegang te verlenen tot die infrastructuur.

Om de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid te bevorderen, streeft de richtlijn ernaar de kosten van de aanleg van die netwerken te verlagen door het gezamenlijke gebruik van bestaande fysieke infrastructuur aan te moedigen.

Commentaar per artikel

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1

Dit artikel geeft aan dat het gaat over een gedeeltelijke omzetting van de richtlijn 2014/61 van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 inzake de maatregelen ter verlaging van de kosten van de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid.

In bijlage bij dit verslag worden de omzettingstabellen gevoegd.

HOOFDSTUK 2. - Toepassingsgebied en definities

Artikel 2

Dit artikel behoeft geen commentaar.

Artikel 3

Dit artikel definieert enkele begrippen.

Met fysieke infrastructuur wordt enkel de passieve infrastructuur bedoeld. Actieve infrastructuur, zoals kabels, met inbegrip van ongebruikte glasvezels (dark fibre), wordt uitdrukkelijk uitgesloten uit de definitie.

HOOFDSTUK 3. - Toegang tot en transparantie van fysieke infrastructuur

Artikel 4

Overeenkomstig artikel 3 van de richtlijn voorziet dit artikel dat aanbieders van elektronische-communicatienetwerken om toegang kunnen verzoeken tot fysieke infrastructuur.

In geval van verzoek om toegang, moet de netwerkexploitant gedeeld gebruik van zijn infrastructuur aanbieden onder billijke en redelijke eisen en voorwaarden, die ook voor de prijs gelden, tenzij toegang op grond van objectieve redenen kan worden geweigerd.

De weigering wordt gemotiveerd. De lijst met weigeringsgronden van artikel 4, § 3 is niet exhaustief.

Toegang kan bijvoorbeeld geweigerd worden wanneer de netwerkexploitant al wholesaletoegang verleent tot fysieke infrastructuur die voldoet aan de behoeften van de om toegang verzoekende partij. Toegang tot de onderliggende fysieke infrastructuur kan in dat geval negatieve economische gevolgen hebben en leiden tot inefficiënte dubbele netwerkelementen.

De weigering op grond van "de integriteit en veiligheid van de fysieke infrastructuur, onder andere van kritieke infrastructuur" omvat onder andere het risico op ernstige verstoring van primaire diensten die via dezelfde fysieke infrastructuur worden verstrekt.

Het begrip "kritieke infrastructuur" is niet beperkt tot kritieke infrastructuren zoals bedoeld in de wet van 1 juli 2011 betreffende de beveiliging en de bescherming van de kritieke infrastructuren.

Partijen hebben het recht om hun geschillen te laten beslechten door de instantie voor geschillenbeslechting inzake netwerkinfrastructuren.

Artikel 5

Dit artikel voorziet in de omzetting van artikel 4 van de richtlijn.

Om de aanleg van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid doelmatig te kunnen plannen en ervoor te zorgen dat optimaal gebruik wordt gemaakt van bestaande infrastructuur, moeten ondernemingen die openbare communicatienetwerken aanbieden toegang hebben tot minimuminformatie over fysieke infrastructuur die beschikbaar is in het gebied waar zij hun netwerk willen uitrollen.

Een netwerkexploitant kan toegang tot minimuminformatie op grond van bepaalde redenen beperken mits motivering. Eén van de redenen op grond waarvan toegang tot minimuminformatie kan worden beperkt is de veiligheid en integriteit van de fysieke infrastructuur, waarin het risico op ernstige verstoring van primaire diensten die via dezelfde fysieke infrastructuur worden verstrekt, is begrepen.

Op specifiek, schriftelijk en redelijk verzoek verleent de netwerkexploitant toelating tot inspecties ter plaatse van specifieke elementen van zijn fysieke infrastructuur.

Partijen hebben het recht om hun geschillen te laten beslechten door de instantie voor geschillenbeslechting inzake netwerk-infrastructuren.

HOOFDSTUK 4. - Coördinatie van civiele werken en transparantie betreffende geplande civiele werken

Artikel 6

Dit artikel voorziet in de omzetting van artikel 5 van de richtlijn en bepaalt dat de netwerkexploitant het recht heeft om met ondernemingen die elektronische-communicatienetwerken aanbieden, te onderhandelen over overeenkomsten met betrekking tot de coördinatie van civiele werken.

Bij geheel of gedeeltelijk met overheidsgeld gefinancierde civiele werken dient de netwerkexploitant die civiele werken in kwestie uitvoert, rechtstreeks of onrechtstreeks, bijvoorbeeld via een onderaannemer, met inachtneming van evenredige, niet-discriminerende en transparante voorwaarden, in te gaan op verzoeken tot coördinatie van de aanleg van elementen van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid, mits is voldaan aan de drie voorwaarden van paragraaf 2.

De coördinatie van werken tot aanleg van elementen van elektronische-communicatienetwerken met hoge snelheid mag geen negatieve gevolgen hebben voor het primaire doel van de met overheidsgeld gefinancierde civiele werken en er moet...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT