29 JULI 2015. - Ordonnantie tot invoering van een kilometerheffing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor zware voertuigen bedoeld of gebruikt voor het vervoer van goederen over de weg, ter vervanging van het Eurovignet (1)

Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Executieve, bekrachtigen, het geen volgt :

HOOFDSTUK I. - Inleidende bepalingen

Artikel 1. Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2. Deze ordonnantie voorziet in de omzetting van de Richtlijn 1999/62/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 1999 betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen, zoals gewijzigd door de Richtlijn 2006/38/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2006 en Richtlijn 2011/76/EU van het Europees Parlement en de Raad van 27 september 2011.

Deze ordonnantie voorziet eveneens in de gedeeltelijke omzetting van de Richtlijn 2004/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in de Gemeenschap.

Art. 3. In deze ordonnantie wordt verstaan onder :

  1. belastingplichtige : iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon in wiens hoofde een kilometerheffing, als bedoeld in 9°, wordt geheven;

  2. dienstverlener : elke door een tolheffende instantie op haar tolgebied toegelaten juridische entiteit die een dienst aanbiedt van facturatie aan gebruikers, inning en afdracht aan de gewesten, van de kilometerheffing op basis van door een elektronische registratievoorziening geregistreerde gegevens;

  3. dienstverleningsovereenkomst : de overeenkomst tussen de houder van een voertuig en een dienstverlener naar zijn keuze, die voorafgaand aan het gebruik van enige weg voor dat voertuig moet worden afgesloten;

  4. elektronische registratievoorziening : de elektronische boordapparatuur bestemd voor de plaatsbepaling van het voertuig waarin de boordapparatuur is geplaatst en die, al dan niet met behulp van elektronische apparatuur op afstand, data uitwisselt om te komen tot de registratie van afgelegde kilometers, evenals tot de berekening van de kilometerheffing op deze geregistreerde afstand;

  5. EURO-emissieklasse : de klasse gedefinieerd op basis van emissiegrenswaarden, zoals omschreven in Bijlage 0 van Richtlijn 1999/62/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 1999 betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen;

  6. fiscale administratie : het Bestuur van de Gewestelijke Fiscaliteit van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

  7. gegarandeerd betaalmiddel : betaalmiddel waarmee de dienstverlener de kilometerheffing en, in voorkomend geval, de aan de houder van het voertuig gefactureerde inningskosten op eerste verzoek kan innen, zonder verdere toelating van de houder van het voertuig en zonder dat deze de betaling, die met het betaalmiddel werd verricht, kan annuleren;

  8. kilometer : elke afstand, uitgedrukt in aantal kilometer, afgerond op het hogere of lagere duizendste naargelang het cijfer van de tienduizendsten al dan niet 5 bereikt;

  9. kilometerheffing : de belasting die geheven wordt conform de bepalingen van deze ordonnantie;

  10. ordonnantie van 21 december 2012 : de ordonnantie van 21 december 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

  11. samenwerkingsakkoord van 31 januari 2014 : het samenwerkingsakkoord van 31 januari 2014 tussen het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende de invoering van de kilometerheffing op het grondgebied van de drie gewesten en tot oprichting van een publiekrechtelijk vormgegeven Interregionaal Samenwerkingsverband Viapass onder de vorm van een gemeenschappelijke instelling zoals bedoeld in artikel 92bis, § 1, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;

  12. tolgebied : een deel van het wegennet met inbegrip van structuren zoals een tunnel, een brug, of een veerboot, waarvoor door een tolheffende instantie kilometerheffing wordt geïnd of waarop kilometerheffing kan geïnd worden maar het tarief nul eurocent bedraagt;

  13. single service provider : dienstverlener waarmee in uitvoering van de overeenkomst betreffende de gezamenlijke uitvoering van werken, leveringen of diensten, in de zin van artikel 19 van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, een DBFMO-overeenkomst wordt gesloten en die, onder zijn verantwoordelijkheid de vaste en mobiele handhavingsapparatuur ter beschikking stelt aan de met de handhaving van de kilometerheffing belaste gewesten;

  14. tolgebiedverklaring : verklaring waarmee een tolheffende instantie de algemene voorwaarden bepaalt, vermeld in artikel 5, 2°, van de Europese Beschikking 2009/750/EG van de Commissie van 6 oktober 2009 tot definiëring van de Europese elektronische tolheffingsdienst en de bijhorende technische onderdelen, en waaraan de dienstverleners moeten voldoen om toegang tot het betrokken tolgebied te verkrijgen;

  15. tolheffende instantie : het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

  16. Viapass : het publiekrechtelijk vormgegeven Interregionaal Samenwerkingsverband onder de vorm van een gemeenschappelijke instelling zoals bedoeld in artikel 92bis, § 1, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, vermeld in artikel 18 van het samenwerkingsakkoord van 31 januari 2014;

  17. voertuig : een motorvoertuig of een samenstel van voertuigen, bedoeld of gebruikt, al dan niet uitsluitend, voor het vervoer over de weg van goederen en waarvan het maximaal toegestane totaalgewicht meer dan 3,5 ton bedraagt;

  18. weg : de landwegenis en haar aanhorigheden;

  19. niet-geconcedeerde weg : de weg of het gedeelte van de weg waarvan het beheer niet in concessie is gegeven;

  20. tariefzone : een begrensd wegsegment met een vast begin- en eindpunt waarop bij gebruik in een welbepaalde rijrichting op elk moment een eenduidig bepaald en afstandsgerelateerd tarief Tz van toepassing is;

  21. DBFMO-overeenkomst : de overeenkomst die door Viapass, optredende in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en, gebeurlijk, hun concessiehouders, in uitvoering van de samenvoegingsovereenkomst wordt gesloten met de single service provider;

  22. samenvoegingsovereenkomst : de overeenkomst betreffende de realisatie van een gezamenlijke opdracht in de zin van artikel 19 van wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, gesloten tussen het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en SOFICO.

  23. elektrisch voertuig : een motorvoertuig, zoals bedoeld in artikel 3, 17°, van deze ordonnantie, uitgerust met een aandrijving die bestaat uit ten minste één niet-perifere elektromotor als energieomzetter met een elektrisch oplaadbaar energieopslagsysteem, dat extern kan worden opgeladen.

    HOOFDSTUK II. - Kilometerheffing

    Afdeling 1. - Algemeen

    Art. 4. Er is een kilometerheffing verschuldigd op het gebruik dat een voertuig maakt van een niet-geconcedeerde weg.

    Afdeling 2. - Belastingplichtige

    Art. 5. § 1. De belastingplichtige is de houder van het voertuig. De houder van het voertuig is degene, hetzij :

  24. op wiens naam het kenteken van het voertuig is ingeschreven bij de overheid die belast is met de inschrijving van de voertuigen;

  25. op wiens naam het kenteken van het voertuig is ingeschreven bij het buitenlands geldende equivalent van de overheid die belast is met de inschrijving van de voertuigen;

  26. die het voertuig waarvoor geen kenteken is ingeschreven bij de overheid die belast is met de inschrijving van de voertuigen of zijn equivalent in het buitenland, feitelijk ter beschikking heeft.

    Voor de toepassing van het eerste lid wordt, in geval van een samenstel van voertuigen, het kenteken van het motorvoertuig bedoeld.

    § 2. In geval van niet-betaling door de houder van het voertuig, is degene die het voertuig feitelijk ter beschikking heeft hoofdelijk gehouden tot betaling van de kilometerheffing en van de administratieve geldboeten, onder voorbehoud van zijn verhaal tegen de houder van het voertuig.

    § 3. In afwijking van paragraaf 1, eerste lid, 1° en 2°, kan de houder van het voertuig, indien het voertuig door de houder ervan bestendig of gewoonlijk ter beschikking is gesteld van een derde door verhuur, leasing of enige andere overeenkomst, die derde na hun gezamenlijk akkoord, aanduiden als de houder van het voertuig. De initiële houder van het voertuig blijft solidair aansprakelijk voor de goede uitvoering van de verplichtingen van de voormelde derde.

    De Regering kan bij besluit de voorwaarden, beperkingen en nadere regels van deze mogelijkheid bepalen.

    § 4. Voor de toepassing van dit artikel wordt de bestuurder van het voertuig beschouwd als een persoon die het voertuig feitelijk ter beschikking heeft.

    Afdeling 3. - Belastbare grondslag

    Art. 6. De heffing wordt vastgesteld op basis van het aantal kilometers die door een voertuig worden afgelegd en geregistreerd conform artikel 13.

    Afdeling 4. - Berekening van de belasting

    Art. 7. De heffing wordt vastgesteld met toepassing van onderstaande formule :

    Σz = Tz * Kz

    waarbij :

  27. Tz = het tarief van toepassing in een bepaalde tariefzone voor kilometers afgelegd in een welbepaalde rijrichting, op een welbepaald moment, uitgedrukt in eurocent per kilometer;

  28. Kz = het aan te rekenen aantal kilometers afgelegd in elk dezer tariefzones.

    Art. 8. Het aan te rekenen aantal kilometers Kz, vermeld in artikel 7, wordt bepaald volgens volgende formule :

    Kz = KM * (100 % - Corr)

    waarbij :

  29. KM = het aantal geregistreerde kilometers in de betreffende tariefzone waar op dat ogenblik een tarief Tz van toepassing is, gedurende een bepaalde kalenderdag;

  30. Corr = een correctiefactor, gelijk aan 1,5 %;

  31. z = de onderscheiden tariefzones zoals gedefinieerd in artikel 3, 20°.

    Gezien het tarief Tz mogelijk kan variëren in de tijd en per rijrichting zal Kz voor elke tijdens het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT