28 JANUARI 2016. - Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord gesloten op 29 oktober 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de `Service francophonedes Métiers et des Qualifications' (Franstalige Dienst voor beroepen en kwalificaties, afgekort 'SFMQ'

De Vergadering van de Franse Gemeenschapscommissie heeft aangenomen en Wij, het College, bekrachtigen en verkondigen hetgeen volgt :

Artikel 1. Dit decreet regelt, krachtens artikel 138 van de Grondwet, een materie die bedoeld wordt in de artikelen 127 en 128 hiervan.

Art. 2. Er wordt ingestemd met het samenwerkingsakkoord gesloten op 29 oktober 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de `Service francophone des Métiers et des Qualifications', afgekort "SFMQ".

Bijlage

Samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de `Service francophone des Métiers et des Qualifications' (afgekort SFMQ)

Gelet op de artikelen 1, 39, 127, 128, 134 en 138 van de Grondwet;

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, in het bijzonder artikel 92bis, § 1, ingevoegd bij de bijzondere wet van 8 augustus 1988 en gewijzigd door de bijzondere wet van 16 juli 1993;

Gelet op decreet II van de Raad van de Franse Gemeenschap van 19 juli 1993 tot toekenning van de uitoefening van bepaalde bevoegdheden van de Franse Gemeenschap aan het Waals Gewest en aan de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op decreet II van de Conseil régional wallon van 22 juli 1993 tot toekenning van de uitoefening van bepaalde bevoegdheden van de Franse Gemeenschap aan het Waals Gewest en aan de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op decreet III van de Franse Gemeenschapscommissie van 22 juli 1993 1993 tot toekenning van de uitoefening van bepaalde bevoegdheden van de Franse Gemeenschap aan de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op de wil van het Waalse Marshall-Plan 4.0 om het menselijk kapitaal te bevorderen en om een opleidings- en oriëntatiebeleid te steunen met het oog op de versterking van de tewerkstellingsmogelijkheden, in samenwerking met de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap;

Gelet op de wil van de Franse Gemeenschapscommissie om voorrang te geven aan de ontwikkeling van opleidingsprofielen, in samenhang met het gekruist beleid tewerkstelling-opleiding;

Gelet op de aanbeveling van het Europees Parlement en van de Raad van 23 april 2008 tot vaststelling van een Europees kwalificatiekader voor een leven lang leren;

Gelet op de aanbeveling van het Europees Parlement en van de Raad van 18 april 2009 betreffende de invoering van het Europees systeem van studiepuntenoverdracht voor beroepsonderwijs en -opleiding (ECVET);

Gelet op de aanbeveling van het Europees Parlement en van de Raad van 18 april 2009 betreffende tot vaststelling van een Europees referentiekader voor kwaliteitsborging in beroepsonderwijs en -opleiding (CERAQ-EQAVET);

Gelet op het samenwerkingsakkoord, gesloten op 20 maart 2014 tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de uitvoering van regio's voor Kwalificerend Onderwijs - Vorming - Arbeidsmarkt;

Gelet op het samenwerkingsakkoord gesloten op 26 februari 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de vaststelling en het beheer van een Franstalig kwalificatiekader voor een levenslange opvoeding en vorming, afgekort « C.F.C. »;

Gelet op de noodzaak om de banden te versterken tussen de wereld van de arbeid en de professionals van de Vorming en het Kwalificerend Onderwijs;

Overwegende dat het beroep de referentie moet blijven om de leerling en de cursist een zo volledig mogelijk kwalificerend studie- en opleidingsprogramma te bieden;

Gelet op de wil om het Kwalificerend Onderwijs, de Beroepsopleiding en het Consortium validatie vaardigheden met een gezamenlijke taal en gezamenlijke referenties uit te rusten;

Overwegende dat het fundamenteel is het levenslang leren voor de burger te vergemakkelijken door een grotere leesbaarheid en samenhang in het opleidingsparkoers te garanderen, zowel in Franstalig België als in Europa;

Overwegende dat de actoren uit het Kwalificerend Onderwijs, de Beroepsopleiding en het Consortium Validatie Vaardigheden het in rekening nemen van de verworvenheden van de cursist zullen kunnen garanderen en hem de mogelijkheid kunnen bieden zijn opleidingsparkoers zonder onderbreking voort te zetten, zowel in België als in Europa;

Overwegende dat die gezamenlijke referenties het de actoren uit het Kwalificerend Onderwijs, de Beroepsopleiding en het Consortium Validatie Vaardigheden mogelijk zullen maken onderwijsprogramma's te ontwikkelen, evenals aan hun opdrachten, structuren en eigen middelen aangepaste referentiesystemen voor de vorming of de validatie van vaardigheden; dat die gezamenlijke referenties ook tot de ontwikkeling van een geharmoniseerd systeem in alle Gewesten en Gemeenschappen zullen bijdragen;

De Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door haar Regering in de persoon van haar Minister-President, de heer Rudy Demotte, in de persoon van haar Vice-Presidente en Minister van Onderwijs, Cultuur en Kinderwelzijn, Mevr. Joëlle Milquet, en in de persoon van haar Minister van Onderwijs voor Sociale Promotie, Mevr. Isabelle Simonis.

Het Waalse Gewest, vertegenwoordigd door zijn Regering in de persoon van haar Minister-President, de heer Paul Magnette, en in de persoon van haar Minister van Tewerkstelling en Vorming, Mevr. Eliane Tillieux,

en

de Franse Gemeenschapscommissie, vertegenwoordigd door haar College in de persoon van haar Voorzitster, mevrouw Fadila Laanan en in de persoon van de Minister bevoegd voor de Beroepsopleiding, de heer Didier Gosuin.

Hieronder deelgenoten in het akkoord genoemd, zijn overeengekomen het samenwerkingsakkoord van 27 maart 2009 betreffende de oprichting van de "Service francophone des Métiers et des Qualifications" op te heffen en te vervangen door een nieuw samenwerkingsakkoord, luidend als volgt :

HOOFDSTUK I. - Begripsomschrijving en toepassingsgebied

Artikel 1

De actoren uit het Kwalificerend Onderwijs, de Beroepsopleiding en het Consortium Validatie Vaardigheden gebruiken een gemeenschappelijke taal waarvan de fundamentele begrippen die hun activiteiten bepalen, als volgt worden omschreven :

  1. "Kwalificerend onderwijs" : gewoon secundair onderwijs, gespecialiseerd onderwijs van vormen 3 en 4, secundair onderwijs van sociale bevordering;

  2. "beroep" : samenhangend geheel van beroepsactiviteiten, uitgevoerd door een persoon in het kader van een productieproces;

  3. "Cluster van beroepen" : gestructureerde opsomming van de reeks beroepen die verbonden worden door éénzelfde type productie en diensten die het bereik van een beroep nader trachten te bepalen ten opzichte van verwante beroepen, die de eventuele raakvlakken tussen beroepen trachten te bepalen, die de beroepen in de cluster hiërarchisch trachten te rangschikken in functie van de verschillende criteria (relatieve zelfstandigheid, complexiteit van de activiteiten en contexten, intersectorale aspecten...), die een zone van beroepsmobiliteit trachten af te bakenen en de onderwijs- en opleidingsoperatoren toelaten om vooruit te lopen op de opleidingstrajecten; in de cluster wordt ook de stengel aangegeven waarmee het beroep vastgeklonken is aan het Operationeel Repertorium van Beroepen en Functies (ROME V3), gemeenschappelijk repertorium met de andere regio's van België, Frankrijk en het Groothertogdom Luxemburg;

  4. "Vak-referentielijst" : het document waarin het beroep in termen van verwachte producties, opdrachten en diensten, omschreven wordt, waarin de aansluiting op verwante beroepen op vlak van verantwoordelijkheid en specialisatie opgelijst zijn; het herneemt de benaming van het beroep en de synonieme betekenisdragers, evenals de vertaling van de benaming van het beoogde beroep in het Nederlands, het Duits en het Engels;

  5. "referentielijst van de vaardigheden" : het document dat de sleutelactiviteiten van het beoogde beroep en de daaraan verbonden beroepsvaardigheden oplijst;

  6. "Vakprofiel" : het document waarin hernomen wordt :

    1. de cluster van beroepen waarin het beoogde beroep ingebed is;

    2. de vak-referentielijst;

    3. de referentielijst van de vaardigheden;

  7. "Vormingsprofiel" : het document dat de eenheden van leerresultaten verbonden aan de beroepssleutelactiviteiten omschrijft, dat eveneens is samengesteld uit een evaluatieprofiel en een uitrustingsprofiel; het vormingsprofiel herneemt ook een vertaling van de benaming van het beoogde beroep in het Nederlands, het Duits en het Engels;

  8. "Leerresultaten" : de uiteenzetting van hetgeen de cursist weet, begrijpt en in staat is te realiseren aan het einde van een leerproces;

  9. "Eenheid leerresultaat" : het samenhangend geheel van leerresultaten dat geëvalueerd of gevalideerd kan worden;

  10. "Sleutelactiviteiten" : de noodzakelijke activiteiten voor het vervullen van de opdrachten die de werknemer in het kader van zijn vak worden toevertrouwd (ze beantwoorden over het algemeen aan de diensten die van de werknemer verwacht worden);

  11. "Evaluatieprofiel" : het profiel dat voor elke leereenheid een evaluatiekader bepaalt waarbij de elementen verstrekt worden, nodig voor de opstelling van proeven (evaluatiesituatie, taken, uitvoeringsvoorwaarden...) en evaluatieroosters (criteria, globaliserende indicatoren, slaagvoorwaarden); dat kader bepaalt dus voor elke leereenheid de gemeenschappelijke kenmerken voor de proeven uitgewerkt door de verschillende operatoren uit het onderwijs, het opleidings- en het valideringswezen;

  12. "Uitrustingsprofiel" : het profiel dat de uitrusting en de infrastructuur bepaalt die voldoende zijn voor de uitvoering van het opleidingsprofiel in een opleidings- en onderwijsperspectief. De uitrusting kan ofwel op school ofwel in het opleidingscentrum of bij een partner geplaatst worden, en meer bepaald, in een kenniscentrum, een referentiecentrum of in een centrum voor geavanceerde technologieën, een bedrijf;

  13. "Bevoegde overheid" : de overheden die certificeringen uitreiken voor erkende en gevalideerde opleidingen door openbare overheden, namelijk de openbare...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT