26 JANUARI 2018. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 betreffende het administratief statuut van het ambulancepersoneel van de hulpverleningszones dat geen brandweerman is

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het ontwerp van besluit waarvan ik de eer heb het ter ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen beoogt de uitvoering van artikel 106 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele veiligheid.

De toepassing van het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 betreffende het administratief statuut van het ambulancepersoneel van de hulpverleningszones dat geen brandweerman is, heeft aangetoond dat het noodzakelijk is de tekst op een aantal punten aan te passen.

Artikel 1

Dit artikel strekt ertoe de deelname aan het bevorderingsexamen onder de diensttijd van de vrijwilligers te brengen. Voor het beroepspersoneel wordt dit geregeld in artikel 15 dat artikel 30 van het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 wijzigt.

Artikel 2

Dit artikel voegt toe dat de raad ook kan kiezen om een vacature in te vullen door een procedure van overgang van het brandweerpersoneel naar het ambulancepersoneel, of omgekeerd. Deze overgang wordt uitgewerkt in het koninklijk besluit van 26 januari 2018 betreffende de overgang van het operationeel personeel van de hulpverleningszones van het brandweerpersoneel naar het ambulancepersoneel en vice versa.

Artikel 3

Dit artikel regelt de hiërarchie ingeval van gelijke graadanciënniteit.

Artikel 4

Dit artikel strekt ertoe rekening te houden met personeelsleden die werken in een gemiddelde arbeidsduurregeling van meer dan 38 uur per week (uitdovend systeem). In dergelijk geval moeten de 76 prestatieuren gelezen worden als 10 x 1/5 van de arbeidsregeling per week.

Artikel 5

Dit artikel bevat drie technische verduidelijkingen: ten eerste wordt de termijn voor inschrijving gelijkgesteld op 30 dagen, ten tweede worden de verplichte vermeldingen bij een oproep tot kandidaten zo veel mogelijk gelijk gesteld bij een procedure tot aanwerving of, bevordering, ten derde kan de zone ook een aanwervingsprocedure starten voor de loutere aanleg van een reserve.

Artikel 6

Dit artikel bevat de opheffing van de aanwervingsvoorwaarde om te beschikken over een diploma van niveau C.

Dit artikel bevat een technische verbetering met betrekking tot de inhoud van het vergelijkend examen bij aanwerving. De zone krijgt meer autonomie om de inhoud van de proeven te bepalen. De zone kan kiezen om enkel een interview te doen, of ook nog andere proeven te organiseren. Indien de zone dit wil kunnen de proeven eliminerend zijn, zodanig dat kandidaten die niet slagen voor een eerste proef niet meer kunnen deelnemen aan een volgende proef. Een vergelijkende selectie kan dus meerdere opeenvolgende proeven omvatten waarbij de kandidaat enkel tot de volgende proef wordt toegelaten op voorwaarde dat hij geslaagd is voor de vorige. In dit geval wordt de rangschikking enkel vastgelegd op basis van de resultaten van de proeven die niet eliminerend waren.

Artikel 7

Dit artikel heeft als doel enkel de kandidaten die toegelaten worden tot de stage aan het eliminerend medisch onderzoek te onderwerpen. Dit artikel verplaatst het moment van dit onderzoek naar net voor de indiensttreding en beperkt het onderzoek tot de kandidaten die effectief hun stage starten.

Dit artikel bevat ook een verduidelijking dat de stagiairs die volgens hun graad de leiding van de operaties kunnen nemen, dit slechts kunnen doen voor zover hun theoretische en praktische opleiding dat toelaat.

Artikel 8

Dit artikel bevat een technische verbetering die rekening houdt met het werken in continudienst.

Artikel 9

Dit artikel bevat een verduidelijking dat de stagiairs die volgens hun graad de leiding van de operaties kunnen nemen, dit slechts kunnen doen voor zover hun theoretische en praktische opleiding dat toelaat.

Artikel 10

Dit artikel regelt de samenstelling van de stagecommissie wanneer er geen coördinator hulpverlener-ambulancier (of geen andere dan de stagebegeleider) is in de zone.

Dit artikel bevat eveneens een technische verbetering. De geheime stemming is niet compatibel met de doorslaggevende stem van de voorzitter, is ook niet noodzakelijk en wordt bijgevolg geschrapt.

Artikelen 11 en 12

Deze artikelen vereisen geen commentaar.

Artikel 13

Dit artikel bevat twee technische verduidelijkingen: enerzijds worden de verplichte vermeldingen bij een oproep tot kandidaten zo veel mogelijk gelijk gesteld bij een procedure tot aanwerving of bevordering, anderzijds kan de zone ook een bevorderingsprocedure starten voor de loutere aanleg van een reserve.

Daarnaast wordt niet meer vereist dat een kandidatuur formeel moet gemotiveerd worden.

Artikel 14

Dit artikel bevat een technische verbetering: naar analogie met het aantal beoordelingsniveaus dat bestaat in de evaluatiecycli in de loop van de carrière, worden dezelfde evaluatieniveaus gehanteerd in het kader van de bevorderingsvoorwaarden.

Er wordt ook als voorwaarde voor bevordering toegevoegd dat men geen lopende tuchtsancties mag hebben, m.a.w. alle tuchtsancties moeten doorgehaald zijn.

Artikel 15

In dit artikel wordt verduidelijkt dat de deelname aan het bevorderingsexamen voor de beroepspersoneelsleden onder de arbeidstijd valt. Voor de vrijwilligers wordt dit geregeld in artikel 1 dat artikel 4 van het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 wijzigt.

Er wordt ook toegevoegd dat de laureaten die opgenomen werden in een reserve niet kunnen worden aangesteld door de raad als ze, tijdens of na de bevorderingsprocedure, een tuchtsanctie krijgen die anders is dan de blaam of de berisping.

In afwachting van een eventueel...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT