26 JANUARI 2018. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones en tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 november 2015 betreffende de opleiding van de leden van de openbare hulpdiensten

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het ontwerp van besluit waarvan ik de eer heb het ter ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen beoogt de uitvoering van artikel 106 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele veiligheid.

De toepassing van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones sedert 1 januari 2015 heeft aangetoond dat het noodzakelijk is de tekst op een aantal punten aan te passen.

Artikel 1

Dit artikel voegt een begrip, gebruikt in het voorliggend ontwerp, toe in de definities.

Artikel 2

Dit artikel voegt toe dat de raad ook kan kiezen om een vacature in te vullen door een procedure van overgang van het brandweerpersoneel naar het ambulancepersoneel, of omgekeerd. Deze overgang wordt uitgewerkt in het koninklijk besluit van 26 januari 2018 betreffende de overgang van het operationeel personeel van de hulpverleningszones van het brandweerpersoneel naar het ambulancepersoneel en vice versa.

Artikel 3

Dit artikel regelt de hiërarchie ingeval van gelijke graadanciënniteit.

Artikel 4

Dit artikel strekt ertoe rekening te houden met personeelsleden die werken in een gemiddelde arbeidsduurregeling van meer dan 38 uur per week (uitdovend systeem). In dergelijk geval moeten de 76 prestatie-uren gelezen worden als 10 x 1/5 van de arbeidsregeling per week.

Artikel 5

Sommige gelegenheden vallen buiten de diensturen, maar de commandant moet zijn toestemming geven voor het dragen van het uitgaanstenue. Het gaat bvb. over activiteiten van de vriendenkring of de vereniging van brandweerlieden, opendeurdag, sportcompetitie/spelen, activiteiten van de jeugdbrandweer, trouwfeest, begrafenis-ceremonie, ...

Wanneer er gesproken wordt van de "commandant of zijn afgevaardigde" dan moet dit als volgt begrepen worden. Er is geen procedure vastgelegd voor de aanduiding van de afgevaardigde van de zonecommandant. De zonecommandant kan zelf één of meerdere personen aanduiden. Hij kan dit doen in functie van de materie waarover het gaat. B.v. hij kan iemand als afgevaardigde aanduiden voor de operationele kant en iemand voor administratieve zaken. Hij doet dit zo transparant en duidelijk mogelijk, b.v. via dienstnota. Het is ook mogelijk dat hij voor bepaalde aspecten iemand van het administratief personeel aanduidt als zijn afgevaardigde.

Artikel 6

Dit artikel verduidelijkt het feit dat de officieren verplicht zijn om deel te nemen aan een wachtrol in functie van de organisatie van de dienst.

Zo een oproepbaarheidsdienst geeft geen recht op een toelage of premie. Enkel de daadwerkelijke prestaties geleverd tijdens een oproepbaarheidsdienst worden geteld per minuut en geven recht op de betaling van de premie voor operationaliteit en voor onregelmatige prestaties.

Artikel 7

Er wordt voorzien in de mogelijkheid om aan te werven in het middenkader in de graad van sergeant. Deze bijkomende instroommogelijkheid kan enkel gebruikt worden ingeval er onvoldoende laureaten zijn via een procedure van bevordering om te beschikken over het nodige aantal sergeanten. De zone kan uiteraard ook eerst kandidaten zoeken via mobiliteit of professionalisering, maar is hiertoe niet verplicht.

Artikel 8

Een aantal wijzigingen zijn vereist ten gevolge van de mogelijkheid tot aanwerving in de graad van sergeant.

Dit artikel bepaalt ook dat indien de zone zelf de federale geschiktheidsproeven (FGA) organiseert, zij een aantal plaatsen kan reserveren voor kandidaten voor haar eigen vacatures. Dit om te vermijden dat de financiële inspanning van een zone die op korte termijn wil aanwerven en niet kan wachten op de organisatie van het FGA door een opleidingscentrum, haar doel voorbij schiet.

Dit artikel wijzigt ook een aantal bepalingen inzake het FGA.

De testen van het FGA worden georganiseerd in twee modules : de competentietest en de operationele handvaardigheidstest vormt een module, de lichamelijke geschiktheidsproeven vormt een andere module. Indien men geslaagd is voor de testen van de ene module, zal men deze niet meer opnieuw moeten afleggen, rekening houdend met de beperkte geldigheid van de lichamelijke geschiktheidsproeven.

Bovendien wordt de termijn voor inschrijving op 30 dagen gebracht voor alle procedures.

Artikel 9

Indien iemand niet deelneemt aan een geschiktheidsproef waarvoor hij zich ingeschreven heeft, wordt hij als niet-geslaagd beschouwd en geldt de wachttermijn van 6 maanden. Enerzijds kan het gebeuren dat een kandidaat niet kan deelnemen aan een proef omwille van een plotse en onverwachte gebeurtenis (b.v. ziekte, ongeval, ...), anderzijds kan het gebeuren dat hij wel kan deelnemen aan de proef, maar niet slaagt omwille van een plotse en onverwachte gebeurtenis (b.v. ziekte, ongeval, ...). Indien men niet deelgenomen heeft of niet geslaagd is wegens overmacht, vastgesteld door de directeur van het opleidingscentrum, geldt de wachttermijn van 6 maanden niet.

Artikel 10

Dit artikel bevat een wijziging vereist door de mogelijkheid tot aanwerven in de graad van sergeant.

Dit artikel bevat ook twee technische verduidelijkingen : enerzijds worden de verplichte vermeldingen bij een oproep tot kandidaten en de termijn voor inschrijving zo veel mogelijk gelijk gesteld bij een procedure tot aanwerving, bevordering, mobiliteit en professionalisering; anderzijds kan de zone ook een aanwervingsprocedure starten voor de loutere aanleg van een reserve.

Artikel 11

Dit artikel bevat een wijziging vereist door de mogelijkheid tot aanwerven in de graad van sergeant.

Dit artikel bevat een technische verbetering met betrekking tot de inhoud van het vergelijkend examen bij aanwerving. De zone krijgt meer autonomie om de inhoud van de proeven te bepalen. De zone kan kiezen om enkel een interview te doen, of ook andere proeven te organiseren. Indien de zone dit wil kunnen de proeven eliminerend zijn, zodanig dat kandidaten die niet slagen voor een eerste proef niet meer kunnen deelnemen aan de volgende proef. Een vergelijkende selectie kan dus meerdere opeenvolgende proeven omvatten waarbij de kandidaat enkel tot de volgende proef wordt toegelaten op voorwaarde dat hij geslaagd is voor de vorige. In dit geval wordt de rangschikking enkel vastgelegd op basis van de resultaten van de proeven die niet eliminerend waren.

Het is niet de bedoeling dat de zone dezelfde competenties test als deze die reeds getest werden bij het afleggen van het FGA. De aanwervingsprocedure moet niet onnodig verzwaard worden door de bijkomende proeven.

Artikel 12

Dit hoofdstuk bevat de nodige bepalingen voor de aanwervingsprocedure in de graad van sergeant.

Artikel 13

Dit artikel bevat een technische verbetering met betrekking tot de inhoud van het vergelijkend examen bij aanwerving. De zone krijgt meer autonomie om de inhoud van de proeven te bepalen.

Artikel 14

Dit artikel heeft als doel enkel de kandidaten die toegelaten worden tot de stage aan het eliminerend medisch onderzoek te onderwerpen. Het doel is om het moment van het medisch onderzoek te verplaatsen zodat het plaatsvindt juist voor de indiensttreding.

Dit artikel bevat ook een verduidelijking dat de stagiairs die volgens hun graad, m.n. de kapitein en sergeant, de leiding van de operaties kunnen nemen, dit slechts kunnen doen voor zover hun theoretische en praktische opleiding dat toelaat. De stagiair sergeant of de stagiair kapitein kan in elk geval nooit alleen verantwoordelijk zijn voor de leiding van de operaties, maar kan dit wel opnemen onder toezicht. Het is dus niet de bedoeling dat een stagiair-sergeant de leiding zal nemen tijdens een brandinterventie, maar wel bij een kleinere interventie, b.v. een eenvoudige technische hulpverleningsopdracht.

Artikel 15

Dit artikel bevat een technische verbetering die rekening houdt met het werken in continudienst.

Artikel 16

Dit artikel bevat een wijziging vereist door de mogelijkheid tot aanwerven in de graad van sergeant.

Het is ten zeerste aangeraden dat er in het zonale personeelsplan een afstemming gebeurt tussen de voorwaarden bij bevordering en de voorwaarden bij aanwerving met betrekking tot het beschikken/behouden van een rijbewijs C en een brevet ambulancier.

Artikel 17

Dit artikel bevat een verduidelijking dat de stagiairs die volgens hun graad de leiding van de operaties kunnen nemen, dit slechts kunnen doen voor zover hun theoretische en praktische opleiding dat toelaat.

Artikel 18

Dit artikel bevat een technische verbetering. De geheime stemming is niet compatibel met de doorslaggevende stem van de voorzitter. Bovendien is het ook niet noodzakelijk en bijgevolg wordt het geschrapt.

Artikel 19

Dit artikel vereist geen commentaar.

Artikel 20

Dit artikel vereist geen commentaar.

Artikel 21

Dit artikel bevat twee technische verduidelijkingen : enerzijds worden de verplichte vermeldingen bij een oproep tot kandidaten en de termijn voor inschrijving zo veel mogelijk gelijk gesteld bij een procedure tot aanwerving, bevordering, mobiliteit en professionalisering; anderzijds kan de zone ook een bevorderingsprocedure starten voor de loutere aanleg van een reserve.

Daarnaast wordt niet meer vereist dat een kandidatuur formeel moet gemotiveerd worden.

Artikelen 22 en 23

Artikel 22 strekt ertoe de diplomavoorwaarde van niveau A te schrappen voor wat betreft de bevordering in de graden van kapitein, majoor en kolonel. De diplomavoorwaarde wordt nog steeds gesteld voor de aanwerving als kapitein en als sergeant, maar voor de verdere administratieve loopbaan wordt geen diplomavoorwaarde meer gesteld. Personeelsleden moeten hun loopbaan kunnen vervolgen op basis van ervaring, opleiding en capaciteiten.

Niettemin moet ervoor gezorgd worden dat de voorwaarden voor bevordering en aanwerving gelijkwaardig zijn. Daarom wordt bepaald dat het bevorderingsexamen minstens de federale competentietest bedoeld in artikel 35, § 3 van het overeenstemmend kader moet bevatten. Wie wil bevorderen tot sergeant moet dus slagen in de federale competentietest voor het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT