25 MAART 2021. - Besluit van de Regering tot uitvoering van het decreet van 27 april 2020 betreffende de adoptie van kinderen

De Regering van de Duitstalige Gemeenschap,

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20;

Gelet op de wet van 31 december 1983 tot hervorming der instellingen voor de Duitstalige Gemeenschap, artikel 7;

Gelet op het decreet van 27 april 2020 betreffende de adoptie van kinderen, artikel 5, tweede lid, artikel 11, 5° en 6°, artikel 12, § 1, tweede lid, en § 4, artikel 13, tweede lid, artikel 14, § 1, eerste lid, § 2 en § 3, tweede lid, artikel 15, tweede lid, artikel 16, artikel 18, tweede lid, artikel 20, § 1, vierde lid, artikel 23, § 2, artikel 25, § 1, derde lid, artikel 27, § 2, derde lid, artikel 28, derde lid, artikel 29, tweede lid, artikel 31, tweede en derde lid, artikel 33, § 1 en § 2, eerste lid, artikel 35, vierde lid, artikel 36, § 1, derde lid, en § 2, artikel 37, derde lid, artikel 38, derde lid, artikel 40, § 1, tweede lid, en § 2, artikel 42, tweede en derde lid, artikel 43, artikel 44, § 4, vierde lid, artikel 45, § 4, vierde lid, en § 5, tweede lid, 2°, artikel 49, § 2, eerste lid, artikel 50, eerste en derde lid, artikel 51, 2°, artikel 53, artikel 54, § 3, 3°, artikel 55, derde en vierde lid, artikel 56, derde en vierde lid, artikel 60, derde lid, en artikel 62, vijfde lid;

Gelet op het besluit van de Regering van 28 september 2006 betreffende de adoptie;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 17 december 2020;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister-President, bevoegd voor Begroting, d.d. 18 december 2020;

Gelet op advies 06/2021 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 5 februari 2021;

Gelet op advies 68.666/1 van de Raad van State, gegeven op 12 februari 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Aangelegenheden;

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK 1 - Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

Naast de definities vermeld in artikel 3 van het decreet wordt voor de toepassing van dit besluit verstaan onder:

  1. decreet: het decreet van 27 april 2020 betreffende de adoptie van kinderen;

  2. departement: het departement van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap dat bevoegd is voor adoptie;

  3. Minister: de minister van de Regering van de Duitstalige Gemeenschap die bevoegd is voor adoptie;

  4. consumptieprijsindex: het indexcijfer van de consumptieprijzen berekend overeenkomstig artikel 4, tweede lid, van de wet van 1 maart 1977 houdende inrichting van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk worden gekoppeld;

  5. Samenwerkingsakkoord: het samenwerkingsakkoord van 12 december 2005 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie inzake de tenuitvoerlegging van de wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie.

    Art. 2. Nadere regels voor ondersteuning bij taalproblemen

    Kandidaat-adoptanten die bij een adoptiedienst van een andere Belgische autoriteit op taalproblemen stuiten, kunnen, binnen de perken van de beschikbare begrotingsmiddelen, bij de ZBGA een aanvraag tot overname van de volgende kosten indienen:

  6. tolkkosten die ontstaan in het kader van de samenwerking met de adoptiedienst;

  7. kosten voor de vertaling van documenten, voor zover die vertaling door de adoptiedienst geëist wordt.

    Het formulier voor de aanvraag vermeld in het eerste lid wordt ter beschikking gesteld door de ZBGA.

    HOOFDSTUK 2. - Adoptiediensten

    Afdeling 1 - Erkenning

    Art. 3. Kwalificatie van het personeel

    Het diensthoofd van de adoptiedienst heeft minstens een bachelordiploma uit een sociale richting of een daarmee gelijkgesteld studiegetuigschrift en minstens drie jaar beroepservaring in de sociale sector.

    De maatschappelijk werkers van de adoptiedienst hebben minstens een bachelordiploma uit een sociale richting of een daarmee gelijkgesteld studiegetuigschrift.

    De psychologen van de adoptiedienst hebben minstens een bachelordiploma psychologie of een daarmee gelijkgesteld studiegetuigschrift.

    De administratief medewerkers van de adoptiedienst hebben minstens het getuigschrift van het hoger secundair algemeen of technisch onderwijs of een daarmee gelijkgesteld studiegetuigschrift.

    De Minister kan houders van andere kwalificaties toelaten als zij een voor de beoogde functie buitengewoon nuttige beroepservaring of bijzondere opleiding kunnen bewijzen of als er een bewezen gebrek aan personeel is voor de vereiste kwalificatie. De Minister beslist na een advies van het departement binnen zestig dagen na ontvangst van de volledige schriftelijke aanvraag. Indien binnen de gestelde termijn geen beslissing is genomen, wordt de aanvraag als goedgekeurd beschouwd.

    Art. 4. Infrastructuur en werkwijze

    De infrastructuur van de adoptiedienst is van dien aard dat de uitvoering van de diensten vermeld in artikel 24, § § 2 en 3, artikel 25, § 1, en de artikelen 26, 44, 45, 50, 55, 56 en 62 van het decreet wordt gewaarborgd en dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de kandidaat-adoptanten, families van herkomst, adoptanten en geadopteerden wordt gewaarborgd.

    De adoptiediensten zijn minstens negentien uur per week bereikbaar, gespreid over drie dagen per week.

    Art. 5. Erkenningsprocedure

    § 1 - Een vereniging zonder winstoogmerk of een publiekrechtelijke rechtspersoon die erkend wil worden als adoptiedienst, dient daartoe een schriftelijke aanvraag in bij het departement.

    § 2 - Bij de aanvraag worden minstens de volgende stukken en gegevens gevoegd:

  8. de statuten van de vereniging zonder winstoogmerk of van de publiekrechtelijke rechtspersoon;

  9. de beschrijving van de infrastructuur;

  10. de beschrijving van de werkwijze, welke beschrijving minstens de volgende inlichtingen bevat:

    1. de organisatiestructuur;

    2. de criteria voor kwaliteitsbewaking;

    3. de missie en visie;

    4. de aanpak in het kader van de adoptiebemiddeling, de adoptiebegeleiding en de nazorg;

  11. de identiteit, kwalificaties en ervaringen, de eensluidend verklaarde kopieën van de studiegetuigschriften en een uittreksel uit het strafregister overeenkomstig artikel 596, tweede lid, van het Wetboek van Strafvordering voor de leden van het leidinggevend orgaan en voor het aangestelde personeel;

  12. een aanvraag tot organisatie van binnenlandse adopties, interlandelijke adopties of beide vormen van adoptie, waarbij - in het geval van interlandelijke adopties - de vermoedelijke samenwerkingspartners moeten worden vermeld.

    De aanvraag wordt per post of elektronisch ingediend. Het departement bevestigt de ontvangst van de aanvraag binnen dertig kalenderdagen. De datum van de poststempel of - naargelang van het geval - van de elektronische tijdstempel geldt als indieningsdatum.

    § 3 - Het departement onderzoekt of de ingediende aanvraag om erkenning volledig is en onderzoekt de bijgevoegde stukken en gegevens. Indien de aanvraag volledig is, bezorgt het departement de aanvrager een bevestiging. Indien de aanvraag niet volledig is, vraagt het departement de ontbrekende gegevens of - naargelang van het geval - de ontbrekende stukken aan bij de aanvrager.

    Binnen zestig dagen, te rekenen vanaf de ontvangst van de volledige aanvraag, stelt het departement op basis van zijn bevindingen een advies op en zendt het over aan de Minister. Indien binnen die termijn geen advies wordt verstrekt, wordt dit beschouwd als een positief advies.

    Binnen zestig dagen na ontvangst van het advies van het departement of na het verstrijken van de termijn vermeld in het tweede lid beslist de Minister of de erkenning wordt geweigerd of wordt toegekend. Indien binnen de gestelde termijn geen beslissing is genomen, geldt de erkenning als toegekend.

    De beslissing over de toekenning of weigering van de erkenning wordt onmiddellijk aan de adoptiedienst bezorgd.

    § 4 - Als overeenkomstig artikel 12, § 3, 2°, van het decreet vastgesteld wordt dat de in de erkenning vermelde gegevens niet meer kloppen of als de in de erkende vermelde gegevens om andere redenen moeten worden gewijzigd, dient de adoptiedienst een nieuwe aanvraag om erkenning in bij het departement om de erkenning te wijzigen.

    De aanvraag bevat de stukken en gegevens vermeld in § 2, eerste lid, voor zover die verschillen van de stukken en gegevens in de oorspronkelijke aanvraag.

    Het departement onderzoekt of een wijziging van de erkenning gerechtvaardigd is en bezorgt de Minister een advies binnen zestig dagen na ontvangst van de aanvraag. Indien binnen die termijn geen advies wordt verstrekt, wordt dit beschouwd als een positief advies.

    Binnen zestig dagen na ontvangst van het advies van het departement of na het verstrijken van de termijn vermeld in het derde lid beslist de Minister of de wijziging wordt goedgekeurd of wordt geweigerd. Indien binnen de gestelde termijn geen beslissing is genomen, wordt de wijziging als goedgekeurd beschouwd.

    De beslissing over de goedkeuring of weigering van de wijziging wordt onmiddellijk aan de adoptiedienst bezorgd.

    Het departement legt elke goedkeuring of weigering van de wijziging, alsook de motivering en de duur ervan, schriftelijk vast.

    § 5 - Om de erkenning te verlengen, dient de adoptiedienst een nieuwe aanvraag om erkenning in bij het departement en dit uiterlijk drie maanden voordat de erkenning afloopt.

    De aanvraag bevat de stukken en gegevens vermeld in § 2, eerste lid, voor zover die verschillen van de stukken en gegevens in de oorspronkelijke aanvraag.

    Het departement onderzoekt de ingediende aanvraag overeenkomstig de bepalingen van § 3.

    § 6 - Indien de erkenning geweigerd wordt of indien de wijziging geweigerd wordt, kan de adoptiedienst beroep instellen bij de Regering. Het beroep is niet opschortend.

    De adoptiedienst zendt het met redenen omklede beroep, samen met alle relevante stukken, aangetekend of tegen ontvangstbewijs aan de Regering en dit binnen 21 dagen, te rekenen vanaf de derde...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT