25 APRIL 2019. - Decreet betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs

Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft het volgende aangenomen en Wij, de Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

HOOFDSTUK I. - Algemene bepaling

Artikel 1. § 1. Dit decreet is van toepassing op het basisonderwijs, het secundair onderwijs, het gewoon en gespecialiseerd onderwijs, met volledig leerplan of alternerend leren, die door de Franse Gemeenschap worden georganiseerd of gesubsidieerd.

Het is eveneens van toepassing op de door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra en internaten.

§ 2. Voor de toepassing van dit decreet, dient te worden verstaan onder:

  1. Algemene dienst: de Algemene Dienst voor Digitaal Onderwijs, opgericht overeenkomstig artikel 3, § 1. ;

  2. CINE : de Inter-netwerkcomponent commissie voor educatieve digitalisering, opgericht overeenkomstig artikel 3, § 3 ;

  3. AVG: de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG;

  4. Persoonsgegevens: de in artikel 4, 1, van de AVG gedefinieerde gegevens. ;

  5. Geanonimiseerde gegevens: gegevens die geen persoonsgegevens meer zijn, voor zover de betrokkene niet of niet meer identificeerbaar is en dit onomkeerbaar is;

  6. Statistische gegevens: een reeks geanonimiseerde gegevens die zodanig zijn uitgesplitst dat ze niet opnieuw kunnen worden geïdentificeerd ;

  7. Verwerking: de in artikel 4, 2) van de AVG bedoelde acties en reeksen acties;

  8. Digitaal systeem voor de uitwisseling van gegevens: een geheel van digitale diensten die de overdracht van geanonimiseerde of persoonlijke gegevens via elektronische communicatie in digitale ruimtes mogelijk maken;

  9. Digitale ruimte: een webservice die gecentraliseerde en veilige toegang biedt tot een reeks digitale diensten en administratieve toepassingen;

  10. Gebruikers: Inrichtende machten, directeuren, federaties van inrichtende machten en leden van het onderwijspersoneel;

  11. Schoolactoren: personeelsleden en leden van de directie van een school of een psycho-medisch-sociaal centrum (CPMS), inrichtende machten en federaties van inrichtende machten;

  12. Inrichtende macht: de publiekrechtelijke rechtspersoon of de privaatrechtelijke rechtspersoon die de verantwoordelijkheid voor de organisatie van een school op zich neemt;

  13. Federaties van inrichtende machten: de organen die de organisatie van de bevoegdheden van het onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra die door de Regering zijn erkend overeenkomstig artikel 5bis van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, vertegenwoordigen en coördineren.

  14. Het ETNIC : Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française. (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap), opgericht bij decreet van 25 oktober 2018 betreffende het Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française (ETNIC);

  15. Besturing van het onderwijsstelsel: de besturing zoals bedoeld in het decreet van 27 maart 2002 betreffende de besturing van het onderwijsstelsel van de Franse Gemeenschap;

  16. Besturing van de scholen: het besturingssysteem zoals bedoeld in de artikelen 67 en volgende van het decreet van 24 juli 1997 tot vaststelling van de prioritaire opdrachten van het basis- en secundair onderwijs en de organisatie van de structuren die nodig zijn om deze taken te vervullen;

  17. Besturingsplan/doelstellingenovereenkomst: het besturingsplan of de doelstellingenovereenkomst bedoeld in de artikelen 67 en volgende van het decreet van 24 juli 1997 tot vaststelling van de prioritaire opdrachten van het basis- en secundair onderwijs en de organisatie van de structuren die nodig zijn om deze te verwezenlijken;

  18. Aanpassingsmechanisme/samenwerkingsprotocol: het aanpassingsmechanisme of samenwerkingsprotocol bedoeld in artikel 68 van het decreet van 24 juli 1997 tot vaststelling van de prioritaire opdrachten van het basis- en secundair onderwijs en de organisatie van de structuren die nodig zijn om deze te verwezenlijken.

    § 3. Voor een goede leesbaarheid van dit decreet is het gebruik van mannelijke namen voor de verschillende bekwaamheidsbewijzen en ambten gemeenslachtig, niettegenstaande de bepalingen van het decreet van 21 juni 1993 betreffende de vervrouwelijking van de namen van beroep.

    HOOFDSTUK II. - Digitaal bestuur van het schoolsysteem

    Art. 2. De Regering ontwikkelt een digitale strategie voor het onderwijs, gericht op de digitale transitie ten behoeve van alle actoren in het schoolsysteem.

    Art. 3. § 1. Binnen het Algemene Bestuur Onderwijs wordt hierbij een Algemene Dienst voor Digitaal Onderwijs opgericht.

    De Regering stelt het kader van deze Algemene Dienst vast, alsmede de specifieke bepalingen die van toepassing zijn op de medewerkers die er deel van uitmaken.

    § 2. De Algemene Dienst is belast met de coördinatie van de uitvoering van de door de Regering vastgestelde digitale strategie voor het onderwijs, ook met belanghebbenden buiten de diensten van de administratie.

    § 3. In het kader van zijn opdrachten coördineert de Algemene Dienst een Inter-netwerkcomponent commissie voor educatieve digitalisering, afgekort CINE.

    § 4. De samenstelling van de CINE wordt bepaald door de Regering en omvat ten minste:

  19. De Administrateur-generaal van het Algemeen Bestuur Onderwijs of zijn afgevaardigde, die de voorzitter is;

  20. een vertegenwoordiger van de minister die bevoegd is voor onderwijs;

  21. drie vertegenwoordigers van de Regeringsdiensten, van wie er twee afkomstig zijn van de in paragraaf 1 bedoelde Algemene dienst;

  22. twee vertegenwoordigers van de inrichtende machten van het gesubsidieerd officieel onderwijs;

  23. twee vertegenwoordigers van de inrichtende machten van het confessioneel gesubsidieerd vrij onderwijs;

  24. een vertegenwoordiger van de inrichtende machten van het niet-confessioneel gesubsidieerd vrij onderwijs;

  25. twee vertegenwoordigers van het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap;

    De mandaten van de leden van CINE duren vier jaar. Ze zijn hernieuwbaar.

    Een van de leden van de Algemene Dienst zoals bedoeld in alinea 1, 3° neemt het secretariaat van CINE waar.

    CINE stelt haar huishoudelijk reglement op, dat door de Regering wordt goedgekeurd. Dit reglement kan voorzien in plaatsvervangers voor de leden van CINE en in de mogelijkheid van een delegatie bedoeld in alinea 1, 4° tot en met 7°, die zich kan laten vergezellen door een deskundige, die niet stemgerechtigd is.

    § 5. Afhankelijk van de behandelde thema's en hun deskundigheid, kunnen volgende personen deelnemen aan de werkzaamheden van CINE:

  26. Een of meer erkende deskundigen op het gebied van techno-pedagogiek en opleiding in digitale cultuur;

  27. Vertegenwoordigers van regionale ICT-administraties/agentschappen voor werkzaamheden op het gebied van digitale infrastructuur en apparatuur;

  28. Vertegenwoordigers van het ETNIC voor alle vragen met betrekking tot de IT-organisatie waarvoor het ETNIC verantwoordelijk is in de zin van artikel 3, § 1 van het decreet van 25 oktober 2018 betreffende de Entreprise publique des Technologies Numériques de l'Information et de la Communication de la Communauté française (ETNIC) ;

  29. Vertegenwoordigers van IT-ontwikkelaars van lokale toepassingen voor werkzaamheden in verband met interoperabiliteit als bedoeld in artikel 7 ;

  30. Vertegenwoordigers van het Instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan, opgericht bij het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een Instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan;

  31. Vertegenwoordigers van het Hoger onderwijs;

  32. Vertegenwoordigers van Onderwijs voor sociale promotie;

  33. Vertegenwoordigers van representatieve vakbondsorganisaties.

    § 6. CINE moet een digitaal plan voor scholen indienen bij de Regering. Het digitale plan voor scholen is goedgekeurd door de Regering en de uitvoering ervan wordt geëvalueerd door de Regeringsdiensten volgens de door de Regering vastgestelde modaliteiten.

    Het digitale plan voor scholen maakt deel uit van de in artikel 2 bedoelde digitale strategie voor het onderwijs. Het richt zich op de dimensies van de digitale strategie voor het onderwijs, namelijk die welke betrekking hebben op scholen of met:

  34. digitale opleiding en ondersteuning voor scholen ;

  35. digitale uitrusting voor scholen;

  36. het delen, bekendmaken en verspreiden van onderwijsmateriaal.

    Het digitale plan voor scholen is een meerjarenplan. Het is vastgesteld voor zes jaar.

    CINE houdt toezicht op de uitvoering van het digitale plan voor scholen. Zij stuurt de Regering een jaarlijks opvolgingsverslag over het plan.

    HOOFDSTUK III. - Digitale ruimtes

    Art. 4. § 1. Om de besturing en het beheer van het schoolsysteem te verzekeren, het kader voor de besturing van de scholen georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap in te voeren en de prioritaire opdrachten van het onderwijs te verzekeren, stellen de Regeringsdiensten een informatieverwerkingssysteem ter beschikking van de gebruikers door middel van:

  37. een digitale ruimte voor directeuren en inrichtende machten of hun afgevaardigden, hierna "een digitale ruimte voor scholen" genoemd;

  38. een digitale ruimte voor federaties van inrichtende machten en de inrichtende macht voor onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, hierna "een digitale ruimte voor federaties van inrichtende machten" genoemd;

  39. een digitale ruimte voor onderwijzend personeel, hierna "een digitale ruimte voor personeelsleden" genoemd.

    Deze digitale ruimtes zijn toegankelijk via beveiligd en gepersonaliseerd toegangsbeheer. De ruimte...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT