23 MEI 2019. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 augustus 2017 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de DBDMH

Verslag aan de Regering

Het ontwerpbesluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering beoogt hoofdzakelijk de verderzetting van de hervorming van de DBDMH gericht op de integratie in de hervorming van de civiele veiligheid en van de rationalisering van het organigram.

Hiertoe wijzigt voorliggend ontwerp het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering 24 augustus 2017 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp (hierna "het statuut van de operationele ambtenaren van de DBDMH - om deze te harmoniseren met andere teksten waarmee zij sterkt samenhangt en aldus de toepassing ervan te vergemakkelijken.

Eerst en vooral legt het koninklijk besluit van 19 april 2014 houdende het administratief statuut van de operationele ambtenaren in de hulpverleningszones (hierna "het federaal statuut") het Brussels Gewest op om enerzijds, algemene principes integreren te integreren in het statuut van de ambtenaren van de DBDMH en anderzijds, een samenwerkingsakkoord te sluiten over een reeks materies met betrekking tot de loopbaan van de ambtenaren. Het statuut van de operationele ambtenaren van de DBMDH moet de recente wijzigingen van de algemene principes alsook de materies onderworpen aan het samenwerkingsakkoord integreren voor zover deze wijzigingen de inhoud van voornoemd akkoord naleven.

Om samenhang te behouden op het vlak van openbaar ambt binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, wordt vervolgens voorgesteld om de procedures te harmoniseren met het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instelling van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna "het algemeen statuut"), wanneer er geen enkele reden de specifieke regels voor de operationele ambtenaren van het DBDMH rechtvaardigt.

Ten slotte zorgt dit ontwerp voor samenhang met het arbeidsreglement.

Bovendien voorziet deze wijziging van het statuut van de operationele ambtenaren van de DBDMH ook een grondige actualisering van de toelagen met betrekking tot de overuren om ze in overeenstemming te brengen met de wetgeving inzake arbeidstijd, in het bijzonder de wet van 19 april 2014 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd van de professionele operationele leden van de hulpverleningszones (hierna de "wet van 19 april 2014"). Er dienen namelijk een aantal principes van deze wetgeving - die een omzetting is van een Europese richtlijn, geïntegreerd worden, voornamelijk de berekening van de arbeidstijd over een referentieperiode van 4 maanden en de voorrang voor recuperatie eerder dan de uitbetaling van de overuren.

• Artikel 11

Het federaal statuut voorziet voortaan de aanwerving in de graad van sergeant (niveau C). In toepassing van artikel 6 § 2 van het samenwerkingsakkoord tot uitvoering van artikel 306 § 2 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 houdende het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones (hierna "het samenwerkingsakkoord"), alle bepalingen met betrekking tot de aanwerving in de graad van sergeant moeten in die zin dus gewijzigd worden. Er wordt echter opgelegd dat een bevorderingsprocedure in de graad van sergeant onder de voorwaarden van artikel 51 § 1 uitgevoerd wordt alvorens een beroep te kunnen doen op de aanwervingsprocedure.

Deze vereiste is niet voorzien voor de graad van kapitein die tegelijkertijd een aanwervingsgraad en een bevorderingsgraad is. Dit verschil kan verklaard worden omdat het voor de DBDMH interessanter is om in de graad van kapitein aan te werven gelet op de striktere voorwaarden - in het bijzonder de noodzaak om over een diploma van niveau A te beschikken - terwijl het interessanter is om ambtenaren te hebben die bevorderd zijn in de graad van sergeant om ervaren ambtenaren in deze graad te hebben.

Dit verschil is ook een verklaring waarom artikel 51, § 2, bepaalt dat na afloop van een interne bevorderingsprocedure in de graad van sergeant volgens de voorwaarden van de DBDMH, de directieraad kan voorstellen om over te gaan tot een aanwerving in de graad van sergeant terwijl deze bepaling niet geldt voor artikel 55, § 2, aangezien een aanwerving in de graad van kapitein mogelijk is nog voor een interne bevorderingsprocedure.

• Artikel 29

Het begrip operationeel HRM wordt telkens uitgebreid tot het begrip van operationele HRM-dienst om de toepassing van de gecoördineerde wetten op het gebruik der talen te vergemakkelijken.

• Artikel 44/1

In haar uitvoering van het personeelsplan goedgekeurd door de regering beschikt de directieraad, met naleving van de bepalingen van het statuut, over ruimte in de functies die ze invult.

• Artikel 51

Wanneer geen enkele kandidaat de in paragraaf 1 bedoelde bevorderingsvoorwaarden vervult, kan directieraad de procedure kiezen die het meest aangewezen lijkt om de functie in te vullen. Ze kan hetzij kiezen voor een aanwerving, hetzij voor een bevorderingsprocedure enkel onder de voorwaarden van het federaal statuut, in welk geval het ook gebruik kan maken van de bevordering via mobiliteit. De directieraad kan ook een beroep doen op de mobiliteitsprocedure in dezelfde graad en de professionaliseringsprocedure.

• Artikel 106/1

De ambtshalve mutatie in het belang van de dienst is gerechtvaardigd wanneer problemen met betrekking tot het gedrag van de ambtenaren een dringende interventie vereisen om de goede werking van de dienst niet in het gedrang te brengen.

De officier-dienstchef is bevoegd om deze snelle beslissing te nemen. Echter, gelet op het belang van de beslissing voor de betrokken ambtenaar, moet de beslissing bekrachtigd worden door de directieraad binnen een termijn van 21 dagen.

• Artikel 107

De dienst moet de twee doelstellingen waar spanningen tussen bestaat met elkaar verzoenen: de bekwaamheid van de ambtenaren in operationele wachtdienst verzekeren en motiverende eindeloopbanen ontwikkelen die de zware loopbaan van brandweerman integreert.

Wedertewerkstelling is het instrument dat de DBDMH moet toelaten om deze twee doelstellingen met elkaar te verzoenen. Duidelijke en strikte voorwaarden worden voortaan opgelegd om operationeel te zijn op basis van de in artikel 304 voorziene fysieke testen waarvoor men moet slagen. In ruil voorziet de dienst een begeleiding van de ambtenaren zodat ze geheroriënteerd kunnen worden in de eindeloopbanen in het administratieve stelsel in de diensten die nuttig zijn voor de instelling en waar de ambtenaren gewaardeerd worden.

Artikel 107 voorziet de wedertewerkstelling voor operationele onbekwaamheid, reden die niet voorzien wordt in artikel 11 van het federaal statuut en een algemeen principe is, om deze vereiste met betrekking tot de voorwaarden om operationeel te zijn - wat eigen is aan de DBDMH - te integreren.

• Artikel 109

De beslissing tot wedertewerkstelling moet genomen worden door de directieraad naar aanleiding van het advies van de wedertewerkstellingscommissie. Voor bepaalde situaties is echter een snellere beslissing tot wedertewerkstelling nodig dan de voorziene termijn van drie maanden.

De herbestemming van een zwangere vrouw kan bijvoorbeeld niet een aantal maanden wachten.

Daarom kan de officier-dienstchef een eerste beslissing tot wedertewerkstelling nemen die bevestigd zal moeten worden door de directieraad in de normaal voorziene termijn.

• Artikel 111

Een wedertewerkgestelde ambtenaar behoudt zijn recht op bevordering. In dit geval geldt de bevordering echter alleen in zijn wedertewerkstellingsfunctie. Indien de ambtenaar terugkeert in de rol van operationele wachter, recupereert hij de graad en de anciënniteit van de graad die hij had voor de wedertewerkstelling. In dat geval moet hij ook zijn fysieke testen en eventueel zijn DMH-badge in orde brengen.

• Artikel 113

Een ambtenaar mag vragen om verminderde prestaties uit te voeren om medische redenen enkel en alleen na wedertewerkgesteld geweest te zijn om medische redenen en in een administratief stelsel.

• Artikel 268

Wanneer de ambtenaar valt onder een niet geschrapte tuchtrechtelijke sanctie, kan hij zijn verdiensten niet doen gelden voor de bevordering. Deze verduidelijking dient dus geschrapt te worden in artikel 268 die voor verwarring kan zorgen voor de andere tuchtrechtelijke sancties.

• Artikel 285

De termijnen inzake tuchtrechtelijke aangelegenheden worden aangepast aan de operationele realiteit. Enerzijds wordende termijnen voor de verdediging van de ambtenaren verhoogd, anderzijds, werd het startpunt van de termijn voor de afsluiting van de tuchtrechtelijke procedure vastgelegd op het einde van het onderzoek, naar het voorbeeld van wat voorzien is in het federaal statuut. Het is namelijk moeilijk om een globale totale termijn te respecteren vanaf de kennisname aangezien ambtenaren regelmatig langer dan een maand afwezig zijn. Daarentegen dient de administratie zich steeds te houden aan het principe van de redelijke termijn ; ze moet in staat zijn om de termijnen van de procedure te rechtvaardigen met betrekking tot dit principe.

• Artikel 294

Artikel 22 van het federaal statuut voorziet als algemeen principe een onverenigbaarheid tussen de functie van zonecommandant en vrijwilliger. Deze onverenigbaarheid wordt uitgebreid tot de adjunct-directeur-generaal aangezien de algemene directie ingevuld wordt deze twee functies binnen de DBDMH.

• Artikel 343

De verwerking van de overuren wordt geactualiseerd ten opzichte van de wet van 19 april 2014. Het eerste lid verwijst niet langer naar de soorten uitgevoerde prestaties maar wel naar de overschrijding van de arbeidstijd berekend over een referentieperiode van 4 maanden en voorziet prioritair de recuperatie van overuren. Het tweede lid voorziet de mogelijkheid om het probleem te verhelpen in de veronderstelling dat de ambtenaar zijn overuren niet heeft kunnen recupereren binnen...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT