23 DECEMBER 2022. - Decreet over de premie kwalificerend werkplekleren voor ondernemingen en de leerlingenpremie alternerende opleiding (1)

Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt:

DECREET over de premie kwalificerend werkplekleren voor ondernemingen en de leerlingenpremie alternerende opleiding

HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepalingen

Artikel 1. Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.

HOOFDSTUK 2. - Definities

Art. 2. In dit decreet wordt verstaan onder:

  1. algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);

  2. leerling: de leerling in het secundair onderwijs die een opleiding volgt die naar een onderwijskwalificatie van hoogstens niveau 4 van de Vlaamse kwalificatiestructuur leidt;

  3. lerende: de leerling, de cursist in het volwassenenonderwijs en de student in het hoger onderwijs;

  4. onderneming: elke natuurlijke persoon, privaatrechtelijke of publiekrechtelijke rechtspersoon die een lerende opleidt;

  5. onderwijskwalificatie: de onderwijskwalificatie, vermeld in artikel 2, 17°, van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur;

  6. schooljaar: de periode van 1 september tot en met 31 augustus;

  7. Vlaamse kwalificatiestructuur: de kwalificatiestructuur, vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur.

    HOOFDSTUK 3. - Premie kwalificerend werkplekleren voor de onderneming

    Art. 3. De lerende volgt een opleiding die voldoet aan al de volgende voorwaarden:

  8. het is een opleiding waarin opleiding bij een opleidingsverstrekker en opleiding op de werkplek gecombineerd worden. Beide componenten beogen samen de uitvoering van één opleidingsplan en zijn inhoudelijk en organisatorisch op elkaar afgestemd om een erkende onderwijs- of beroepskwalificatie uit de kwalificatiedatabank te behalen;

  9. het is een opleiding van hoogstens niveau 4 van de Vlaamse kwalificatiestructuur;

  10. de werkplekcomponent van de opleiding omvat minstens de helft van de totale opleidingstijd.

    In het eerste lid wordt verstaan onder:

  11. beroepskwalificatie: de beroepskwalificatie, vermeld in artikel 2, 4°, van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur;

  12. kwalificatiedatabank: de databank, vermeld in artikel 19 van het voormelde decreet.

    De Vlaamse Regering bepaalt welke opleidingen voldoen aan de voorwaarden, vermeld in het eerste lid, en kan uitzonderingen op de voorwaarden, vermeld in het eerste lid, 2° en 3°, formuleren.

    Art. 4. De onderneming voldoet aan al de volgende voorwaarden:

  13. de vestiging van de onderneming waar de werkplekcomponent wordt uitgevoerd, ligt in het Vlaamse Gewest;

  14. de onderneming heeft een overeenkomst met de lerende over de werkplekcomponent van een opleiding als vermeld in artikel 3 van dit decreet;

  15. de lerende is gedurende minstens vier maanden in een schooljaar op de werkplek. Het vervullen van die verplichting blijkt uit de onmiddellijke aangifte van tewerkstelling of uit de trimestriële aangifte aan de instelling die belast is met de inning van de socialezekerheidsbijdragen;

  16. de onderneming wijst binnen de onderneming een mentor aan die de lerende op de werkplek opleidt en begeleidt. De mentor heeft een mentoropleiding gevolgd;

  17. de onderneming heeft maximaal twee keer een premie kwalificerend werkplekleren of een stagebonus als vermeld in artikel 58, tweede lid, van de wet van 23 december 2005 betreffende het generatiepact, zoals van kracht op 31 augustus 2023, ontvangen voor de lerende.

    De Vlaamse Regering bepaalt welke elementen de overeenkomst, vermeld in het eerste lid, 2°, bevat.

    De Vlaamse Regering bepaalt de wijze van aangifte en de berekeningswijze voor de voorwaarde, vermeld in het eerste lid, 3°.

    De Vlaamse Regering kan een uitzondering op de referentieperiode, vermeld in het eerste lid, 3°, bepalen voor opleidingen met een afwijkende organisatievorm.

    De Vlaamse Regering legt voorwaarden op om de kwaliteit van de mentoropleiding, vermeld in het eerste lid, 4°, te garanderen.

    Art. 5. De onderneming die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 4, ontvangt na goedkeuring van de aanvraag één keer per schooljaar een premie kwalificerend werkplekleren voor ondernemingen per lerende in een opleiding die beantwoordt aan de voorwaarden, vermeld in artikel 3.

    De Vlaamse Regering bepaalt de aanvraagprocedure, op basis van welke gegevens de beslissing tot toekenning van de premies wordt genomen, welke gegevens de hoogte van de premie bepalen, hoe de toekenning van de premie kwalificerend werkplekleren, de hoogte en de betaling ervan worden meegedeeld aan de onderneming.

    HOOFDSTUK 4. - Leerlingenpremie alternerende opleiding

    Art. 6. De leerling voldoet aan al de volgende voorwaarden:

  18. de leerling heeft zijn hoofdverblijfplaats in het Vlaamse Gewest;

  19. de leerling heeft een van de overeenkomsten in het kader van een alternerende opleiding, vermeld in artikel 3 van het decreet van 10 juni 2016 tot regeling van bepaalde aspecten van alternerende opleiding;

  20. de leerling is gedurende minstens vier maanden in een schooljaar op de werkplek. De vervulling van die verplichting blijkt uit de onmiddellijke aangifte van tewerkstelling of uit de trimestriële aangifte aan de instelling die belast is met de inning van de socialezekerheidsbijdragen;

  21. de leerling heeft maximaal twee keer een leerlingenpremie alternerende opleiding of een startbonus als vermeld in artikel 58, eerste lid, van de wet van 23 december 2005 betreffende het generatiepact, zoals van kracht op 31 augustus 2023, ontvangen.

    De Vlaamse Regering kan een uitzondering op de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT