22 JUNI 2017. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het beroep, ingediend bij de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tegen het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot omlegging van de buurtweg nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van het buurtpad nr. 36, de volledige afschaffing van het buurtpad nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,

Gelet op de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980, inzonderheid haar artikel 6, § 1, I, 1° en X, 1° ;

Gelet op de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten houdende overdracht aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van alle Rijkswegen en alle verworven terreinen met het oog op de bouw van de wegen op zijn grondgebied;

Gelet op de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen;

Gelet op het administratief dossier en inzonderheid :

De aanvraag, bij de stad Brussel ingediend op 23 december 2013 door de nv CAFASSO i.o., vertegenwoordigd door dhr. Geert DHONT, voor de omlegging van de buurtweg nr. 31, genaamd Keelbeekpad, de gedeeltelijke afschaffing van de buurtweg nr. 36, de volledige afschaffing van de buurtweg nr. 43, opgenomen in de atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren (ontvangstbewijs d.d. 30.04.2014);

De wijziging van de aanvraag, ingediend op 23 maart 2015;

De besprekingen van de gemeenteraad van de stad Brussel van 18 mei 2015, die een voorlopig gunstig advies uitgebracht heeft over het rooilijnplan AF-00-005, dat luidt als volgt :

"De gemeenteraad,

Gelet op de nieuwe gemeentewet;

Gelet op de wet van 10.04.1841 met betrekking tot de buurtwegen;

Gelet dat een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning (ref. 14W/14) in gediend werd met betrekking tot :

de afbraak van gebouwen, het kappen van 300 bomen, de bouw van een strafcomplex en de aanleg van de onmiddellijke omgeving van de site;

de aanleg, op het grondgebied van de stad, van het begin van de geplande verbindingsweg (op het grondgebied van de gemeente Machelen) vanaf de Woluwelaan, in afwachting van de voorziene heraanleg van deze laan (dossier 11W/13);

de omlegging en de plaatselijke heraanleg van het Keelbeekpad op de site rondom het complex.

Overwegende dat de inplanting van het complex een gedeeltelijke omlegging van het Keelbeekpad vergt, in de Atlas van de buurtwegen opgenomen onder de naam 'buurtweg nr. 31';

Gelet dat de aanvraag met betrekking tot deze omlegging bij de stad ingediend werd op 23.12.2013;

Gelet dat de stedenbouwkundige en de milieuvergunning voor de gevangenis onderworpen werden aan een effectenstudie;

Gelet dat het ontwerp van bestek van deze effectenstudie en het dossier van de stedenbouwkundige vergunning voor de gevangenis en haar onmiddellijke omgeving onderworpen werden aan een openbaar onderzoek d.d. 16.06.2014 tot 30.06.2014;

Overwegende dat na de effectenstudie een gewijzigd project ingediend werd op 23.03.2015;

Overwegende dat het plan van de omlegging van de buurtweg eveneens gewijzigd werd;

Gelet dat het SV/MV-dossier aan een openbaar onderzoek onderworpen werd van 03.04.2015 tot 08.05.2015;

Overwegende dat de procedure van de omlegging of verlegging van een buurtweg geregeld wordt door de wet van 10.04.1841 op de buurtwegen;

Gelet dat de van rechtswege bestaande buurtwegen nrs. 36 en 43 in de Atlas van de buurtwegen opgenomen werden, maar in feite niet langer bestaan;

Overwegende dat in het kader van de verleggingsprocedure een algemeen rooiplan goedgekeurd dient te worden vooraleer de buurtweg verlegd wordt;

Gelet dat dit rooiplan door aanvrager opgemaakt werd en de rooilijnen opneemt die afgeschaft, omgelegd of vastgelegd dienen te worden;

Overwegende dat deze procedure tot de aanneming van het rooiplan gevolgd zal worden door een procedure voor de verlegging van de buurtweg in kwestie, met onder meer een nieuw openbaar onderzoek;

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen,

Besluit :

Artikel 1 : Het rooilijnplan voorlopig goedkeuren met het oog op de omlegging van de buurtweg nr. 31.

Artikel 2 : De gedeeltelijke afschaffing van de buurtweg nr. 36 en de totale afschaffing van de buurtweg nr. 43 voorlopig goedkeuren.

Artikel 3 : Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de wettelijke formaliteiten;

Het openbaar onderzoek van 20 augustus tot 18 september 2015 en het proces-verbaal betreffende de sluiting van het onderzoek waaruit blijkt dat 137 bezwaarschriften ingediend werden;

Het advies van de overlegcommissie van 30 september 2015;

" MEERDERHEIDSADVIES : STAD BRUSSEL :

- Overwegende dat de reacties in het kader van het openbaar onderzoek aanduiden dat de verplaatsing en afschaffing op zich van de paden de substantiële vermindering van kwaliteit comfort en beleving onvoldoende compenseren, zoals vandaag geboden wordt door de bestaande verbindingsweg tussen Haren en Diegem en door lokale tracés van andere paden;

- Overwegende de afwezigheid van een voorstel tot splitsing van het Keelbeekpad door de bijkomende creatie van een omleiding langs het noordwesten van de site, bovenop de voorgestelde zuidoostelijke omleiding;

- Overwegende de onvoldoende voorgestelde breedtes voor het verlegde tracé en voor het gedeelte specifiek langs de spoorweg;

- Overwegende het ontbreken op dit ogenblik van concrete garanties voor het realiseren van alternatieven en maatregelen welke bovenvermeld verlies kunnen compenseren;

ONGUSTIG

MINDERHEIDSADVIES : Gewestelijke Directie Stedenbouw

GUNSTIG ADVIES onder voorbehoud van volgende voorwaarden :

- langs de spoorwegzijde, een tweede aftakking voorzien welke het Keelbeekpad verbindt met de Witloofstraat;

- het verhard deel van het nieuw Keelbeekpad en de verbinding met de Witloofstraat tot 4 meter verbreden teneinde dit pad in alle veiligheid te kunnen laten gebruiken door fietsers en voetgangers;

- de aansluiting van het nieuwe Keelbeekpad aan het bestaande tracé verbreden en verzorgen;

- een bijkomende strook van 2m breed vrijhouden langs het pad aan de spoorwegzijde ten westen van het perceel om, desgevallend, de aanleg van een fiets GEN route te kunnen voorzien;

De gevraagde wijzigingen zijn substantieel en vereisen één nieuw openbaar onderzoek."

De wijziging van de aanvraag, ingediend op 14 maart 2016;

Het openbaar onderzoek van 21 april tot 20 mei 2016, en het proces-verbaal betreffende de sluiting van het onderzoek, waaruit blijkt dat 299 bezwaarschriften ingediend werden;

De besprekingen van de gemeenteraad van de Stad Brussel van 27 juni 2016 waarbij een gunstig advies gegeven wordt over het rooilijnplan AF-00-005-B waarop de rooilijn wordt weergegeven met het oog op de omlegging van het buurtpad nr. 31, de gedeeltelijke afschaffing van de buurtweg nr. 36, de volledige afschaffing van de buurtweg nr. 43, opgenomen in de Atlas van de buurtwegen van de voormalige gemeente Haren, en de gedeeltelijke afschaffing van het feitelijke pad enerzijds, en op het plan AF-00-006-B van verlegging/omlegging van de buurtweg nr. 31 anderzijds, luiden als volgt :

De gemeenteraad,

Gelet op de nieuwe gemeentewet;

Gelet dat een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend werd met betrekking tot :

de afbraak van gebouwen, het kappen van 300 bomen, de bouw van een strafcomplex en de aanleg van de onmiddellijke omgeving van de site;

de aanleg, op het grondgebied van de stad, van het begin van de geplande verbindingsweg (op het grondgebied van de gemeente Machelen) vanaf de Woluwelaan, in afwachting van de voorziene heraanleg van deze laan (dossier 11W/13);

de omlegging en de plaatselijke heraanleg van het Keelbeekpad op de site rondom het complex.

Overwegende dat de inplanting van het strafcomplex een gedeeltelijke omlegging van het Keelbeekpad vergt, in de Atlas van...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT