22 FEBRUARI 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van Leefmilieu Brussel, en meer bepaald artikel 3, § 3;Gelet op de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid, en meer bepaald artikelen 17 en 36/1 ;Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 januari 2002 betreffende de kwaliteit van het leidingwater;Gelet op de gelijke kansentest zoals gedefinieerd door het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 november 2018 tot uitvoering van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijke kansentest, uitgevoerd op 8 april 2022;Gelet op het advies nr. A-2022-015-CERBC van de Raad voor het Leefmilieu gegeven op 1 juli 2022 ;Gelet op het advies nr. A-2022-048 van Brupartners gegeven op 7 juli 2022 ;Gelet op het advies nr. 71.610/1 van de Raad van State, gegeven op 30 juni 2022 krachtens artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten van 12 januari 1973 op de Raad van State ;Op voordracht van de minister van Leefmilieu;Na beraadslaging,Besluit :Artikel 1. DoelstellingDit besluit heeft als doel de gezondheid van de mens te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van verontreiniging van voor menselijke consumptie bestemd water door ervoor te zorgen dat het gezond en schoon is, en zo de toegang tot voor menselijke consumptie bestemd water te verbeteren. Dit besluit voorziet in de gedeeltelijke omzetting van richtlijn (EU) 2020/2184 van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2020 betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water.Art. 2. DefinitiesIn dit besluit wordt verstaan onder:1° "voor menselijke consumptie bestemd water": al het water, hetzij onbehandeld hetzij na behandeling, bestemd voor drinken, koken, en voedselbereiding, of andere huishoudelijke doeleinden, zowel in openbare als in particuliere gebouwen en terreinen, ongeacht de herkomst en ongeacht of het water wordt geleverd via een openbaar distributienet, vanaf een privé- aansluitpunt, uit een tankschip of tankauto, of in flessen of verpakkingen is gedaan, evenals water dat vanuit een openbaar distributienet aan levensmiddelenbedrijven wordt geleverd vóór behandeling of bewerking in deze bedrijven met uitzondering van medicinaal en mineraal water dat als dusdanig wordt erkend door het koninklijk besluit van 8 februari 1999 betreffende natuurlijk mineraalwater en bronwater ;2° "openbare gebouwen en terreinen": voor het publiek toegankelijke inrichtingen waar voor menselijke consumptie bestemd water wordt voorzien;3° "particuliere gebouwen en terreinen": niet voor het publiek toegankelijke inrichtingen waar voor menselijke consumptie bestemd water wordt voorzien;4° "prioritaire gebouwen en terreinen": grote openbare gebouwen en terreinen van niet-huishoudelijke aard, met veel gebruikers die aan watergerelateerde risico's blootgesteld zouden kunnen worden. Zij worden in volgende categorieën opgedeeld: - categorie 1: openbare gebouwen en terreinen van hoge prioriteit waar veel kwetsbare en oudere personen zich bevinden, zoals ziekenhuizen, zorginstellingen en bejaardentehuizen; - categorie 2: openbare gebouwen en terreinen van hoge prioriteit waar veel jongere personen zich dagelijks bevinden, zoals kinderopvangvoorzieningen, scholen en educatieve instellingen; - categorie 3 : openbare gebouwen en terreinen die buiten categorieën 1 en 2 vallen, zoals gebouwen met overnachtingsfaciliteiten, restaurants, cafés, sport- en winkelcentra, vrijetijds-, recreatie- en tentoonstellingscentra, strafinrichtingen en kampeerterreinen;5° "minister": de minister van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevoegd voor het Leefmilieu;6° "bestuur": Leefmilieu Brussel;7° "waterleverancier": elke entiteit die voor menselijke consumptie bestemd water levert, ofwel in de hoedanigheid van wateroperator zoals bedoeld in artikel 17, § 1, 1° tot 3°, ofwel in de hoedanigheid van houder van een machtiging voor een privé-waterwinning die verbruikers kan bevoorraden zonder gebruik te maken van het openbaar leidingnet, ofwel in de hoedanigheid van operator die voor menselijke consumptie bestemd water levert vanuit een tankauto of tankschip;8° "abonnee": iedere persoon met wie de waterleverancier een contract heeft met betrekking tot de levering van voor menselijke consumptie bestemd water of iedere persoon op wie de algemene voorwaarden van de wateroperator bedoeld in artikel 17, § 1, 3° van de ordonnantie van 20 oktober 2006 tot opstelling van een kader voor het waterbeleid van toepassing zijn;9° "verbruiker": iedere persoon die het water dat door een waterleverancier wordt geleverd, gebruikt;10° "eigenaar van het huishoudelijk leidingnet" : iedere persoon die verantwoordelijk is voor het huishoudelijk leidingnet, met name iedere persoon die houder is van een eigendomsrecht;11° "leveringsgebied": een geografisch afgebakend gebied waarbinnen het voor menselijke consumptie bestemd water afkomstig is uit één of meerdere bronnen en waarbinnen het water kan worden geacht van vrijwel uniforme kwaliteit te zijn;12° "huishoudelijk leidingnet": de leidingen, fittingen en toestellen die worden geplaatst tussen de kranen die normaal worden gebruikt, zowel in openbare als in particuliere gebouwen en terreinen, voor voor menselijke consumptie bestemd water en het distributienet maar slechts indien die niet vallen onder de verantwoordelijkheid van de waterleverancier in zijn hoedanigheid van waterleverancier;13° "gevaar": een biologisch, chemisch, fysisch of radiologisch agens in water, of een ander aspect van de toestand van water, met mogelijk nadelige gevolgen voor de gezondheid van de mens;14° "gevaarlijke gebeurtenis": een gebeurtenis als gevolg waarvan gevaren worden geïntroduceerd in, of niet worden verwijderd uit het voorzieningssysteem van voor menselijke consumptie bestemd water;15° "risico": een combinatie van de kans dat een gevaarlijke gebeurtenis zich voordoet en de ernst van de gevolgen ervan, indien het gevaar en de gevaarlijke gebeurtenis zich in het voorzieningssysteem van voor menselijke consumptie bestemd water voordoen.Art. 3. Uitzonderingen § 1. Dit besluit is niet van toepassing op:1° natuurlijk mineraalwater dat als dusdanig is erkend overeenkomstig het koninklijk besluit van 8 februari 1999 betreffende natuurlijk mineraalwater en bronwater;2° water dat een geneesmiddel is in de zin van de wet van 25 maart 1964 op de geneesmiddelen;3° voor menselijke consumptie bestemd water dat afkomstig is van een afzonderlijke voorziening die gemiddeld minder dan 10 m3 per dag levert of waarvan minder dan 50 personen gebruik maken, tenzij het water wordt geleverd in het kader van een commerciële of openbare activiteit;4° al het water dat in enig levensmiddelenbedrijf wordt gebruikt voor de vervaardiging, de behandeling, de conservering en/of het in de handel brengen van voor menselijke consumptie bestemde producten of stoffen.Art. 4. Reglementaire of contractuele verantwoordelijkheid van de waterleverancierDe algemene voorwaarden of het contract betreffende de levering van voor menselijke consumptie bestemd water tussen de waterleverancier en zijn abonnees dient uitdrukkelijk te vermelden dat de waterleverancier zich het recht toe-eigent om het huishoudelijk leidingnet na te zien en dat:1° de waterleverancier verantwoordelijk is voor de waterkwaliteit tot aan de grens tussen het distributienet en het huishoudelijk leidingnet zoals bepaald in artikel 7, § 3;2° indien het water in een openbaar of een particulier gebouw of terrein niet voldoet aan de kwaliteitseisen, de waterleverancier de abonnee informeert over de kwaliteit en de te nemen maatregelen om het risico weg te nemen of te beperken; en vraagt dat de abonnee op zijn beurt de verbruikers informeert over de maatregelen om het risico weg te nemen of te beperken;3° indien het gaat om een openbaar gebouw of terrein, de waterleverancier, naast de tussenkomst bedoeld in punt 2°, het bestuur dient te verwittigen. In geval van gevaar, zet de waterleverancier, na advies van het bestuur, de waterlevering stop.De controle van het water uit kranen die normaliter worden gebruikt voor menselijke consumptie wordt door de waterleverancier toevertrouwd aan een hiervoor in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest erkend laboratorium. Het laboratorium voert de analyses uit overeenkomstig de specificaties vermeld in bijlage III.Art. 5. Algemene verplichtingen § 1. Voor menselijke consumptie bestemd water is gezond en schoon als:1° het geen micro-organismen, parasieten of andere stoffen bevat in hoeveelheden of concentraties die gevaar voor de volksgezondheid kunnen opleveren;2° het voldoet aan de in bijlage I, delen A, B en D, gespecificeerde minimumvereisten;3° alle andere nodige maatregelen zijn genomen om aan de artikelen 6 tot en met 14 te voldoen. § 2. De toepassing van de overeenkomstig dit besluit genomen maatregelen mag er in geen geval, direct of indirect, toe leiden dat de huidige kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water achteruitgaat of dat de verontreiniging van water dat wordt gebruikt voor de productie van voor menselijke consumptie bestemd water toeneemt. § 3. De waterleveranciers die per dag ten minste 10 000 m3 leveren of ten minste 50 000 mensen bedienen zorgen voor een beoordeling van het lekverlies van hun watervoorzieningssysteem en van de mogelijkheden tot verbetering van het terugdringen van het lekverlies, waarbij gebruikgemaakt wordt van de ILI-meetmethode ("infrastructural leakage index" of "ILI") of een andere geschikte methode. Deze beoordeling houdt rekening met de relevante volksgezondheids-, milieu-, technische en economische aspecten.De minister bepaalt de modaliteiten van deze mededeling.Art. 6. Kwaliteitseisen § 1. In bijlage I, delen A en B, worden de parameters en de waarden vastgesteld die van toepassing zijn op voor menselijke consumptie bestemd water.De parameterwaarden in bijlage I, deel C, zijn vastgesteld voor...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT