22 AUGUSTUS 2019. - Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van artikel 3bis van het decreet van 19 maart 2009 betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein

De Waalse Regering,

Gelet op het decreet van 19 maart 2009 betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein, artikel 3bis, ingevoegd bij het decreet van 20 december 2018;

Gelet op het decreet van 20 december 2018 tot wijziging van het decreet van 19 maart 2009 betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein, artikel 2;

Gelet op het verslag van 13 mei 2019 opgesteld overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 15 juli 2017;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting,

Gelet op het advies van de Raad van State nr. 66.300/4, gegeven op 1 juli 2019, overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Openbare Werken;

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Afdeling 1. - Begripsomschrijvingen en toepassingsgebied

Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit dient te worden verstaan onder :

  1. het decreet van 19 maart 2009 : het decreet van 19 maart 2009 betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein;

  2. de Minister : de Minister bevoegd voor de openbare werken;

  3. de Administratie : de diensten van de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur;

  4. de hulpverlener : de verzekeringsmaatschappij of de automobielclub gespecialiseerd in de hulpverlening en repatriëring van de gebruikers en van hun voertuigen;

  5. de Wegpolitie : de Directie Wegpolitie van het Directoraat-generaal van de administratieve politie van de Federale politie;

  6. de SOFICO : de "Société wallonne de Financement complémentaire des Infrastructures" (Waalse Maatschappij voor de aanvullende financiering van de infrastructuren);

  7. het CIC : het communicatie- en informatiecentrum van de Federale politie;

  8. het PEREX-centrum : het centrum belast met de permanente exploitatie van het Waalse autosnelweg- en wegennet.

    Art. 2. Het hulpverleningssysteem bedoeld in artikel 3bis van het decreet van 19 maart 2009 heeft betrekking op de wegen en snelwegen vermeld op de lijst in bijlage 1.

    De takelbedrijven en hun personeel die ter plaatse interventies uitvoeren die niet over de geldige SIABIS+-erkenning beschikken, mogen niet op dit netwerk tussenkomen.

    Afdeling 2. - SIABIS+-platform

    Art. 3. De interventies voor het takelen van voertuigen met een maximaal toegelaten massa van minder dan 3,5 ton en het weghalen van voorwerpen die het verkeer belemmeren worden enkel uitgevoerd via het enig SIABIS+-platform.

    Dit platform is een IT-instrument die door de hulpverleners ter beschikking van de overheid gesteld worden. Het maakt het organiseren van snelle interventies op het netwerk mogelijk door de aanstelling van een hulpverlener die de takelopdracht aan een takelbedrijf toevertrouwt die over de SIABIS+-erkenning beschikt in de buurt van de plaats van de interventie.

    Dit platform is een open dienstverlening, in die zin dat elke hulpverlener zijn toetreding kan aanvragen op voorwaarde dat hij bijstand verleent aan gebruikers en hun voertuigen op het ganse in artikel 2 bedoelde wegennet.

    Afdeling 3. - Aanrijtijden op de plaats van interventie

    Art. 4. De opdracht start vanaf het moment dat een operator van het CIC of het PEREX-centrum de hulpverlener opbelt.

    Het door de hulpverlener gecontacteerde takelbedrijf geeft onmiddellijk aan of het al dan niet beschikbaar is.

    De hulpverlener geeft de opdracht aan een beschikbaar takelbedrijf dat zich dichtbij de plaats van de interventie bevindt en dat ter plaatse de omschreven opdracht uitvoert.

    Behalve in uitzonderlijke omstandigheden die gemotiveerd dienen te worden, bedraagt de maximumtermijn waarin de eerste interventievoertuig op de plaats van de interventie moet toekomen 25 minuten, vanaf de ontvangst van de oproep van het CIC of het PEREX-centrum door de hulpverlener. Indien een tweede interventievoertuig nodig is, mag dit tweede interventievoertuig niet later toekomen dan 40 minuten na de ontvangst van de oproep van het CIC of het PEREX-centrum door de hulpverlener.

    Die termijnen zijn niet van toepassing wat betreft de evacuatie van de voertuigen die zich binnen rustzones of parkeerterreinen bevinden.

    Het takelbedrijf stelt het PEREX-centrum in kennis van zijn aankomst op de plaats van de interventie en van zijn vertrek zodra de interventie voltooid is, overeenkomstig de door de Minister of zijn afgevaardigde bepaalde modaliteiten.

    Afdeling 4. - Types opdrachten

    Art. 5. Wanneer het voertuig met pech door het SIABIS+-systeem geïdentificeerd wordt, voert het takelbedrijf de takelopdracht overeenkomstig de geldende overeenkomsten met de hulpverleners uit.

    In de andere gevallen zal het takelbedrijf zorgen voor de inzittenden van het voertuig waarvoor het takelen geregeld wordt en hun bagage. Het voertuig wordt met de instemming van de geholpen persoon overgebracht naar:

  9. de opslagplaats van het takelbedrijf;

  10. de eerstvolgende afrit van de autosnelweg of soortgelijke weg, op een veilige plaats die aan de voorschriften van de Wegcode voldoet;

  11. een dichtstbijzijnde veilige plaats die aan de voorschriften van de Wegcode voldoet;

  12. een andere plaats die de geholpen persoon mits toeslag verzocht heeft.

    Het takelbedrijf zorgt voor de reiniging van de weg, ook in geval van verlies van olie of andere vloeistoffen. Indien zijn uitrusting onvoldoende is, verwittigt het bedrijf onmiddellijk het PEREX-centrum.

    Voor dit type interventie kan de ter plaatse aanwezige Wegpolitie een signalisatievoertuig aanvragen om de interventiezone te beveiligen.

    Het takelbedrijf biedt gebruikers sanitaire voorzieningen met toiletten en een wastafel die schoon zijn.

    Het takelbedrijf is toegankelijk tijdens de normale kantooruren voor klanten en politiediensten, met name voor de teruggave van voertuigen en voorwerpen.

    Art. 6. Wanneer het verongelukte voertuig door het SIABIS+-systeem geïdentificeerd wordt, voert het takelbedrijf de takelopdracht overeenkomstig de geldende overeenkomsten met de hulpverleners uit.

    In de andere gevallen wordt het voertuig naar de opslagplaats van het takelbedrijf overgebracht.

    Het takelbedrijf verwijdert het puin en de accessoires die uit het voertuig zijn gevallen.

    Het takelbedrijf zorgt voor de reiniging van de weg, ook in geval van verlies van olie of andere vloeistoffen. Indien zijn uitrusting onvoldoende is, verwittigt het bedrijf onmiddellijk het PEREX-centrum.

    Voor dit type interventie wordt een signalisatievoertuig systematisch aangevraagd om de interventiezone te beveiligen, behoudens andersluidend advies van de ter plaatse aanwezige Wegpolitie.

    Het takelbedrijf zorgt voor de ongedeerde inzittenden van het voertuig waarvoor het takelen geregeld wordt. Ze worden met hun instemming overgebracht naar:

  13. het depot van het takelbedrijf;

  14. de eerstvolgende afrit van de autosnelweg of soortgelijke weg, op een veilige plaats die aan de voorschriften van de Wegcode voldoet;

  15. een dichtstbijzijnde veilige plaats die aan de voorschriften van de Wegcode voldoet;

  16. een andere plaats die de geholpen persoon mits toeslag verzocht heeft.

    Het takelbedrijf biedt gebruikers sanitaire voorzieningen met toiletten en een wastafel die schoon zijn.

    Het takelbedrijf is toegankelijk tijdens de normale kantooruren voor klanten en politiediensten, met name voor de teruggave van voertuigen en voorwerpen.

    Art. 7. Het ophalen van voorwerpen bestaat uit de evacuatie van ladingsverliezen of voorwerpen op de rijbaan waarvan het volume niet hoger is dan 1 m3. Dit geldt niet voor de verwijdering van krengen van dieren.

    Wanneer het voorwerp te groot of te zwaar is om vervoerd te worden of wanneer de uitrusting onvoldoende is, verwittigt het takelbedrijf onmiddellijk het PEREX-centrum en vervult het zijn signalisatieopdracht.

    Voor dit type interventie kan de ter plaatse aanwezige Wegpolitie een signalisatievoertuig aanvragen om de interventiezone te beveiligen.

    Het takelbedrijf zorgt voor de reiniging van de weg.

    Het takelbedrijf legt de opgehaalde voorwerpen aan de eerstvolgende afrit weg. Deze opslag vindt op gepaste wijze plaats zodat de voorwerpen op een veilige plaats liggen en niet het risico lopen weer op de rijbaan te liggen.

    Zodra de voorwerpen weggelegd zijn brengt het takelbedrijf het PEREX-centrum daarvan op de hoogte met het oog op de evacuatie van de voorwerpen door de wegbeheerder.

    Art. 8. De bewegwijzering komt overeen met de aanwezigheid ter plaatse van een signalisatievoertuig dat naast of onafhankelijk van de takelwagen of in geval van een operationele noodsituatie aangevraagd is.

    Het gemachtigd takelbedrijf stuurt het signalisatievoertuig binnen 25 minuten ter plaatse. Krachtens de bepalingen van artikel 4 is het signalisatievoertuig normaliter het voertuig dat het eerste op de plaats van de interventie toekomt.

    Het signalisatievoertuig vertrekt enkel wanneer de opdrachten met betrekking tot signalisatie, takelen, evacuatie van de verongelukte voertuigen en van voorwerpen volbracht zijn.

    Wanner de Wegpolitie ter plaatse is mag het signalisatievoertuig enkel na diens toestemming vertrekken.

    De Wegpolitie kan de operationele hoogdringendheid inroepen wanneer de situatie aan de volgende criteria voldoet:

  17. het voorval is het onderwerp van ten minste één ernstige melding met relevante risico's voor de personen en waarvoor geen nummerplaat van een betrokken voertuig op het moment van de oproep doorgegeven kan worden;

  18. het voorval leidt ofwel tot het verhinderen van een of meer rijstroken, waarbij de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT