21 NOVEMBER 2019. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de prioritaire studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op netoverschrijdend niveau, van de personeelsleden van het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra, voor het schooljaar 2020-2021

De Regering van de Franse Gemeenschap,

Gelet op het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra en de oprichting van een Instituut voor de opleiding tijdens de loopbaan, inzonderheid op artikel 15;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 21 november 2018 tot toepassing van artikel 15 van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra en de oprichting van een Instituut voor de opleiding tijdens de loopbaan, voor het schooljaar 2019-2020;

Gelet op de "gendertest" van 4 november 2019 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016 betreffende de integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op de voorstellen van de Sturingscommissie van 17 september 2019;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;

Na beraadslaging,

Besluit :

Artikel 1. De prioritaire thema's en studierichtingen van de opleidingen tijdens de loopbaan georganiseerd op netoverschrijdend niveau, voor de personeelsleden van het gewoon secundair onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs, gedurende het schooljaar 2020-2021 hebben tot prioritair doel het voortgezette implementeren van het Pact voor excellentieonderwijs te ondersteunen en bevatten, in elk geval, de volgende elementen:

  1. Bijwerking van de kennis: zijn kennis verrijken om een inhoud, een beroep beter te beheersen:

    1. wetenschappelijke kennis: voorbeeld: bijdrage van het recentste onderzoek op het vlak van de cognitiewetenschappen, inzonderheid neurowetenschappen maar ook betreffende de relevantie van het blijven zitten, de differentiatie, de leerstoornissen, de remediëring en de sociologie van het curriculum;

    2. disciplinair: algemene en kwalificerende opleiding: voorbeeld: nieuwe Franstalige Belgische auteurs, taalvaardigheids- en lichamelijke opvoeding, kennismaking met het optreden, opvoeding tot verkeersveiligheid, opleiding tot secourisme (eerste hulp) en inzonderheid de reddende gebaren, evolutie van de techniek in de autosector, financiële opleiding, verantwoorde consumptie, enz;

    3. ten opzichte van een onderwijsniveau...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT