21 NOVEMBER 2016. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 maart 2009 betreffende de bescherming van deposito's en levensverzekeringen door het Bijzonder Beschermingsfonds voor deposito's en levensverzekeringen

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Op 12 mei 2016 publiceerde het Belgisch Staatsblad de wet van 22 april 2016 tot omzetting van richtlijn 2014/49/EU inzake depositogarantiestelsels en houdende diverse bepalingen. Genoemde richtlijn is een herschikking van de voorgaande richtlijn inzake depositogarantiestelsels (richtlijn 94/19/EG, gewijzigd door richtlijn 2009/9/EU) en wijzigt een aantal bestaande regels of vult deze aan met het oog op een betere bescherming van de deposant en op een grotere Europese harmonisering.

De wet van 22 april 2016 zorgde ervoor dat in eerste instantie wijzigingen werden aangebracht aan de beschikkingen over depositobescherming die vervat zitten zowel in de wet 25 april 2014 op het statuut van en het toezicht op kredietinstellingen (hierna de "Bankwet"), als in het koninklijk besluit van 14 november 2008 waarvan de benaming tegelijkertijd werd aangepast in koninklijk besluit van 14 november 2008 tot uitvoering van de crisismaatregelen voorzien in de wet van 22 februari 1998 tot vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van België, voor wat betreft de oprichting van het Garantiefonds voor financiële diensten (hierna het "koninklijk besluit van 14 november 2008").

Zowel de Bankwet als het koninklijk besluit van 14 november 2008 geven de bevoegdheid aan de Koning de toepassingsmodaliteiten van bepaalde artikelen verder te bepalen. Deze verdere uitvoering is geregeld door het koninklijk besluit van 16 maart 2009 betreffende de bescherming van deposito's en levensverzekeringen door het Bijzonder Beschermingsfonds voor deposito's en levensverzekeringen (hierna het "koninklijk besluit van 16 maart 2009").

De richtlijn 2014/49/EU en de daaruit volgende aanpassingen van de Bankwet en van het koninklijk besluit van 14 november 2008 door de wet van 22 april 2016, maken een actualisering van dit uitvoeringsbesluit van 2009 noodzakelijk.

Het koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd past beschikkingen van het koninklijk besluit van 16 maart 2009 aan die verband houden met de praktische modaliteiten op het vlak van toekenning, berekening en uitbetaling van vergoedingen en hun financiering.

Het voorliggend koninklijk besluit baseert zich in het bijzonder op de bevoegdheidsdelegaties die vervat zitten in de Bankwet, artikel 380, lid 1, artikel 381, lid 3 en lid 4, artikel 381/1, artikel 419/1 en artikel 419/2, alsook in het koninklijk besluit van 14 november 2008, artikel 3, artikel 5, laatste lid, artikel 5/1 en artikel 8, § 1, laatste lid en 9, § 4, lid 4.

COMMENTAAR BIJ DE ARTIKELEN

Aanhef

De aanhef werd gewijzigd overeenkomstig de opmerkingen van de Raad van State.

Artikel 1

Dit artikel geeft de Europese wettelijke basis waarop het besluit steunt.

Artikel 2

Het "Bijzonder Beschermingsfonds voor Deposito's en Levensverzekeringen" is het "Garantiefonds" geworden ingevolge de wijziging van het koninklijk besluit van 14 november 2008 bij de wet van 22 april 2016 en is opgeheven. Dit artikel werkt dus het opschrift van het koninklijk besluit van 16 maart 2009 bij.

Artikel 3

Dit artikel wijzigt de definities ten gevolge van de wijzigingen die in het koninklijk besluit van 14 november 2008 aangebracht werden.

Er wordt een definitie van geblokkeerde deposito's toegevoegd, om de uitsluiting bedoeld in artikel 10, 11° van het ontwerp te preciseren. De Europese richtlijn hanteert de term "onbeschikbare deposito" wanneer de bestuurlijke overheid heeft vastgesteld dat een kredietinstelling niet meer in staat blijkt te zijn om het deposito terug te betalen en daartoe ook op afzienbare termijn niet in staat lijkt te zijn, of wanneer een rechterlijke instantie, om redenen welke rechtstreeks verband houden met de financiële positie van de kredietinstelling, een uitspraak heeft gedaan die leidt tot schorsing van de rechten van deposanten om vorderingen in te stellen jegens deze kredietinstelling. Om deze reden moet de gebruikte terminologie aangepast worden.

Dit zal er tevens voor zorgen dat de notie "onbeschikbare deposito's", zoals gedefinieerd in de richtlijn, niet verward wordt met de notie "geblokkeerde deposito's". Deze laatsten zijn deposito's die om wettelijke, gerechtelijke of conventionele redenen onbeschikbaar zijn.

De definities van beleggingsonderneming en gewaarborgde deposito's worden toegevoegd om hun draagwijdte te verduidelijken ten opzichte van de bepalingen over de depositobescherming in de wet van 6 april 1995 inzake het statuut van en het toezicht op de beleggingsondernemingen en ten opzichte van de Bankwet.

De definitie van beleggingsonderneming werd gewijzigd na het advies van de Raad van State, in die zin dat bedoeld worden de "beleggingsondernemingen" bedoeld in artikel 112 van de wet van 6 april 1995 inzake het statuut van en het toezicht op de beleggingsondernemingen.

Artikel 4

De term "beleggingsonderneming" omvat niet de beheervennootschappen van instellingen voor collectieve belegging en beheervennootschappen van alternatieve instellingen voor collectieve beleggingen naar Belgisch recht, overeenkomstig artikel 112 van de wet van 6 april 1995. Gezien het gaat om een gemeenschappelijke afdeling voor alle ondernemingen die door de depositobescherming, moeten de beheervennootschappen van ICB en van AICB in het opschrift vermeld worden.

Artikel 5

Dit artikel is bedoeld om de verwijzingen aan te passen, ingevolge de wijzigingen van de verschillende wetgevingen, of verduidelijkt de verwijzing.

Artikel 6

Dit artikel wijzigt de terminologie na de wijziging van het koninklijk besluit van 14 november 2008.

Artikel 7

Als gevolg van de wet van 22 april 2016, die het Bijzonder Beschermingsfonds vervangt door het Garantiefonds, moet de nieuwe benaming van het Garantiefonds in de ganse tekst ingevoegd worden.

Artikel 8

Dit artikel is bedoeld om de verwijzingen aan te passen.

Artikel 9

Dit artikel is bedoeld om meer duidelijkheid en coherentie aan te brengen in de woorden die in de wetteksten aangaande de depositogarantie gebruikt worden.

Artikel 10

Het betreft de aanpassing van de gebruikte woorden na de aanpassing van het koninklijk besluit van 14 november 2008.

Artikel 11

De term "beleggingsonderneming" omvat niet de beheervennootschappen van instellingen voor collectieve belegging en beheervennootschappen van alternatieve instellingen voor collectieve beleggingen naar Belgisch recht. Gezien het gaat om een gemeenschappelijke afdeling voor alle ondernemingen die door de depositobescherming, moeten de beheervennootschappen van ICB en van AICB in het opschrift vermeld worden.

Artikel 12

De bankwet, gewijzigd bij de wet van 22 april 2016, bepaalt voortaan het tijdstip van tussenkomst van het Garantiefonds voor de kredietinstellingen in artikel 381. De tussenkomst van het Garantiefonds, voor de andere ondernemingen met uitzondering van de verzekeringsmaatschappijen, wordt vastgelegd in de wet van 6 april 1995 inzake het statuut van en het toezicht op de beleggingsondernemingen, in artikel 113. Dit artikel omschrijft dus nader het ogenblik van tussenkomst door het Garantiefonds voor iedere soort onderneming.

Dit artikel is ook bedoeld om de verwijzingen aan te passen.

Dit artikel werd verbeterd overeenkomstig het advies van de Raad van State.

Artikel 13

Considerans 20 van de richtlijn bepaalt dat voor alle depositohouders hetzelfde dekkingsniveau moet gelden, ongeacht of de munt van de lidstaat de euro is of niet. De huidige bepaling moet dus vervangen worden gezien voortaan alle munten gedekt zijn.

De verwijzing naar kasbonnen wordt vervangen door de notie beschermde deposito's bedoeld in artikel 5, eerste lid, 1° en 2° van het koninklijk besluit van 14 november 2008, om meer rechtszekerheid te bekomen.

Artikel 14

Dit artikel zet artikel 4.8 van de richtlijn om, dat bepaalt dat het depositogarantiestelsel te allen tijde en op diens verzoek, alle informatie van hun deelnemers ontvangen die nodig is om terugbetalingen aan deposanten voor te bereiden, met inbegrip van de, in het kader van de in aanmerking komende deposito's verrichte markeringen.

Artikel 15

Dit artikel verbetert een fout in de huidige tekst van het koninklijk besluit van 16 maart 2009. Er moet inderdaad niet geviseerd worden op de tegoeden van cliënten bij een beursvennootschap die voortvloeien uit deposito's bestemd voor de verwerving van financiële instrumenten of in afwachting van terugbetalingen, toevertrouwd door cliënten bij een vennootschap voor vermogensbeheer of een beheervennootschap van instellingen voor collectieve belegging of een beheervennootschap van alternatieve instellingen voor collectieve belegging, maar wel de tegoeden toevertrouwd door cliënten bij deze laatst genoemde vennootschappen.

Artikel 16

Dit artikel verbetert een fout in de Nederlandse tekst en past ook de verwijzingen aan.

Artikel 17

De Europese richtlijn 2014/49 heeft op uitdrukkelijke wijze de categorieën deposito's geformuleerd die van de bescherming door het Garantiefonds uitgesloten zijn. De categorieën van deposito's die onder de huidige wetgeving uitgesloten zijn, moeten in overeenstemming worden gebracht met de categorieën van deposito's die door de richtlijn zijn uitgesloten.

Artikel 5 van het koninklijk besluit van 14 november 2008 machtigt U om de categorieën tegoeden en deposanten te definiëren die van het toepassingsgebied van de bescherming door het Garantiefonds uitgesloten zijn.

Artikel 5(1) a) en e) van de richtlijn bevat een uitsluiting van de deposito's gestort door andere kredietinstellingen die handelen in eigen naam en voor eigen rekening, en een uitsluiting van de deposito's verricht door de beleggingsondernemingen, ongeacht of zij in eigen naam en voor eigen rekening handelen.

Artikel 5(1) h) van de richtlijn sluit de door instellingen voor collectieve belegging gestorte deposito's uit. De beheervennootschappen van instellingen voor collectieve belegging zijn op zichzelf een aparte categorie van instellingen voor collectieve belegging. Het verdient dus de voorkeur om de twee vormen van...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT