21 MAART 2024. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 augustus 2023 betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie

Verslag aan de KoningSire,Het ontwerp van koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd wijzigt artikel 7 van het koninklijk besluit van 30 augustus 2023 betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie op twee vlakken.Enerzijds voorziet artikel 7 in een mechanisme om de overeenkomst met sociaal tarief op te schorten wanneer de klant binnen een termijn van drie maanden niet heeft gereageerd op het gewijzigde tariefplan dat de operator heeft voorgesteld nadat de klant zijn recht op het sociaal tarief is verloren.Met het oog op de continuïteit van de diensten werd dit mechanisme gewijzigd zodat de vaste internetverbinding van de klant niet wordt onderbroken als de klant niet heeft gereageerd binnen de termijn van drie maanden.Voortaan wordt bepaald dat de overeenkomst van de klant automatisch wordt overgezet naar een ander commercieel tariefplan van de operator in plaats van opgeschort. Er werden verschillende bepalingen vastgelegd om die aanpassing te omkaderen en de consument te beschermen.Ten eerste moet de operator in het bericht dat hij aan de klant stuurt om te melden dat hij zijn recht verliest, vermelden dat, indien hij niet binnen de drie maanden reageert, zijn overeenkomst zal worden overgezet naar het meest voordelige tariefplan van de operator dat overeenstemt met zijn verbruiksprofiel. Die bepaling strekt ertoe de klant uitdrukkelijk te informeren over de gevolgen indien hij niet reageert binnen de opgelegde termijn.Ten tweede worden de kenmerken van het commerciële tariefplan waarnaar het contract van de klant kan worden overgezet, vastgelegd als zijnde die van het meest voordelige tariefplan op basis van het verbruiksprofiel van de klant. Om dat tariefplan te bepalen, wordt verwezen naar de bepalingen opgenomen in artikel 109 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie (hierna "de wet"), door alle operators te verplichten minstens eenmaal per jaar hun klanten te informeren over hun verbruiksprofiel en het meest voordelige tariefplan dat daarmee overeenstemt. De overeenkomst mag alleen worden overgezet naar die tariefplannen.Anderzijds strekt het koninklijk besluit ertoe de bepalingen aan te vullen betreffende de verschillende verwerkingen uitgevoerd door de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie (hierna "FOD Economie") bij de periodieke controle van de rechten van de begunstigden van het sociaal tarief nieuw regime, in het bijzonder de bepalingen die verband houden met de voorwaarde die is vastgelegd in de wet en die ertoe strekt dat er per huishouden slechts één begunstigde van het sociaal tarief mag zijn, ongeacht of het gaat om het nieuw of het oud regime.Aangezien de twee regimes niet worden beheerd door dezelfde autoriteiten, moeten de controlemodaliteiten en de respectievelijke verantwoordelijkheden van elke betrokken autoriteit worden verduidelijkt.Artikelsgewijze besprekingArtikel 1De eerste paragraaf van het gewijzigde artikel 7 geeft de periodiciteit aan waarmee de FOD Economie controleert of de begunstigden van het sociaal tarief nieuw regime nog steeds in leven zijn, nog steeds in België verblijven en of ze nog steeds behoren tot de categorieën van rechthebbenden gedefinieerd door de wet. De FOD Economie is ook belast met het controleren of er nog steeds wordt voldaan aan de voorwaarde die ertoe strekt dat de toekenning van het sociaal telecomtarief wordt beperkt tot één persoon per huishouden. Het is immers mogelijk dat er na wijzigingen in de gezinssamenstelling twee begunstigden van het sociaal tarief, die voordien tot verschillende huishoudens behoorden, tijdens de periodieke controle tot hetzelfde huishouden behoren. Daardoor is er een cumulatie van twee rechten op het sociaal tarief, wat niet toegelaten is. Die periodieke controles gebeuren om de zes maanden op geautomatiseerde wijze en op initiatief van de FOD Economie, op basis van het Rijksregister, het Belgisch Instituut voor Postdiensten en...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT