20 MEI 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van bijlage 1 van het koninklijk besluit van 20 december 2007 tot bepaling van de modaliteiten van de vereenvoudigde administratieve procedure van betaling van geldboetes ingesteld door de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Wij hebben de eer ter ondertekening van Uwe Majesteit een koninklijk besluit voor te leggen tot wijziging van het koninklijk besluit van 20 december 2007 tot bepaling van de modaliteiten van de vereenvoudigde administratieve procedure van betaling van geldboetes ingesteld door de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle.

Artikel 1. Dit artikel gaat over tot een wijziging van bijlage 1 van het koninklijk besluit van 20 december 2007 tot bepaling van de modaliteiten van de vereenvoudigde administratieve procedure van betaling van geldboetes ingesteld door de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle.

Deze wijziging beoogt een uitbreiding van de bestaande lijst van inbreuken die het voorwerp kunnen uitmaken van een vereenvoudigde administratieve boete.

Er bestaan twee types van procedure voor de invordering van administratieve boetes, de procedure zoals voorzien in artikel 53 van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle en de procedure voorgeschreven door artikel 62 van dezelfde wet.

Huidig besluit betreft de tweede procedure voorzien in artikel 62 van de wet van 15 april 1994.

Het koninklijk besluit van 20 december 2007 tot bepaling van de modaliteiten van de vereenvoudigde administratieve procedure van betaling van geldboetes ingesteld door de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle vermeldt hoofdzakelijk inbreuken in de sector van het transport ("artikelen 57 et 58.4 van het ARBIS").

Hoofdstuk 7 van het ARBIS, dat de bepalingen van de artikelen 57 en 58.4 bevatte, en dateerde van 2001, werd vervangen door het Koninklijk besluit van 22 oktober 2017 betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7.

Het toevoegen van nieuwe inbreuken in de tabel van bijlage 1 heeft tot doel de inbreuken uit de transportsector te hernemen en er andere nieuwe inbreuken uit andere sectoren aan toe te voegen.

De verschillende bedragen van de boetes worden allen vervangen door een uniform bedrag van 250 euro per inbreuk. De ernst van de inbreuken opgenomen in de bijlage wordt immers voor alle inbreuken gelijkwaardig beoordeeld. Het is derhalve niet onevenredig om voor elk van de inbreuken in één zelfde boetebedrag te voorzien. Dit bedrag kan enerzijds een stimulans vormen om de door de exploitant begane inbreuken te regulariseren en, anderzijds, om de exploitant ertoe aan te zetten zich in de toekomst verantwoordelijk te gedragen. Het maakt het ook mogelijk de procedure, in vergelijking met de standaardprocedure, die tijdrovend en geformaliseerd is, te vereenvoudigen. Het bedrag van 250 euro werd vastgesteld na een objectieve beoordeling van de risico's die de vastgestelde inbreuken zouden kunnen veroorzaken. De inbreuken zijn immers allen herstelbaar zonder dat er sprake is van blijvende schade.

Dat neemt niet weg dat een differentiatie van het boetebedrag nodig kan zijn indien de ernst van de betrokken inbreuken, zelfs rekening houdend met de omstandigheid dat het feit geen schade aan derden heeft veroorzaakt, zo verschillend zou zijn dat het onevenredig zou zijn om voor elk van die inbreuken in een identiek boetebedrag te voorzien.

Art. 2. Deze bepaling behoeft geen verdere toelichting.

Ik heb de eer te zijn,

Sire,

Van Uwe Majesteit,

de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,

De Minister van Binnenlandse zaken, Institutionele Hervormingen

en Democratische Vernieuwing,

  1. VERLINDEN

    20 MEI 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van bijlage 1 van het koninklijk besluit van 20 december 2007 tot bepaling van de modaliteiten van de vereenvoudigde administratieve procedure van betaling van geldboetes ingesteld door de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle

    FILIP, Koning der Belgen,

    Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

    Gelet op de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor nucleaire controle, artikel 62 ingevoegd bij hoofdstuk II van de wet van 20 juli 2005 en gewijzigd bij wet van 19 maart 2014;

    Gelet op het koninklijk besluit van 20 december 2007 tot bepaling van de modaliteiten van de vereenvoudigde administratieve procedure van betaling van geldboetes ingesteld door de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle ;

    Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 8 december 2021;

    Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 20 februari 2022 ;

    Gelet op het advies nr 71.253/3 van de Raad van State, gegeven op 22 april 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;

    Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken,

    Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

    Artikel 1. In het koninklijk besluit van 20 december 2007 tot bepaling van de modaliteiten van de vereenvoudigde administratieve procedure van betaling van geldboetes ingesteld door de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle wordt bijlage I vervangen door de bijlage gevoegd bij dit besluit.

    Art. 2. De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

    Gegeven te Brussel, op 20 mei 2022.

    FILIP

    Van Koningswege :

    De Minister van Binnenlandse Zaken,

    Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing,

  2. VERLINDEN

    Bijlage

    Bijlage 1 tot vaststelling van de lijst met bepalingen waarvan de inbreuk aanleiding kan geven tot een procedure van vereenvoudigde administratieve boetes

    1. Het bedrag van de vereenvoudigde administratieve boete wordt vastgesteld op 250 euro per inbreuk.

    2. De inbreuken die het voorwerp kunnen uitmaken van een vereenvoudigde administratieve boete worden opgenomen in de volgende tabellen:

    Tabel 1: Inbreuken op het koninklijk besluit van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen

    Artikels Beschrijving van de inbreuk Articles Description de l'infraction Art. 5.5 Wijziging van de aanstelling van het hoofd van de inrichting/ het hoofd van de fysische controle werd niet meegedeeld aan het Agentschap. Art. 5.5 Changement dans la désignation du chef d'établissement/chef de contrôle physique non communiqué à l'Agence 16bis. Langdurige onderbreking van een vergunde activiteit werd niet gemeld aan het Agentschap. 16bis Interruption de longue durée des activités autorisées non notifiée à l'Agence 17.1 Stopzetting van (een) vergunde activiteit(en) werd niet gemeld aan het Agentschap en/of NIRAS en/of aan de in artikel 6.8, 7.5 of 9.5 aangeduide autoriteiten. 17.1 Cessation d'activité(s) autorisée(s) non notifiée à l'Agence et/ou ONDRAF et/ou autorités désignées à l'article 6.8, 7.5, 8.4 ou 9.5. De melding van de stopzetting van de activiteiten bevat geen aanwijzing van de bestemming die de verwijdering, de recyclage of het hergebruik van het radioactief afval onder bevredigende voorwaarden waarborgt. L'avis de cessation des activités n'indique pas de destination garantissant l'élimination, le recyclage ou la réutilisation dans des conditions satisfaisantes des déchets radioactifs. 23.1.6. De documentatie wordt niet gedurende dertig jaar op de zetel van de onderneming bewaard. 23.1.6 La documentation n'a pas été conservée 30 ans au siège de l'entreprise. De documentatie werd niet aan het Agentschap bij stopzetting van alle activiteiten overgemaakt. La documentation n'a pas été transmise à l'Agence en cas de cessation d'activité. De exploitant beschikt niet over een inventaris van alle in de inrichting aanwezige toestellen die ioniserende straling kunnen uitzenden. L'exploitant ne dispose pas d'un inventaire de tous les appareils pouvant émettre des rayonnements ionisants présents dans l'établissement. De exploitant beschikt niet over een inventaris van alle in de inrichting aanwezige toestellen voor radiotherapie en nucleaire geneeskunde die geen ioniserende straling uitzenden. L'exploitant ne dispose pas d'un inventaire de tous les appareils de radiothérapie et de médecine nucléaire présents dans l'établissement qui n'émettent pas de rayonnements ionisants. De exploitant beschikt niet over een inventaris van alle radioactieve afvalstoffen die zijn afgevoerd, met inbegrip van de afvalstoffen die kunnen worden verwijderd, gerecycleerd of hergebruikt met toepassing van artikel 35.2 van het ARBIS. L'exploitant ne dispose pas d'un inventaire de tous les déchets radioactifs éliminés, y compris ceux qui peuvent être éliminés, recyclés ou réutilisés en application de l'article 35.2 de l'ARBIS. De exploitant beschikt niet over een permanent documentatiesysteem. L'exploitant ne dispose pas d'un système de documentation permanent. 23.1.7 § 2 De in artikel 23.1.5, b), 1. bedoelde goedgekeurde risicoanalyse...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT