20 JUNI 2016. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de regels voor de medische controle van toepassing op de personeelsleden van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel

De Minister van Openbaar Ambt,

Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, gewijzigd door de bijzondere wet van 16 juli 1993, inzonderheid op het artikel 40, § 1;

Gelet op het ministeriële besluit van 23 juni 2010 tot vaststelling van de regels voor de medische controle van toepassing op de personeelsleden van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 maart 2014 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, artikel 247;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op 6 mei 2015

Gelet op de a akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 22 juli 2015;

Gelet op het protocol nr. 2016/4 van Sector XV van 1 februari 2016;

Gelet op het advies 59.158/4 van de Raad van State, gegeven op 20 april 2016, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op de Gendertest uitgevoerd op 14 april 2016,

Besluit :

HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied en begripsomschrijving

Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op de personeelsleden van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel.

Art. 2. Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder :

  1. personeelslid, het statutaire of contractuele personeelslid van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel.

  2. Werkgever : de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel;

  3. de functionele chef : personeelslid dat de leiding en/of dagelijkse controle heeft over het functioneren van een team krachtens zijn functiebeschrijving;

HOOFDSTUK 2. - Verplichtingen van het personeelslid in geval van ziekte

Afdeling 1. - Verplichting de hiërarchie op de hoogte te brengen

Art. 3. Het personeelslid brengt zijn/haar functionele chef of de persoon die daarvoor werd aangeduid op de hoogte van zijn/haar afwezigheid door elk bestaand communicatiemiddel :

- persoonlijk of in geval van overmacht via een tussenpersoon,

- op de eerste dag afwezigheid,

- op het eerste uur van het vaste ochtendtijdschema of, als hij/zij een specifiek uurrooster heeft, ten laatste op het tijdstip waarop hij/zij normaal begint te werken.

Als hij/zij zijn/haar functionele chef niet kan bereiken, verwittigt hij/zij een van zijn/haar hiërarchisch meerderen of een persoon aangewezen door zijn/haar functionele chef.

Als het personeelslid niet thuis of op zijn/haar gewoonlijke verblijfplaats is, deelt hij/zij zijn/haar tijdelijke adres en elke adreswijziging mee aan de werkgever of zijn mandataris.

Art. 4. De functionele chef of de aangewezen persoon brengt onmiddellijk de directie Human Resources van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel op de hoogte, die op haar beurt de medische controledienst op de hoogte brengt.

Afdeling 2. - Verplichting voor het zieke personeelslid om zich een medisch attest te laten uitschrijven en het op te sturen naar de werkgever of zijn mandataris

Art. 5. . De werkgever brengt de gegevens van de controledienst die hij mandateert ter kennis van zijn personeel via de meest aangewezen weg.

Art. 6. § 1. Een personeelslid dat afwezig is wegens ziekte moet zich, op zijn/haar kosten en door zijn/haar behandelende arts, een medisch attest laten uitschrijven via het formulier dat te vinden is in bijlage 1.

Het personeelslid schrijft zelf zijn/haar naam, stamnummer en adres op en eventueel zijn/haar tijdelijke verblijfplaats.

De behandelende arts vermeldt op het medische attest het nodige aantal dagen...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT