20 JULI 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot bepaling van de berekeningswijze van de waarborgregeling ter uitvoering van het decreet van 21 maart 2014 betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

DE VLAAMSE REGERING,

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993;

Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 15, vervangen bij het decreet van 21 maart 2014 en gewijzigd bij de decreten van 19 juni 2015 en 17 juni 2016, artikel 16, vervangen bij het decreet van 21 maart 2014 en gewijzigd bij de decreten van 19 juni 2015, 17 juni 2016 en 6 juli 2018, artikel 22, gewijzigd bij de decreten van 14 juli 1998, 30 november 2007 en 1 februari 2008, artikel 130, § 2, het laatst gewijzigd bij het decreet van 6 juli 2012, artikel 139terdecies, § 2, ingevoegd bij het decreet van 8 mei 2009, artikel 173septies, ingevoegd bij het decreet van 21 maart 2014 en gewijzigd bij het decreet van 3 juli 2015;

Gelet op de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, bekrachtigd bij het decreet van 27 mei 2011, artikel 115, § 1, 1°, artikel 123/3, § 1, ingevoegd bij het decreet van 25 april 2014, artikel 123/20, ingevoegd bij het decreet 19 juni 2015 en gewijzigd bij het decreet 17 juni 2016, artikel 294, § 1, eerste lid, vervangen bij het decreet van 21 maart 2014, artikel 314/5, § 2, ingevoegd bij het decreet van 21 maart 2014, artikel 319, § 2, en artikel 352, § 1, tweede lid, vervangen bij het decreet van 6 juli 2018;

Gelet op het decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding, artikel 10;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het secundair onderwijs of in het stelsel van leren en werken;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het basisonderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2009 betreffende het ondersteuningsaanbod voor gelijke onderwijskansen in het buitengewoon basisonderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2009 betreffende het ondersteuningsaanbod voor gelijke onderwijskansen in het buitengewoon secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot bepaling van de inhoud van het gemotiveerd verslag voor toegang tot het geïntegreerd onderwijs en van het attest bij het verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 augustus 2016 betreffende de organisatie van stages en sociaal-maatschappelijke trainingen in het buitengewoon secundair onderwijs;

Gelet op protocol nr.96 van 22 mei 2018 houdende de conclusies van de onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs;

Gelet op het advies van de Vlaamse minister bevoegd voor de begroting, gegeven op 17 april 2018;

Gelet op advies 63.609/1 van de Raad van State, gegeven op 11 juli 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs;

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK 1. - Autonome bepalingen

Afdeling 1. - Definities

Artikel 1. In dit besluit wordt verstaan onder:

  1. school voor gewoon onderwijs: school voor gewoon basisonderwijs of gewoon secundair onderwijs;

  2. waarborglestijden, -lesuren en -uren: de extra lestijden en lesuren voor onderwijzend personeel en de extra uren voor medisch, paramedisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel die worden gegenereerd in het kader van de waarborgregeling met toepassing van artikel 173septies van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en artikel 314/5 van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010.

    Afdeling 2. - Berekeningswijze van de waarborgregeling voor het basisonderwijs en voor het secundair onderwijs

    Art. 2. De waarborglestijden voor onderwijzend personeel (T) en de waarborguren voor medisch, paramedisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel (Z) voor het schooljaar X, X+1, waarbij als referentieteldag 1 februari 2014 geldt, worden voor het basisonderwijs als volgt berekend:

  3. T = Σ type (Q-R) x [(F+G+H) - (J+L)], waarbij:

    1. Q = demografisch te verwachten aantal leerlingen buitengewoon basisonderwijs per type op de eerste schooldag van februari van X, verkregen door het aandeel van leerlingen buitengewoon basisonderwijs per type op de referentieteldag ten opzichte van het totale aantal leerlingen basisonderwijs op de referentieteldag toe te passen op het totale aantal leerlingen basisonderwijs op de eerste schooldag van februari van X, waarbij het te verwachten aantal leerlingen type basisaanbod en type 9 gelijk is aan nul;

    2. R = het effectieve aantal leerlingen buitengewoon basisonderwijs per type op de eerste schooldag van februari van X;

    3. F = het gemiddeld aantal lestijden buitengewoon basisonderwijs per leerling per type op de referentieteldag, verkregen door (Dx0,945, waarbij vanaf 0,5 naar boven wordt afgerond op het tweede cijfer na de komma) te delen door (A / B, waarbij vanaf 0,5 naar boven wordt afgerond op het geheel getal), en waarbij:

      1) D = het aantal lestijden volgens de schalen buitengewoon basisonderwijs, vermeld in artikel 137bis van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, voor het gemiddeld aantal leerlingen buitengewoon basisonderwijs per type op de referentieteldag;

      2) A = het aantal leerlingen buitengewoon basisonderwijs per type op de referentieteldag;

      3) B = het aantal scholen buitengewoon basisonderwijs met het betreffende type op de referentieteldag;

    4. G = het totale aantal bijkomende lestijden, vermeld in artikel 155, § 1, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, op de referentieteldag gedeeld door het totale aantal leerlingen buitengewoon basisonderwijs op de referentieteldag;

    5. H = het gemiddeld aantal GOK-lestijden per leerling buitengewoon basisonderwijs type 1 en type 3, verkregen door het totale aantal GOK-lestijden buitengewoon basisonderwijs type 1 en type 3, vermeld in artikel 139duodecies van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, van het schooljaar 2014-2015 te delen door het aantal leerlingen buitengewoon basisonderwijs type 1 en 3 op de referentieteldag. Voor de andere types is H gelijk aan nul;

    6. J = het aantal lestijden volgens de schalen gewoon basisonderwijs, vermeld in artikel 132 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, op de referentieteldag vermeerderd met het aantal lestijden voor de meerderheidscursus godsdienst gewoon basisonderwijs op de referentieteldag gedeeld door het totale aantal leerlingen gewoon basisonderwijs op de referentieteldag;

    7. L = het totale aantal SES-lestijden gewoon basisonderwijs, vermeld in artikel 134 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, op de referentieteldag gedeeld door het aantal leerlingen gewoon basisonderwijs die aantikken op het SES-kenmerk opleiding moeder, thuistaal en studietoelage, vermeld in artikel 133 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, op de referentieteldag, vermenigvuldigd met de verhouding van het totale aantal leerlingen gewoon basisonderwijs op de referentieteldag die aantikken op het SES-kenmerk opleiding moeder, thuistaal en studietoelage tot het totale aantal leerlingen gewoon basisonderwijs op de referentieteldag. Daarbij wordt rekening gehouden met een aandeel SES-leerlingen van 20,3%.

  4. Z = Σ type (Q-R) x (U+V), waarbij:

    1. Q = demografisch te verwachten aantal leerlingen buitengewoon basisonderwijs per type op de eerste schooldag van februari van X, verkregen door het aandeel van leerlingen buitengewoon basisonderwijs per type op de referentieteldag ten opzichte van het totale aantal leerlingen basisonderwijs op de referentieteldag toe te passen op het totale aantal leerlingen basisonderwijs op de eerste schooldag van februari van X...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT