20 DECEMBER 2018. - Besluit van de Regering tot uitvoering van het decreet van 26 april 2018 tot wijziging van het Wetboek der Successierechten en van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten met het oog op het vrijstellen van de als monument beschermde onroerende goederen van verdeelrechten, schenkbelastingen en successierechten

De Waalse Regering,

Gelet op het Wetboek der successierechten, de artikelen 37, 38, 40, 55sexies en 135;

Gelet op het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, de artikelen 159, eerste lid, 15° en 209;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 6 september 2018;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 13 september 2018;

Gelet op het verslag van 13 september 2018, opgesteld overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Gelet op het advies nr. 64.494/4 van de Raad van State, gegeven op 19 november 2018, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het advies van de Koninklijke commissie voor monumenten, landschappen en opgravingen van het Waalse Gewest, gegeven op 26 september 2018;

Op de voordracht van de Minister van Erfgoed;

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK I. - Algemeen

Artikel 1. § 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

  1. de Minister: de Minister van Erfgoed;

  2. de Administratie: het "Agence wallonne du Patrimoine" (Waals Agentschap voor het patrimonium) van het Operationeel Directoraat-generaal Ruimtelijke Ordening, Huisvesting, Erfgoed en Energie van de Waalse Overheidsdienst;

  3. tussenpersoon: de gemachtigde(n) aangewezen door elke natuurlijke persoon die in aanmerking wenst te komen voor de vrijstelling die op rechtsgeldige wijze elke betekenis en mededeling vanwege de Administratie kan krijgen;

  4. werkdagen: alle dagen behalve, zaterdag, zondag en de wettelijke feestdagen. Tenzij in dit besluit anders is bepaald, zijn de artikelen 52, 53, 53bis en 54 van het Gerechtelijk Wetboek van toepassing.

    § 2. Op straffe van nietigheid moet elke zending met vaste dagtekening van de verzending en de ontvangst van de akte gebeuren, welke uitreikingsdienst er ook gebruikt wordt. De toezending moet uiterlijk op de vervaldag van de termijn geschieden. Tenzij het tegendeel bewezen is, wordt ervan uitgegaan dat de datum van ontvangst de werkdag is die volgt op de dag van de verzending.

    De procédés waarbij een vaststaande datum aan het versturen en het ontvangen van een akte wordt verleend zijn:

  5. voor het versturen, een gedateerde ontvangstmelding van het schrijven, verstrekt door de distributiedienst;

  6. voor het ontvangen, een bericht van ontvangst of een ontvangstmelding, gedateerd en ondertekend door de bestemmeling van het schrijven, of een bewijs van de ontvangstdatum van het schrijven door de bestemmeling ervan, verstrekt door de distributiedienst.

    HOOFDSTUK II. - Vrijstelling van de successierechten van de als monument beschermde onroerende goederen

    Art. 2. De Inspecteur-generaal van de Administratie of de door hem afgevaardigde ambtenaar, is belast met:

  7. het verzoek om de in de artikelen 3, 4 en 5 bedoelde listing van de uit te voeren instandhoudingsverrichtingen, voorafgaandelijke onderzoeken en herstelwerken te ontvangen, deze lijst op te stellen en mee te delen;

  8. het verzoek om de in de artikelen 6 en 7 bedoelde attesten te ontvangen, deze attesten op te stellen en mee te delen;

  9. het aanvragen van documenten en andere bewijsstukken aan de hand waarvan de listing en de attesten kunnen worden opgesteld.

    Art. 3. Het verzoek om de listing van de uit te voeren instandhoudingsverrichtingen, voorafgaandelijke onderzoeken en herstelwerken bedoeld in artikel 55sexies, § 2, 4°, van het Wetboek der successierechten wordt opgesteld door de erfgenamen, legatarissen of begiftigden die om vrijstelling verzoeken, individueel of collectief, of via hun tussenpersoon. Het wordt naar de Administratie gestuurd door middel van het formulier opgesteld door de Minister

    § 2. Het verzoek om de listing bedoeld in het eerste lid, vermeldt :

  10. de namen en voornamen, geboortedatum, datum van overlijden van de overledene en zijn laatste woonplaats;

  11. de namen en voornamen, woonplaatsen en geboortedata van elke erfgenaam, legataris of begiftigde die om vrijstelling verzoekt en het formulier ondertekent, alsmede de band van verwantschap, aanverwantschap of wettelijk samenwonen tussen hen en de overledene;

  12. het adres van het inningskantoor van de successierechten waar de aangifte van nalatenschap overeenkomstig artikel 38 van het Wetboek der successierechten moet worden ingediend;

  13. de noodzakelijke voorwaarden voor de toegang tot het goed om de administratie in staat te stellen de inhoud van de listing vast te stellen;

  14. het adres en de kadastrale aanduiding van het onroerend goed waarvoor de in artikel 55sexies van het Wetboek der successierechten bedoelde vrijstelling wordt gevraagd;

  15. de datum van afgifte en het opschrift van het besluit waarbij het onroerend goed waarvoor de vrijstelling bedoeld in artikel 55sexies van het Wetboek der successierechten aangevraagd wordt, beschermd wordt;

  16. in voorkomend geval, de datum van afgifte en de referenties van de fiche in verband met de gezondheidstoestand in de zin van artikel 212 van het Waals Erfgoedwetboek.

    Het verzoek om de listing wordt gedateerd en ondertekend door elke erfgenaam, legataris of begiftigde die om vrijstelling verzoekt, of zijn tussenpersoon. De erfgenamen, legatarissen of begiftigden of hun tussenpersonen die om vrijstelling verzoeken en die een aanvraag tot aflevering van listing formaliseren, verklaren op erewoord dat de overgemaakte gegevens en de bijgevoegde stukken juist en volledig zijn.

    Art. 4. Binnen vijfenveertig dagen na ontvangst van het verzoek bedoeld in artikel 3°, bezorgt de Administratie de listing van de uit te voeren instandhoudingsverrichtingen, voorafgaandelijke onderzoeken en herstelwerken.

    Indien het verzoek niet alle in artikel 3, § 2 bedoelde gegevens bevat, verwittigt de Administratie elke erfgenaam, legataris of begiftigde die om vrijstelling verzoekt, of hun tussenpersoon, binnen twintig werkdagen na ontvangst van het verzoek bedoeld in het eerste lid dat hun aanvraag onvolledig is en vermeldt ze de ontbrekende gegevens.

    De termijn bedoeld in het eerste lid gaat pas in op de datum waarop de Administratie de ontbrekende gegevens bedoeld in het tweede lid ontvangt.

    In de listing wordt de aard van de uit te voeren werkzaamheden of de uit te voeren voorbereidende studies en de volgorde waarin deze moeten worden uitgevoerd, gespecificeerd. De administratie voegt daarbij elke informatieve of technische niet-bindende bijlage die zij nuttig acht.

    De listing, gedateerd en ondertekend door de Minister, wordt door de Administratie in twee...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT