20 APRIL 2018. - Decreet tot wijziging van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, wat betreft de modernisering van de structuur en de organisatie van het secundair onderwijs (1)

Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt:

Decreet tot wijziging van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, wat betreft de modernisering van de structuur en de organisatie van het secundair onderwijs

Artikel 1. Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Art. 2. In artikel 3 van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, het laatst gewijzigd bij het decreet van 16 juni 2017, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  1. punt 5° wordt opgeheven;

  2. er wordt een punt 6° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "6° /1 beroepskwalificatie: een beroepskwalificatie zoals gedefinieerd in het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur;";

  3. er wordt een punt 14° /0 ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "14° /0 finaliteit: een begrip dat aangeeft waarop studierichtingen prioritair voorbereiden, namelijk op het hoger onderwijs, op de arbeidsmarkt of op beide;";

  4. punt 20°, punt 21°, punt 33°, punt 36°, punt 41° en punt 43° worden opgeheven;

  5. er wordt een punt 24° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "24° /1 onderwijskwalificatie: een onderwijskwalificatie als gedefinieerd in het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur;";

  6. punt 31° wordt vervangen door wat volgt:

    "31° optie: de opleiding verpleegkunde van het hoger beroepsonderwijs;";

  7. er wordt een punt 33° /0 ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "33° /0 pakket: een of meerdere vakken waarmee de doelen van de overeenstemmende basisoptie worden gerealiseerd;";

  8. punt 42° wordt vervangen door wat volgt:

    "42° structuuronderdeel: een onderverdeling in het onderwijsaanbod die erkend, gefinancierd of gesubsidieerd kan worden;";

  9. er wordt een punt 42° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "42° /1 studiedomein: een inhoudelijk samenhangend thematisch geheel van studierichtingen die van abstract tot praktisch geordend zijn;";

  10. er wordt een punt 43° /0 ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "43° /0 studierichting: de combinatie van basisvorming, specifiek gedeelte en complementair gedeelte;";

  11. in punt 47° worden bij het eerste streepje de woorden "en rekening houdende met het maximum aantal wekelijkse lesuren dat voor financiering of subsidiëring in aanmerking komt" opgeheven;

  12. er wordt een punt 45° /0 ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "45° /0 vakkencluster: een groep van twee of meer vakken die zijn vastgelegd in uitvoering van artikel 157/4;".

    Art. 3. In artikel 54, eerste lid, 1°, van dezelfde codex worden de woorden "een tweede leerjaar en een beroepsvoorbereidend leerjaar" vervangen door de woorden "een tweede leerjaar A en een tweede leerjaar B".

    Art. 4. In artikel 100 van dezelfde codex wordt het eerste lid vervangen door wat volgt:

    "Als een school, een vestigingsplaats of een structuuronderdeel in strijd met de programmatieregels wordt opgericht, wordt de financiering of subsidiëring van die school, die vestigingsplaats of dat structuuronderdeel ingetrokken.".

    Art. 5. In artikel 111 van dezelfde codex, gewijzigd bij de decreten van 1 juli 2011 en 4 april 2014, wordt paragraaf 3, opgeheven door het decreet van 4 april 2014, opnieuw opgenomen in de volgende lezing:

    " § 3. In aansluiting op de informatie die het schoolbestuur via het schoolreglement verstrekt, informeert het bestuur de leerlingen en de betrokken personen over de modernisering van het secundair onderwijs en over de effecten van de uitrol ervan vanaf 1 september 2019 op de structuur en organisatie van het onderwijsaanbod in de school in kwestie, met het oog op een optimale onderwijsloopbaan van de leerling.".

    Art. 6. In deel IV, titel 1, hoofdstuk 1, van dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 17 juni 2016, wordt het opschrift van afdeling 1 vervangen door wat volgt:

    "Afdeling 1. Structuur en organisatie op macroniveau - transitieperiode".

    Art. 7. In deel IV, titel 1, hoofdstuk 1, afdeling 1, van dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 17 juni 2016, wordt een artikel 123/21 ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "Art. 123/21. De bepalingen van deze afdeling houden progressief, leerjaar na leerjaar te beginnen met het eerste leerjaar van de eerste graad, op uitwerking te hebben met ingang van de progressieve uitrol van de modernisering van het secundair onderwijs vanaf 1 september 2019.".

    Art. 8. In deel IV, titel 1, hoofdstuk 1, van dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 17 juni 2016, wordt een afdeling 1/1 ingevoegd, die luidt als volgt:

    "Afdeling 1/1. Structuur en organisatie op macroniveau".

    Art. 9. In dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 16 juni 2017, wordt in afdeling 1/1, ingevoegd bij artikel 8, een artikel 133/1 ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "Art. 133/1. De bepalingen van deze afdeling treden progressief, leerjaar na leerjaar te beginnen met het eerste leerjaar van de eerste graad, in werking met ingang vanaf 1 september 2019.".

    Art. 10. In dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 16 juni 2017, wordt in dezelfde afdeling 1/1 een artikel 133/2 ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "Art. 133/2. Het voltijds gewoon secundair onderwijs bestaat uit drie graden.

    De eerste graad omvat een eerste leerjaar A, een eerste leerjaar B, een tweede leerjaar A en een tweede leerjaar B.

    De tweede graad omvat een eerste leerjaar en een tweede leerjaar.

    De derde graad omvat een eerste leerjaar, een tweede leerjaar en een derde leerjaar, aangeduid als secundair-na-secundair, afgekort Se-n-Se.".

    Art. 11. In dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 16 juni 2017, wordt in dezelfde afdeling 1/1 een artikel 133/3 ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "Art. 133/3. Zowel in het tweede leerjaar A als in het tweede leerjaar B worden basisopties onderscheiden.

    In het tweede leerjaar A:

  13. zal de leerling, één basisoptie als dusdanig of, in voorkomend geval, één pakket kiezen;

  14. is een basisoptie een niche-basisoptie als het aanbod ervan aan beperkingen of voorwaarden is gekoppeld vanuit macrodoelmatigheid;

  15. kan een school, in voorkomend geval, voor een basisoptie een of meer pakketten organiseren onder voorbehoud van de voorwaarde, vermeld in punt 4° ;

  16. is een pakket een niche-pakket als de organisatie ervan aan een bepaald aantal scholen is voorbehouden.

    In het tweede leerjaar B:

  17. zal de leerling, maximaal drie basisopties en, in voorkomend geval, pakketten combineren;

  18. is een basisoptie een niche-basisoptie als het aanbod ervan aan beperkingen of voorwaarden is gekoppeld vanuit macrodoelmatigheid;

  19. kan een school, in voorkomend geval, voor een basisoptie een of meer pakketten organiseren onder voorbehoud van de voorwaarde, vermeld in punt 4° ;

  20. is een pakket een niche-pakket als de organisatie ervan aan een bepaald aantal scholen is voorbehouden.

    Met inachtname van het eerste tot en met het derde lid bepaalt de Vlaamse Regering, afzonderlijk voor het tweede leerjaar A en het tweede leerjaar B:

  21. de basisopties;

  22. binnen het geheel van basisopties: de niche-basisopties en de beperkingen of voorwaarden die, per niche-basisoptie, aan het aanbod ervan zijn gekoppeld;

  23. per basisoptie: de eventuele pakketten;

  24. binnen het geheel van pakketten: de niche-pakketten en het aantal scholen dat, per niche-pakket, in aanmerking komt voor de organisatie ervan.".

    Art. 12. In dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 16 juni 2017, wordt in dezelfde afdeling 1/1 een artikel 133/4 ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "Art. 133/4. § 1. In de leerjaren van de tweede en derde graad worden studierichtingen onderscheiden. Die studierichtingen worden geordend in een matrix op basis van studiedomeinen, finaliteiten en onderwijsvormen.

    De studiedomeinen zijn:

  25. taal en cultuur;

  26. stem;

  27. kunst en creatie;

  28. land- en tuinbouw;

  29. economie en organisatie;

  30. maatschappij en welzijn;

  31. sport;

  32. voeding en horeca.

    De finaliteiten zijn:

  33. doorstroom;

  34. dubbel;

  35. arbeidsmarkt.

    De onderwijsvormen zijn:

  36. algemeen secundair onderwijs - aso;

  37. technisch secundair onderwijs - tso;

  38. kunstsecundair onderwijs - kso;

  39. beroepssecundair onderwijs - bso.

    Binnen de finaliteit doorstroom zijn de studierichtingen van het algemeen secundair onderwijs domeinoverschrijdend en zijn de studierichtingen van het technisch en kunstsecundair onderwijs domeingebonden.

    Sommige studierichtingen zijn niche-studierichtingen. Het aanbod ervan wordt aan beperkingen of voorwaarden gekoppeld vanuit macrodoelmatigheid.

    Het Se-n-Se bevat studierichtingen die een van de volgende zaken doen:

  40. beroepsgericht specialiseren;

  41. voorbereiden op het hoger onderwijs, met in elk geval één studierichting die volgt op studierichtingen met finaliteit arbeidsmarkt van het eerste en tweede leerjaar van de derde graad en die leidt tot een diploma dat toegang verleent tot een bacheloropleiding.

    In de matrix:

  42. worden ook het studieaanbod van het deeltijds beroepssecundair onderwijs en de leertijd en het studieaanbod van het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 3, opgenomen onder de finaliteit arbeidsmarkt;

  43. wordt ook het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 1 en 2, opgenomen, maar buiten de ordening op basis van studiedomeinen, finaliteiten en onderwijsvormen;

  44. wordt het onthaaljaar niet opgenomen;

  45. wordt het Se-n-Se niet aan onderwijsvormen gekoppeld.

    Met inachtname van het eerste tot en met het achtste lid legt de Vlaamse Regering de matrix vast.

    De Vlaamse Regering bepaalt ook de niche-studierichtingen en de beperkingen of voorwaarden die, per niche-studierichting, aan het aanbod zijn gekoppeld.

    § 2. De studierichtingen van de finaliteit doorstroom en de dubbele finaliteit leiden in het tweede leerjaar van de derde graad tot een bewijs van onderwijskwalificatie niveau 4.

    Het Se-n-Se in het derde leerjaar van de derde graad waarmee een diploma behaald kan worden dat toegang verleent tot een bacheloropleiding, leidt tot een bewijs van onderwijskwalificatie niveau 4.

    De studierichtingen van de finaliteit arbeidsmarkt leiden in het tweede leerjaar van de derde graad tot een bewijs van...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT