2 MEI 2019. - Koninklijk besluit tot wijziging van het KB/WIB 92 op het stuk van de belastingvermindering voor uitgaven verricht in het kader van een adoptieprocedure als bedoeld in artikel 14548, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

De wet van 11 maart 2018 tot wijziging van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 teneinde een belastingvermindering voor adoptiekosten in te voeren heeft een nieuw artikel 14548 ingevoegd in het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92).

Dit artikel 14548, WIB 92 voorziet een belastingvermindering voor de kosten die kandidaat adoptanten hebben gedaan in het kader van een binnenlandse of een interlandelijke adoptieprocedure.

Deze belastingvermindering wordt enkel verleend voor adoptieprocedures waarin een erkende adoptiedienst tussenkomt. Kandidaat adoptanten die enkel het voorbereidend traject hebben afgelegd of een negatief geschiktheidsvonnis hebben gekregen, komen derhalve niet in aanmerking voor de belastingvermindering. In deze stadia van de procedure is immers nog geen erkende adoptiedienst tussengekomen.

Dit besluit heeft als doel de toepassingsmodaliteiten voor de belastingvermindering voor adoptiekosten vast te leggen waarvoor aan U een delegatie is verleend (artikel 14548, zesde lid, WIB 92).

Artikelsgewijze bespreking

Artikel 1. Uitgaven die in aanmerking komen voor de belastingvermindering

Artikel 6318/16, § 1, KB/WIB 92 in ontwerp preciseert welke uitgaven in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de in artikel 14548, WIB 92 vermelde belastingvermindering. Ongeacht de uitkomst van de adoptieprocedure, gaat het voor elk van de in artikel 14548, tweede lid, WIB 92 vermelde categorieën om de volgende uitgaven:

  1. de uitgaven gedaan in het kader van de geschiktheidsprocedure

    Deze uitgaven omvatten zowel de kosten voor de informatiesessies als die voor de voorbereidingscyclus evenals de kosten voor het neerleggen van een verzoekschrift om een geschiktheidsvonnis te bekomen.

  2. de uitgaven die door een erkende adoptiedienst zijn aangerekend

    Deze uitgaven omvatten naast de kosten die door de erkende adoptiedienst worden aangerekend voor de omkadering van de matching, ook de kosten met betrekking tot de nazorg (wanneer deze zijn betaald in het belastbare tijdperk waarin de adoptieprocedure als beëindigd wordt beschouwd) en de kosten waarvoor de erkende adoptiedienst als tussenpersoon optreedt. In dit laatste geval, rekent de dienst niet één van zijn eigen prestaties aan, maar treedt hij als tussenpersoon op voor diensten die door anderen werden geleverd en staat hij in voor de controle op het gerechtvaardigd zijn van die kosten.

  3. de uitgaven voor dossierkosten in het land van herkomst van het adoptiekind

    Deze uitgaven omvatten met name de kosten voor een advocaat, notaris, vertegenwoordiger of een andere tussenpersoon in de adoptieprocedure. Om binnen redelijke grenzen te blijven, komen deze kosten slechts in aanmerking voor de belastingvermindering in de mate dat ze door de centrale autoriteit (voor België: de centrale autoriteit van de bevoegde Gemeenschap) zijn goedgekeurd. De kosten die opgenomen zijn in de in de kostenovereenkomsten die die autoriteit per land opstelt en die ze aan de kandidaat adoptanten bezorgt bij de aanvang van de adoptieprocedure, wordt geacht door die autoriteit te zijn aanvaard. Door deze type-overeenkomsten hebben de kandidaat adoptanten zicht op totale prijs voor een adoptie in een bepaald land en weten ze in welke mate bepaalde kosten als redelijk en voorzienbaar moeten worden beschouwd.

    Het voorstel van de Raad van State om een alternatieve procedure van goedkeuring te voorzien voor het geval er geen goedkeuring door de centrale autoriteit in het ontvangstland is voorzien, wordt niet gevolgd. Niets wijst er immers op dat een dergelijke situatie momenteel voor problemen zou zorgen. In voorkomend geval kan een dergelijke procedure later worden voorzien, na overleg met de Belgische centrale autoriteiten.

    Deze dossierkosten omvatten ook de kosten voor het verkrijgen, het vertalen en het legaliseren van documenten die door Belgische of buitenlandse overheidsadministraties moeten worden afgeleverd. Ook bepaalde financiële bijdragen die door het land van herkomst van het kind worden gevraagd. Deze bijdragen werden ook al vermeld in de toelichting bij de wet van 11 maart 2018. "De dossierkosten gemaakt in het land van herkomst zijn moeilijk identificeerbaar en kunnen daarom ruim geïnterpreteerd worden: het betreft bijvoorbeeld kosten van diensten in het buitenland, gerechtelijke procedurekosten in het buitenland, giften in het buitenland ..." (Parl. St., nr. 54-2740/001, p. 8). In veel landen zijn die financiële bijdragen immers niet optioneel, maar daadwerkelijk opgelegd door het land van herkomst. Het doel van die betalingen kan heel verschillend zijn: de ontwikkeling van sociale projecten in het land, de ondersteuning van lokale opvangstructuren, .... Om bijdragen met een ongekende bestemming te ontmoedigen, zullen de financiële bijdragen slechts in aanmerking komen voor de belastingvermindering op voorwaarde dat of het bedrag van deze bijdragen vastgelegd is in de wetgeving van het land van herkomst of de bijdragen rechtstreeks worden gestort aan de buitenlandse centrale autoriteit.

  4. de uitgaven voor één heen- en terugreis van de adoptieouders, naar het land van herkomst van het adoptiekind en de vervoerskosten van het adoptiekind naar de woonplaats van de adoptieouders

    In de toelichting bij de wet van 11 maart 2018 werd reeds het volgende principe vermeld: "Ook de reis- en verblijfkosten van de adoptieouders in verband met een adoptieprocedure in het buitenland of het ophalen van het kind en de vervoerskosten van het kind naar de woonplaats van de adoptieouders kunnen binnen de grenzen van het algemene maximum (...)" (Parl. St., nr. 54-2740/001, p. 8).

    De uitgaven voor de biljetten worden beperkt tot de kosten die niet op onredelijke wijze de noden van de adoptieouders of het kind overtreffen. Deze uitgaven omvatten de kosten voor een reis in economy of tweede klasse, zonder upgrade of andere, behalve in uitzonderlijke omstandigheden. De kosten voor het vervoer van de persoonlijke bagage van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT