19 JULI 2018. - Decreet tot wijziging van de decreten van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt en van 19 januari 2017 betreffende de tariefmethodologie die van toepassing is op gas- en elektriciteitsdistributienetbeheerders met het oog op de aanleg van de slimme meters en de flexibiliteit (1)

Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

HOOFDSTUK I. - Wijzigingen in het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt

Artikel 1. Het derde lid van artikel 1 van het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt, laatst gewijzigd bij het decreet van 26 oktober 2017, wordt vervangen door volgend lid :

"Richtlijn 2012/27/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 betreffende energie-efficiëntie, tot wijziging van richtlijnen 2009/125/EG en 2010/30/EU en houdende intrekking van de richtlijnen 2004/8/EG en 2006/32/EG en richtlijn 2014/94/EU van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2014 betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen wordt gedeeltelijk omgezet bij dit besluit.".

Art. 2. In artikel 2 van hetzelfde decreet, laatst gewijzigd bij het decreet van 26 oktober 2017, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° er worden de punten 27°bis tot 27°sexies ingevoegd, luidend als volgt :

27°bis "elektrisch voertuig" : een motorvoertuig, uitgerust met een aandrijving die bestaat uit ten minste één niet-perifere elektromotor als energieomzetter met een elektrisch oplaadbaar energieopslagsysteem, dat extern kan worden opgeladen;

27°ter "oplaadpunt" : oplaadpunt voor normaal vermogen of hoog vermogen waarvan de aansluiting, de oplading van een elektrisch voertuig of de oplading van de batterij van een elektrisch voertuig toelaat met het oog op zijn vervanging;

27°quater : "oplaadpunt voor normaal vermogen" : een oplaadpunt met een vermogen van hoogstens 22 kW waarmee elektriciteit kan worden overgebracht op een elektrisch voertuig, met uitzondering van voorzieningen met een vermogen van hoogstens 3,7 kW, die in particuliere huishoudens zijn geïnstalleerd of waarvan de voornaamste doelstelling er niet in bestaat elektrische voertuigen op te laden, en die niet publiek toegankelijk zijn en die uitgerust zijn met contactdozen of voertuigconnectoren van het type 2 zoals nader omschreven in norm NBN 62196-2;

27°quinquies "Oplaadpunt voor hoog vermogen" : een oplaadpunt met een vermogen van hoogstens 22 kW waarmee elektriciteit kan worden overgebracht op een elektrisch voertuig; oplaadpunten voor hoog vermogen met wisselstroom (AC) voor elektrische voertuigen dienen vanwege de interoperabiliteit ten minste te zijn uitgerust met connectoren van het type 2, zoals nader omschreven in norm EN62196-2; oplaadpunten voor hoog vermogen met gelijkstroom (DC) voor elektrische voertuigen dienen vanwege de interoperabiliteit ten minste te zijn uitgerust met connectoren van het gecombineerde AC/DC laadsysteem van het type "Combo 2", zoals nader omschreven in norm EN62196-3;

27°sexies "publiek toegankelijk oplaadpunt" : en oplaadpunt waaraan de eigenaar of beheerder op een niet-discriminerende basis toegang verleent aan de gebruikers van een elektrisch voertuig;";

4° er worden de punten 29°bis en 29°ter ingevoegd, luidend als volgt :

"29°bis "slimme meter" : een elektronisch systeem dat de opgenomen of geïnjecteerde energie kan meten door informatie toe te voegen die een conventionele meter niet levert, dat gegevens kan verzenden en ontvangen in de vorm van elektronische communicatie en dat op afstand kan worden bediend om de in artikel 35 bis, lid 2, genoemde functionaliteiten te verzekeren. Dit elektronische meetsysteem is van toepassing op laagspanningsaansluitingen met een aansluitvermogen van 56kVA of minder.

29°ter "intelligent net" : gevorderd energienet dat bestaat uit tweewegcommunicatiesystemen, slimme meters en meet- en beheersystemen voor de werking van het net;";

3° er worden de punten 35°bis tot 35°sexies ingevoegd, luidend als volgt :

" 35°bis "leverancier van flexibiliteitsdiensten" : elke natuurlijke of rechstpersoon die flexibiliteitsdiensten aanbiedt;

35°ter "flexibiliteit" : het vermogen voor een netgebruiker om zijn injectie, of netto-elektriciteitsafname, te moduleren ten opzichte van het normale gebruik, in functie van externe signalen of plaatselijk getroffen maatregelen;

35°quater: "flexibiliteitsdiensten" : diensten in verband met de exploitatie van de flexibiliteit die vrijwillig aan een derde partij worden verstrekt;

35°quinquies: "energieoverdracht" : de energieoverdracht in de zin van artikel 19bis, § 2, van de elektricteitswet;

35°sexies "evenwichtsverantwoordelijke" : de evenwichtsverantwoordelijke in de zin van artikel 2, 65°, van de elektricteitswet;

4° er wordt een 54°quater ingevoegd, luidend als volgt :

"54°quater "verordening 2016/679/EU van 27 april 2016" : verordening 2016/679/EU van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens;";

5° er wordt een 57°bis ingevoegd, luidend als volgt :

"57°bis "activering van een voorafbetalingsfunctie" : hetzij de actie om een inactieve budgetmeter actief te maken; hetzij de actie om een slimme meter te plaatsen en de voorafbetaling daarop te activeren; hetzij de actie om de voorafbetaling op een reeds geplaatste slimme meter te activeren.";

6° er wordt een 66° ingevoegd, luidend als volgt :

"66° "meetregime": standaard niveau van granulariteit van de meetgegevens die ter beschikking worden gesteld van de markt.".

Art. 3. Hetzelfde decreet wordt aangevuld met een artikel 2bis, luidend als volgt :

"Art. 2bis. Iedere verwerking van persoonsgegevens bij of krachtens het decreet dient in overeenstemming te zijn met de wetgevingen en reglementeringen die van toepassing zijn op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, alsmede met de specifieke bepalingen bedoeld in het decreet inzake bescherming van de persoonlijke levenssfeer.".

Art. 4. In artikel 11 van hetzelfde decreet, laatst gewijzigd bij het decreet van 11 oktober 2014, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° het tweede lid van paragraaf 2 wordt aangevuld met de punten 13°, 14° en 15°, luidend als volgt :

"13° het samenwerken op niet-discriminerende basis met personen die publiek toegankelijk oplaadpunten opzetten of exploiteren. Deze samenwerking vindt plaats door het verstrekken van informatie betreffende, met name, de geografische gebieden van het net die het meest geschikt worden geacht voor het onderbrengen van voor het publiek toegankelijke oplaadpunten;

14° de nakoming van de verplichtingen die hem bij of krachtens dit decreet zijn opgelegd in het kader van de aanleg en het beheer van slimme meters;

15° de nakoming van de verplichtingen die hem bij of krachtens dit decreet zijn opgelegd in het kader van de flexibiliteitsdiensten.";

2° er wordt een paragraaf 3 toegevoegd, luidend als volgt :

" § 3. De door de netbeheerder overeenkomstig paragraaf 2, tweede lid, 10° geïdentificeerde behoeften worden op transparante wijze meegedeeld op de site van de netbeheerder.

De maatregelen overwogen door de netbeheerder om de verhoging of vervanging van de netcapaciteiten te voorkomen, zoals de maatregelen van energie-efficiëntie, vraag- of productiebeheer, moeten worden verkregen via een transparante, niet-discriminerende en op de regels van de markt gebaseerde procedure.".

Art. 5. In artikel 13 van hetzelfde decreet, laatst gewijzigd bij het decreet van 16 februari 2017, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1°) punt 6° wordt geschrapt;

2°) de punten 18° en 19° worden toegevoegd, luidend als volgt :

"18° de technische bepalingen om een niet-discriminerende toegang tot de flexibiliteit te organiseren met inachtneming van de operationele veiligheidseisen van het net;

19° de informatie die moet worden verstrekt en de regels voor de toegang tot deze in het kader van de levering van flexibiliteitsdiensten.".

Art. 6. In artikel 13bis van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 11 april 2014, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° de eerste zin van het eerste lid wordt vervangen door de volgende zin:

"De "MIG" die van toepassing is in het Waalse Gewest wordt uitgewerkt door de distributienetbeheerders na overleg met de leveranciers in samenwerkingsplatform waar het geheel van de leveranciers, toegangsgerechtigden en transmissienetbeheerders worden vertegenwoordigd.

2° het artikel wordt aangevuld met een lid...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT