19 JULI 2018. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop 'Wiels aan de Zenne' op het grondgebied van de gemeente Vorst en van de gemeente Sint-Gillis

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,

Gelet op de artikelen 1 en 258 tot 274 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, zoals gewijzigd door de ordonnantie van 19 maart 2009 tot wijziging van titel VII en titel X van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening betreffende het voorkooprecht;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 september 2003 houdende het voorkooprecht ;

Overwegende dat het krachtens het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening mogelijk is een voorkooprecht tot stand te brengen ten gunste van verschillende overheden, instellingen van openbaar nut en vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ;

Overwegende dat de aan het voorkooprecht onderhevige perimeter bepaald kan worden uit eigen beweging of op aanvraag van een van de voorkooprechthebbende overheden bedoeld in artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO) ;

Overwegende dat in toepassing van de artikels 259, 1°, 2°, 4°, 5°, 7° en 9° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO), is het voorkooprecht ten algemenen nutte gemotiveerd:

  1. Het creëren van openbare voorzieningen die met de competenties van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenten of het OCMW overeenkomen;

  2. Tegen braakliggende en ongezonde woningen aangaan;

  3. Creëren van sociale woningen en woningen voor gemiddelde inkomens;

  4. de verwezenlijking toelaten van het maatschappelijk doel en van de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

  5. Renoveren of herbestemmen van productieve ruimte in overeenkomst met het artikel 251, 1° ;

  6. De uitvoering van programma van stedelijke vernieuwing, relatief aan de ordonnantie houdende organisatie van de stedelijke herwaardering opgesteld op oktober 2016.

Overwegende dat de kenmerken en doelstellingen van het duurzaam wijkcontract Wiels aan de Zenne de perimeter van voorkoop eveneens kunnen rechtvaardigen gezien de doelstellingen van de perimeter;

Gelet op de ordonnantie van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering en de uitvoeringsbesluiten ervan;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 5 juli 2018 tot goedkeuring van het programma voor stedelijke herwaardering van het duurzaam wijkcontract « Wiels aan de Zenne » (reeks 8 van 2018 tot 2022) en tot toekenning aan de gemeente Vorst van een subsidie voor de uitvoering van dat programma ;

Overwegende dat het programma voor stedelijke herwaardering van het duurzaam wijkcontract Wiels aan de Zenne bestaat uit een door de gemeenteraad van Vorst in de zitting van 24 april 2018 goedgekeurde stedenbouwkundige, socio-economische en milieustudie van de in aanmerking komende perimeter met als doel om, uitgaande van de bestaande feitelijke en rechtstoestand, de te halen doelstellingen en prioriteiten in het kader van de stedelijke herwaardering te omschrijven ;

Dat die studie o.m. de volgende kenmerken aan het licht bracht voor de perimeter van het duurzaam wijkcontract "Wiels aan de Zenne" :

- Een sterke vastgoeddruk op de huur- en koopsector;

- Een tekort aan openbare, sociale, bescheiden en middelgrote woningen ;

- Een tekort aan openbare voorziening voor de opvang van kleine kinderen, intergenerationele en interculturele activiteiten met bestemming voor de buurtbewoners ;

- Een grote hoeveelheid leegstaande en ongezonde gebouwen zoals vastgesteld door de Service Huisvestingsdienst van de Gemeente Vorst ;

- Gronden die al meer dan tien jaar braak liggen en al meerdere keren een stedenbouwkundige vergunning toegewezen kregen of deel waren van een private investeringsdynamiek, maar waarop nooit projecten zijn gebouwd ;

- Een bouwkader van slechte kwaliteit rond de grote invalswegen naar het stadscentrum (Van Volxemlaan, Wielemans Ceuppenslaan) veroorzaakt grote fysieke en visuele breuken tussen de Sint-Antoniuswijk, de Verse groenten-Lutterbrugwijk en de omliggende wijken ;

- De slechte bouwkwaliteit rond de Belgradostraat;

- Een onsamenhangend stadsweefsel rond de Britse IIde Legerstraat ;

- Een terugval van en een gebrek aan diversiteit in economische activiteiten rondom de as Wielemans Ceuppens;

- De aanwezigheid van een zeer dichtbebouwd pre-industrieel stadsweefsel met dichte binnenpleinen, vooral in het hoger gelegen deel van de perimeter van het Duurzame Wijkcontract;

- De Saint-Antoniuskerk die in slechte staat is en onderbenut wordt.

De vooropgestelde perimeter groepeert de eigendommen met als doel een antwoord te bieden op de hierboven vermelde problemen om zo de levensomstandigheden van de bewoners van de Sint-Antoniuswijk en de Vroegegroenten- Luttrebrugwijk te verbeteren.

Dat de studie licht werp op een aantal doelstellingen van het duurzaam wijkcontract Wiels aan de Zenne voor de omschreven perimeter, namelijk :

- De prioritaire opdrachten of reserveactiviteiten die zijn opgenomen in het programma van het basisdossier;

- De begeleiding van lopende of toekomstige herkwalificatie-operaties van het gewestelijk stads-vernieuwingsbeleid, zoals het beleid van de stad.

Overwegende dat het Stadsvernieuwings-contract (SVC) « Koningslaan » dat door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering is goedgekeurd op 7 december 2017, voor een groot deel overlapt met de perimeter van voorkoop voorgesteld door de gemeente Vorst, dat uit de diagnose van dit SVC, naast de voormelde elementen, een groot gebrek aan openbare groene ruimten, de aanwezigheid van zeer dichtbebouwde huizenblokken en de aanwezigheid van omvangrijke, niet bewoonde en laaggekwalificeerde infrastructuurgebieden is gebleken :

o De operaties van « landschappelijke continuïteit » (Op. 1.A.1. tot 1.A.4.) en de operaties van « mobiliteitscontinuïteit » (Op. 1.B.1. tot 1.B.5a, 1B.8., 1.B.9.) inzonderheid gericht op de aanleg van een fietsers- en voetgangersverbinding (Voor-Zennepark) vermeld in pijler 1 - « Infrastructuurpark van de Voor-Zenne » in het programma

o De op te starten vastgoedoperaties met betrekking tot nieuwe voorzieningen, openbare woningen en economische herwaarderingsvoorzieningen (inzonderheid via de operaties 1.C.1. Chassart, 1.C.3. VDS Food en 1.C.4. Verhaegen, 164)

Door het grondbeheer over de goederen en gronden van deze perimeter van voorkoop te verwerven, zou het mogelijk worden om de lopende totstandbrenging van de programma's van het Duurzaam Wijkcontract "Wiels aan de Zenne" en van het Stadsvernieuwingscontract "Koningslaan" te begeleiden en tegelijk te voldoen aan stedelijke herwaarderings-doelstellingen, met name de verwezenlijking van voorzieningen van collectief belang en van openbaar nut die onder de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of van de gemeenten of OCMW's vallen; de realisatie van woningen van het sociale en bescheiden type of middelgrote woningen; de verwezenlijking van het maatschappelijk doel en van de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT