19 DECEMBER 2014. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 194ter van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en ter bepaling van de modaliteiten en voorwaarden van de erkenningsprocedure van productievennootschappen en van de in aanmerking komende tussenpersonen

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het besluit dat ter ondertekening aan Uwe Majesteit wordt voorgelegd, heeft als oogmerk de uitvoering van artikel 194ter van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 dat werd gewijzigd bij de wet van 12 mei 2014 tot wijziging van artikel 194ter van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 betreffende het tax shelter-stelsel ten gunste van audiovisueel werk, wat de modaliteiten en de voorwaarden van de erkenningsprocedure betreft.

Artikel 10 van de voornoemde wet van 12 mei 2014 stelt dat zijn inwerkingtreding wordt "bepaald door de Koning op de eerste dag van de tweede maand die volgt op de voorafgaande goedkeuring door de Europese Commissie, en van toepassing is op de raamovereenkomsten getekend vanaf die datum".

Te rekenen vanaf die datum en om raamovereenkomsten te kunnen afsluiten in toepassing van het nieuwe artikel 194ter van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 dienen de in aanmerking komende productievennootschappen en tussenpersonen vooraf erkend te worden volgens een vereenvoudigde procedure waarvan de modaliteiten en voorwaarden worden bepaald door U.

Het doel van dit besluit is het bepalen van deze modaliteiten en voorwaarden.

Het is dus van belang dat de in aanmerking komende productievennootschappen en tussenpersonen vanaf heden hun aanvraag tot erkenning kunnen indienen, teneinde een blokkering van het werven van fondsen in het kader van het tax shelter-stelsel te vermijden. De datum van inwerkingtreding van dit besluit kan niet voorafgaan aan de datum van inwerkingtreding van de wet die hij uitvoert, maar vanaf de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van dit besluit kunnen de productievennootschappen en tussenpersonen die het wensen reeds hun vraag tot erkenning indienen; deze zal hen worden afgeleverd ten vroegste vanaf de datum van inwerkingtreding van de voornoemde wet en dit besluit.

Er wordt verduidelijkt dat de inwerkingtreding van de voormelde wet van 12 mei 2014 elke mogelijkheid stopzet om raamovereenkomsten af te sluiten onder het oude regime en dat het sluiten van raamovereenkomsten onder het nieuwe regime niet mogelijk is zonder dat de in dit besluit bedoelde erkenningen worden verleend. De datum van inwerkingtreding is evenwel afhankelijk van het akkoord van de Europese Commissie en als dit verleend wordt aan het begin van de maand, zal er, een termijn zijn van maximum twee maand (de eerste dag van de tweede maand die volgt op het akkoord van de Europese Commissie), maar indien dit verleend wordt aan het einde van de maand, zal deze termijn praktisch gereduceerd worden tot de helft en resteert er dus enkel één maand om te vermijden dat er een periode ontstaat waarbinnen geen enkele raamovereenkomst kan worden gesloten. Het is dus belangrijk dat dit besluit zo snel mogelijk wordt uitgevaardigd.

De vraag tot erkenning wordt op een eenvoudige manier gedaan. De aanvragers verrichten hun vraag tot erkenning, die, naast inlichtingen betreffende de identiteit, enkele andere inlichtingen en engagementen bevat zoals bepaald in dit besluit, bij voorkeur op elektronische wijze.

Het doel van deze erkenningen is, naast het feit dat ze bepaalde informatie aanbrengen omtrent een deel van de belanghebbenden van de raamovereenkomsten, om in de mogelijkheid te voorzien om de erkenning van de productievennootschap of de tussenpersoon in te trekken die de wet in het kader van de toepassing van het tax shelter-stelsel niet respecteert.

In de wet betreffende de tax shelter wordt expliciet gerefereerd naar de wet van 16 juni 2006 op de openbare aanbieding van beleggingsinstrumenten en de toelating van beleggingsinstrumenten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt.

Dit engagement tot het respecteren van de wet in het kader van de toepassing van het tax shelter-stelsel beoogt niet enkel de wet betreffende de tax shelter (artikel 194ter, WIB 92) en de hierboven vernoemde wet op de openbare aanbieding. Dit beoogt ook alle andere fiscale, financiële, economische, ... wetten in toepassing van dit stelsel.

In bijvoorbeeld artikel 29 van het koninklijk besluit van 1 maart 1998 tot vaststelling van het reglement van plichtenleer der accountants wordt gestipuleert dat de expert-boekhouder en/of extern fiscaal advies zich op geen enkele wijze commissies, premies of voordelen mag toekennen of incasseren met betrekking tot zijn opdrachten. Het niet respecteren van dit artikel kan in hoofde van de expert-boekhouder disciplinaire straffen als bedoeld in de wet van 22 april 1999 betreffende de beroepstucht voor accountants en belastingconsulenten tot gevolg hebben, maar bijvoorbeeld de productievennootschap die ondanks alles toch een commissie uitkeert aan deze expert-boekhouder voor het in contact brengen van klanten kan van zijn kant zijn erkenning verliezen.

De erkenningen worden toegekend voor onbepaalde duur zolang ze niet worden ingetrokken, in welke gevallen een nieuwe erkenning slechts kan worden toegekend voor een periode van drie jaar die hernieuwbaar is.

Commentaar van de artikelen

Artikel 1 - Art. 734/1, KB/WIB 92

Artikel 734/1, KB/WIB 92 verduidelijkt het toepassingsveld van de vraag tot erkenning door de productievennootschappen en de tussenpersonen.

Hierin waren de gevallen opgenomen waarin een natuurlijke of rechtspersoon die tussenkomt in het kader van de onderhandeling en het afsluiten van een raamovereenkomst met het oog op het afleveren van het tax shelter attest, niet werd geacht te moeten worden erkend als tussenpersoon.

In antwoord op punt 7 van het advies van de Raad van State nr. 56.865/3 van 12 december 2014 wordt opgemerkt dat het allerminst een bijkomende voorwaarde tot erkenning betreft, maar enkel een verduidelijking van een praktische situatie, wanneer een natuurlijk of rechtspersoon handelt voor rekening van een erkend tussenpersoon binnen een wel omschreven context van het artikel 194ter, WIB 92 en van het artikel 734/1, 2°, tweede lid, KB/WIB 92, in ontwerp.

Om het advies van de Raad van State te volgen is deze verduidelijking teruggetrokken uit het ontwerp van koninklijk besluit en hier ingevoegd in het Verslag aan de Koning.

Wordt niet beschouwd als een tussenpersoon die erkend moet worden, de natuurlijke of rechtspersoon die tussenkomt in het kader van de onderhandeling en het afsluiten van een raamovereenkomst met het oog op het afleveren van het tax shelter-attest:

- als deze natuurlijke of rechtspersoon handelt voor rekening van een in aanmerking komende erkende tussenpersoon en daarvoor exclusief vergoed wordt door deze tussenpersoon, en

- als deze natuurlijke of rechtspersoon niet tussenkomt in de kennisgeving van raamovereenkomsten aan de Federale Overheidsdienst Financiën of in de aflevering van tax shelter-attesten aan in aanmerking komende investeerders.

Artikel 1 - Art. 734/2, KB/WIB 92

In § 1, wat de productie-vennootschap betreft, en in § 2, wat de tussenpersonen betreft, omschrijft artikel 734/2, KB/WIB 92 de elementen die zich bij de vraag tot erkenning moeten bevinden.

Hierbij wordt onder andere gevraagd een organigram te leveren in het geval de productievennootschap of de tussenpersoon verbonden of geassocieerd is met een groep. Dit organigram moet het onderzoek aangaande de toekenningscriteria en de begrenzingen door de gespecialiseerde cel vergemakkelijken. Gezien de erkenning wordt toegekend voor onbepaalde duur wordt in artikel 734/4, KB/WIB 92 bepaald dat de productievennootschappen of tussenpersonen jaarlijks een actualisatie van dit organigram moeten toezenden.

Wat punt 8 van ditzelfde advies van de Raad van State betreft, kan de voorwaarde om geen schulden te hebben bij de RSZ om erkend te worden, worden beschouwd als een nieuwe voorwaarden in de mate dat artikel 194ter, § 1, 5°, WIB 92 vereist dat:

"5° de productievennootschap heeft geen achterstallen bij de Rijksdienst voor sociale zekerheid op het ogenblik van het afsluiten van de raamovereenkomst;".

Het leek nuttig om het respecteren van deze zelfde voorwaarde in aanmerking te nemen op het moment van de aanvraag tot erkenning. In navolging van het advies van de Raad van State wordt deze voorwaarde echter ingetrokken.

Anderzijds komt de voorwaarde tot het respecteren van de wet in het kader van de toepassing van het tax shelter-stelsel voort uit artikel 194ter, § 10, eerste lid, 9°, WIB 92 dat de productievennootschap en de tussenpersoon verplicht tot het nemen van:

"9° de verbintenis ... om de wetgeving na te leven die betrekking heeft op het tax shelter stelsel en meer in het bijzonder, van § 12 van dit artikel." wat een beetje de rode draad is in de hervorming van de tax shelter (zie Memorie van toelichting van de wet van 12 mei 2014, namelijk: "De erkenning zal gebaseerd zijn op de aard van de aanvrager en op zijn engagement om de wet te respecteren, en meer in het bijzonder, de wet van 16 juni 2006 betreffende de openbare aanbieding van beleggingsinstrumenten en de toelating van beleggingsinstrumenten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt, en de regels met betrekking tot de toepassing van artikel 194ter, WIB 92.").

Omwille van deze reden wordt verduidelijkt dat dit respect van toepassing is in het kader van het tax shelter-stelsel.

In § 3 wordt gevraagd de verzending van de vraag tot erkenning bij voorkeur via elektronische weg te doen. Dit vergemakkelijkt de behandeling van het dossier.

Artikel 1 - Art. 734/3, KB/WIB 92

De kennisgeving van de beslissing tot erkenning zal worden gedaan binnen de 30 kalenderdagen volgend op de ontvangstbevestiging van de vraag en van het complete dossier, dat bij voorkeur eveneens via elektronische weg wordt ingediend.

Om te antwoorden op de vraag tot verduidelijking van de Raad van State, wordt gepreciseerd dat bekendmaken van de beslissing tot erkenning niet hetzelfde is als bekendmaken van de erkenning. Bekendmaken van de beslissing tot erkenning is het bekendmaken van ofwel de beslissing tot erkenning ofwel de beslissing tot niet erkennen. De tekst van het besluit is aangepast en...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT